הלכות ומנהגים

הפער בין יהודי נוכרי

  • ד' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

ידןע שהרמב"ם הדגיש את חשיבות מעשיי האדם יהודי או נוכרי וראיתי מישהו שלקח את זה לקיצוניות כאילו אין הבדל עקרוני בין יהודי לנוכרי.. שאלתי היא: בוא ניקח שניי אינדיוידואלים, הראשון בן לאם יהודיה, רשע מרושע וכופר למשל יהויקים. השני בן לאם שאיננה יהודיה, לא עבר גיור והוא אדם נפלא ומקסים, חסיד אומות העולם שהציל חיי יהודים רבים, למשל אוסקר שינדלר. על פי הרמב"ם האם לאחר מותו אוסקר שינדלר מטמא באוהל? והאם על פי הרמב"ם לאחר מותו יהויקים מטמא באוהל?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
מובן מאליו שמי שמקבל תפקיד גדול יותר - מקבל נשמה גבוהה יותר כדי למלא את תפקידו. מסיבה זו גוי שמחליט להתגייר מקבל נשמה יהודית משמים, שתאפשר לו לקיים את התורה והמצוות. הוא נהיה לאדם חדש.
 
נסה לחשוב על כך במשל הבא:
כלב יושב בחצר כשהוא קשור למקל. החבל שלו קצר, ומאפשר לו מצד אחד להגיע עד לקצה קערת המים, ולשתות מעט מים. מצד שני, הוא יכול להגיע עד לרגלי הבעלים שלו ולנשוך את הרגל, אך לא יותר מזה. הוא מוגבל לטוב ולרע.
לעומתו יושב בחצר כלב שני וגם הוא קשור למקל, אך החבל שלו ארוך, ומאפשר לו מצד אחד להגיע לקערת המים וללגום ממנה כמה שירצה, ומצד שני הוא יכול להגיע עד לבעלים ואפילו להורגם! הוא אינו מוגבל להטיב או להזיק.
 
הגוי הוא בעל חבל מוגבל. רמת ההיזק שלו ורמת ההטבה שלו היא מוגבלת. היהודי לעומת זאת הוא בלתי מוגבל, ולכן הוא יכול להיות רשע הרבה יותר מגוי, ויכול להיות צדיק הרבה יותר מגוי.
 
כאשר גוי בוחר להתגייר, הוא זוכה משמים בחבל ארוך יותר, שמאפשר לו רוחניות גבוהה יותר - בה הוא יכול להשתמש לטוב או לרע חלילה. אך זוהי הבחירה החופשית. והבחירה של היהודי גדולה יותר.
 
אמרו חז"ל שיהודי אפיקורוס שמחטיא את הרבים הוא גרוע הרבה הרבה יותר מגוי רוצח, כי הגוי רוצח רק את הגוף, ואילו האפיקורוס רוצח גם את הנפש. 
 
הלכות טומאה וטהרה באוהל נאמרו על כל הגויים, ועל כל היהודים, במידה שווה. הרמב"ם בהלכות במשנה תורה אינו מפריד כלל בין טובים לרעים, כי זו ההלכה, והלכות טומאה וטהרה זו תלויים ביכולת ולא במעשים. 
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה