הכרת הטוב בחיי היום יום, פרשת וארא

  • ג' שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב, בהרצאה מעניינת באתר הידברות של הרב יוסף בן פורת (שאני מעריכה אותו מאד) על הכרת הטוב - פרשת וארא, דובר רבות על הכרת הטוב. הוסבר שם שמאחר והיאור הגן על משה בהיותו תינוק אסור למשה להכות בעצמו את היאור ולכן היאור הוכה ע"י אהרון וזה לא במקרה. כנ"ל בהמשך במכה השלישית, אהרון היכה את העפר. נאמר בהרצאה שלמרות שמדובר בעצמים דוממים, על משה היתה החובה להכיר להם טובה והוא אינו רשאי להשפיל או לבזות את היאור או העפר אפילו שעל ידי כך יתקדש שם שמים וזאת למרות שהמים ביאור אינם אותם המים מלפני 80 שנה וכנ"ל העפר. באותה הרצאה הובאו דוגמאות רבות ונאמר רבות על חשיבות הכרת הטוב (לדומם לצומח לחי לאדם ולשם) ביהדות על פי חובת הלבבות, רש"י חז"ל, חיים ויטל וכו' בהקשר זה יש לי שתי שאלות. השאלה הראשונה הינה בקשר לבעלי החיים שרובנו משתמשים בהם או בתוצרתם למאכל. הרבה מאתנו בינקותנו שתו חלב פרה במקום חלב אם והודות לכך שבעו וגדלו וגם לא מעט מאיתנו כהורים נתנו ונותנים לילדיהם לשתות חלב פרה או לאכול מוצרי גבינה ובכך מקלים עלינו את חיינו. כמה חובה חלה עלינו להכיר טובה לפרה על כך שאנו גדלנו הודות לחלבה או נעזרנו בחלבה עבור גידול ילדנו? והאם אין ביחס שלנו לפרות מעין כפיות טובה מוחלטת? הרי מצד אחד אנחנו נהנים רבות מחלבה אשר נוצר ומיועד מבחינתה עבור ילדיה העגלים אך מצד שני בתעשיית החלב בימנו מפרידים זמן קצר לאחר הלידה את העגלים מאמהותיהם הפרות בכדי שהחלב שנוצר עבורם ינוצל עבורנו ובכך גורמים צער רב מאד לפרה ולעגל. בנוסף לכך אנו שולחים את העגלים הזכרים לשחיטה וגם את הפרה עצמה, לאחר שסיימנו לנצלה עבור חלב, אנחנו שולחים לשחיטה ומסיימים את חייה באופן מבהיל וכואב כאשר היא חולה או מזדקנת וזאת אף מבלי שיהיה מגיע לה עונש ומבלי שתחטא כלפינו והרי לפי התורה ולפי חז"ל מידת הכרת הטוב כנאמר בעלת חשיבות עליונה. השאלה השניה היא מדוע רק למשה היתה חובת הכרת הטוב כלפי היאור? הרי היאור סיפק מים לשתיה לכולם. גם אהרון וכל השאר נהנו ממימיו . אני שואלת את השאלות האלו כי על פי הבנתי ביחסנו כיום לבעלי החיים בתעשיה אין כל הכרת הטוב ובנוסף לכך גם יש הרבה צער בעלי חיים. מקווה שתאירו את עייני ומודה מראש על ההתייחסות.

תשובה

שלום וברכה,
 
משה רבנו היה בדרגה כה גבוהה, שהוא יכל להכיר טובה אפילו לדומם. אך דרגה זו אינה נדרשת מאיתנו, ובדרגתנו כיום מסוגלת אף להזיק לנו!
לגבי שאלתך: השתייה מהיאור אינה בגדר נס מיוחד בטבע, ולפיכך אינה צריכה הכרת הטוב מיוחדת מצד משה רבנו, אולם האופן שבו ניצל משה בתיבה היה בגדר נס שנעשה במיוחד ביאור להצלתו, ולכן היה צריך להכיר טובה יותר על ידי כלי הצלתו. 
 
שוחחתי עם שני אנשים שעובדים ברפת, ואמרו לי שברוב המוחלט של המקרים הפרה כלל אינה מתייחסת ללקיחת העגל ממנה, ואפילו לא שמה לכך לב, ומה שמצלמים ומעלים לאינטרנט בנושא זה - הצלמים בוחרים להראות דווקא מקרים נדירים ועורכים זאת בקפידה רבה.
 
יש לדעת שגם בטבע בעלי חיים נאכלים "באכזריות". ולכן השאלה המוסרית צריכה להיות עבורנו, ולא עבור בעלי החיים. כלומר: מה נדרש מאיתנו בדור הזה. בעלי החיים אינם סובלים כמו בני אדם, כפי שניתן לקרוא פה:
עם זאת כשרויות למהדרין מקפידות יותר, ולכן ראוי לאכול רק בשר כשר למהדרין:
 
מכיוון שיש בדור שלנו הרבה עוולות מוסריות, וחילול השם נורא, וחוסר צניעות ועוד דברים שאיננו מרגישים את חומרתם ורמת חשיבותם - אז ישנה בעיה בהקפדה מוסרית על צמחונות, שבכך כביכול מפארים מידה אחת בעת שמעלימים עין ממידות הרבה יותר חשובות ומזיקות בדורנו. הוי אומר: אדם רואה את חבירו נדרס על הכביש, והוא דואג עכשיו להאכיל חתולה על המדרכה... כך עשוי להראות יהודי שדואג לבעלי חיים בתעשייה בזמן שרוב בני עמו שכחו את ה', ועוולות מוסריות מתרחשות על ימין ועל שמאל, כמו חוסר צניעות, והפלת עוברים, ו"המתות חסד", ומונופולים כלכליים וחוסר שוויון המביא לילדים רעבים ברחובות... הבה נסיר את שכבת הבוץ מעל גופנו, ואחר כך ננקה לכלוך שנדבק על שפתנו. לכן ייתכן שהנזק בצמחונות גדול מהתועלת:
עם זאת, אין איסור ביהדות להיות צמחוני. רק שרבנים אינם מאמינים שהוא צורך הדור הזה, ויש דברים חשובים יותר לתקן תחילה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה