הלכות ומנהגים

אם לא נתתי מעשר עד היום?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרכב אני רוצה להתחיל לעשות מעשר. יש לי שתי שאלות בנושא: 1. אם לא עשיתי עד היום, כי לא ידעתי שעושים אני צריכה לעשות על כל מה שלא עשיתי עד היום? 2. אם המשכורת שלי לא כל כך גדולה ואז גם המעשר יוצא נמוך, אז רציתי לדעת אם מותר לי לחסוך את המעשר ואז שיש לי סכום מסויים שאני רוצה לתרום מהמעשר אז לתרום, או שאני חייבת לתת את זה כל חודש בחודשו. הכוונה שלי אם מותר לי לשים את המעשר בצד ולא להשתמש בו כדי לתרום בפעם אחת סכום יפה במקום כל חודש סכום קטן יחסית.

תשובה

שלום וברכה

אין לחייב אותך למפרע על כל מה שהרוחת מעודך, ועליך להתחיל מעכששיו להפריש מעשר מכל ריוח שהוא.

2. את יכולה להניח בצד ולתרום בבת אחת סכום גדול. ואציין את דברי הרמב"ם בפירוש המשניות - מסכת אבות פרק ג ואחר כך אמר שהמעלות לא יגיעו לאדם לפי רוב גודל המעשה, אבל לפי רוב מספר המעשים, והוא שהמעלות אמנם יגיעו בכפול המעשים הטובים פעמים רבות ועם זה יגיע קנין חזק לא כשיעשה אדם פעל אחד גדול מפעולות הטובות כי בזה לבדו לא יגיע לו קנין חזק, והמשל בו כשיתן האדם למי שראוי אלף זהובים בבת אחת לאיש אחד ולאיש אחד לא יתן כלום לא יעלה בידו מדת הנדיבות בזה המעשה האחד הגדול כמו שמגיע למי שהתנדב אלף זהובים באלף פעמים ונתן כל זהוב מהם על צד הנדיבות, מפני שזה כפל מעשה הנדיבות אלף פעמים והגיע לו קנין חזק, וזה פעם אחת לבד התעוררה נפשו התעוררות גדולה לפעל טוב ואח"כ פסקה ממנו.

וכן בתורה אין שכר מי שפדה אסור במאה דינרים או עשה צדקה לעני במאה דינרים שהוא די מחסורו כמו שפדה עשרה איסורים או השלים חסרון עשרה עניים כל אחד בעשרה דינרים ואל זה ההקש, וזה ענין אמרו לפי רוב המעשה אבל לא לפי גודל המעשה: עכ"ל ומבואר מדברי הרמב"ם שעדיף לעשות צדקות קטנות בכל עת מאשר לתרום הכול לאדם אחד.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה