חברה והשקפה

למה להיות שמחים

  • כ"ג שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום, יש לי שאלה שקצת מפריעה לי. האם כשאנחנו נמצאים בעלייה, תבוא אחריה נפילה? כי הרי יש ירידות ןעליות בחיים. וכאשר אנחנו נמצאים בירידה, עוד תגיע עליה בעזרת השם. וכאשר כבר התגברנו ב"ה, השתנינו, הצלחנו, עברנו... תגיע ירידה אחר כך. כי כל הזמן יש ירידות ועליות.ככה זה הולך... אז אני לא מבינה בשביל מה בכלל להיות שמחים בעלייה. הרי שוב תגיע הירידה. ושוב יהיה קשה. אז למה לשמוח במצב העכשווי שטוב לי? כי הטוב הזה כל כך זמני שאני באמת לא יודעת מתי הוא פשוט נעלם.. אז איך ובשביל מה להישאר שמחים כל הזמן?? בבקשה אשמח לשמוע תשובה. תודה רבה

תשובה

שלום וברכה, וכל הכבוד על תהליך ההתחזקות האישי שלך.
אין ספק שבחרת בחיים, ועליך לשמוח בהישג הרוחני שלך, כי רבים בדור הזה נופלים ולא קמים. אמר שלמה המלך בספר משלי: "שבע ייפול צדיק וקם" - הצדיק נקרא צדיק לא בגלל שהוא נופל, אלא בגלל שהוא חוזר לקום!
 
נא לראות את הכתבה המחזקת "אל תתייאש":
ובמיוחד יש לעיין שם במשל של החפץ חיים.
 
וכעת לשאלתך:
מי שבאמת עולה - גם אם נופל, אינו נופל לתחתית כמו בפעם שעברה, אלא הרבה פחות ממה שהיה. לדוגמה אדם שיתגבר על מידת הכעס שלו, גם אם יכעס שוב לעיתים - ימצא שהוא כועס הרבה פחות זמן, בצורה הרבה פחות חמורה, שולט בעצמו יותר וכו'.
גם אדם שנופל בעבירה ישנה, יגלה שהוא חוזר ממנה בתשובה בקלות, ומתנקה במהירות מעבירתו. אמרו חז"ל על הצדיקים, שאפילו כאשר חוטאים - הם שבים מיד בתשובה, ולכן אמרו: "אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום... ודאי עשה תשובה" (ברכות יט, א).
בעלי תשובה ודאי נמצאים במקום טוב יותר ממה שהיו, וכל עלייה שעשו היא ניכרת. עוד על עבודת המידות:
 
אמרו רבותינו שאחרי המעשים נמשכים הלבבות. כלומר מתוך ההרגל נפתח לבו של האדם, והוא עולה באמת. כך שכאשר האדם מתקן מידה כלשהי, והוא מרגיל עצמו לעשותה שוב ושוב למרות הנפילות, אז היא לבסוף תהפוך לטבע אמיתי בנפשו, והוא ישיג הישג רוחני ונצחי. כך שגם אם יקרה מקרה וייפול יום אחד - הוא ישוב מיד לטבע החיובי שלו. כך שהעלייה נשמרת.
 
לכן ודאי שצריכים להיות שמחים בכל עלייה רוחנית, כי זהו הישג אמיתי לנשמה. וכאשר אדם נופל - עליו לעשות תשובה ולבטוח בה' שהכל לטובה, כי גם מתוך ירידות אפשר להגיע לעלייה. וה' מרומם ומעלה את מי שרוצים להתקרב אליו.
 
כמו כן, יש לדעת שהרבה נפילות נגרמות על ידי הדרכה לקויה, או חוסר הדרכה תורנית, יש מקרים שבהם העלייה מגיעה מתוך עצת היצר הרע במטרה להפיל את האדם. נא לראות תשובה זו על היצר הרע המתחפש ליצר הטוב:
להדרכה אישית בתהליך ההתחזקות, נא להתייעץ בקו המתחזקים שלנו: 03-6106061
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה