הלכות ומנהגים

האם מותר לתת יין למחלל שבת?

  • י"ד שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה לכבוד הרב, רציתי לשאול בנוגע ליין נסך שמעתי שניתן להקל אם נגע ביין מחלל שבת שידוע שאם ישב לידו רב גדול לא יחלל שבת האם זה נכון? כמו"כ אדם שלפי כללי ההלכה אם יגע ביין הופכו ליין נסך אסור להגיש לו יין? ואם הוא ייעלב? כמובן שמדובר ביין לא מבושל ובנוגע לשאלה השנייה כביכול מכשילים אותו בשתיית יין נסך של עצמו. תודה רבה

תשובה

שלום רב,
 
1. אדם שמחלל שבת בפני אנשים, אך מתבייש לחלל שבת בפני רב וכיוצא בזה אינו נחשב למחלל שבת בפרהסיא.
 
מקורות: משנה ברורה (סימן שפה סק"ו). וע"ע מה שהביא בזה בשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק יורה דעה סימן יא אות יד). וע"ע שו"ת מנחת יצחק חלק ג' (סימן כו שאלה ד) שהביא מהדרכי תשובה בשם הטהרת המים, שזהו דווקא במחלל שבת באיסור דרבנן, אבל באיסור שבת דאורייתא, כל שידעו עשרה מזה הוי בפרהסיא. ע"ש. אולם בספר חכמת הלב (פרק ז דרכי שלום אות ז) חולק על זה. ע"ש.
 
2. אפשר להקל לתת יין למחלל שבת, מכיוון שכל מה שהוא אוסר יין שאינו מבושל הוא דווקא כלפי אנשים אחרים (היינו שאסור לאנשים אחרים לשתות את היין), אולם כלפי עצמו אינו אוסר את היין.

מקורות: יעויין שו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ה' (סימן לז אות ח) ושו"ת ציץ אליעזר חלק ח' (סימן יח אות י) ושו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק יורה דעה סימן י אות א) ושו"ת תשובות והנהגות חלק א' (סימן תעג) וחלק ה' (סימן קנא אות א ד"ה ובמק"א). אמנם ראה שו"ת דברי סופר (סימן ח) ומה שהביא בזה בהערה א שם. וע"ע שו"ת משנה הלכות חלק י"ב (סימן שלט).
 
בברכה,
 
הלל מאירס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחלל שבתיין נסך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה