שאל את הרב - כללי

השאלות מיועדות לכבוד הרב יצחק פגנר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום. באישון לילה, שלא באופן מתוכנן וללא רצון מפורש, הגעתי למפגש לילי בו מסרת הרצאה. הוקסמתי מהתוכן הנקי,העמוק, מלא הכוונה מהחיות ומשמחת החיים. עלי לציין שבפעם האחרונה בה נתקלתי ברב,הייתה בזמן לימודי התואר הראשון בו נאלצתי להשתתף בקורס חובה בשם:מועדי ישראל. שמסר רב פלוני. שאלתו הראשונה הייתה מי יודע מתי חל חג הפסח קפצתי ועניתי לו: באפריל, באפריל. הרב הוציא אותי מהקורס ולא אפשר לי להכנס. ראיתי יהודים רבים שומרי דת ומצוות שאין אור בעיניהם ואין אור במעשיהם ולעומתם, ראיתי יהודים רבים, שאינם דתיים על פי ההלכה אולם אנשים דתיים הם ושומרי מצוות מבלי לדעת זאת. אם כך, מדוע יש ללבוש שחורים, וללכת לבית הכנסת בזמן שהחשוב הוא זכות הלב, וטוהרו להבנתי, אין הידיעה המופלגת מעידה על בעליה כי אם מעשיו וטוהר כווונותיו.

תשובה

שלום וברכה

ראשית שמח אני שמצאת את מבוקשך ואת אשר אהבה נפשך בהרצאתו של הרב פנגר.

לא אוכל לשפוט את מעשי הרב הפלוני, אם כי אינני מבין את מעשיו.

ולעניין דבריך, ברור שהידיעה ללא המעשה אין בה כלום, העיקר הוא המעשה, כדברי חכמים בהרבה מקומות שלא המדרש עיקר אלא המעשה, וכל מי שחכמתו מרובין ממעשיו אין חכמתו מתקיימת.ועוד ועוד.

אבל בעניין דעתך שהעיקר הוא הלב, אם כי אכן מקום נכבד מאוד תופש הלב, וללא הלב מבואר בגמ` שהמעשה נחשב כמעשה מת כגוף בלא נשמה.

אבל חובה עלינו לעשות מעשה עם שמחת הלב, המצוות שניתנו לנו ע"י בוראינו הינם מעשיות בעיקרם, אשר יש לשלבם עם עבודת הלב, ויחדיו יהיו תמים וללא מעשה המצות לא תועיל כוונת הלב כלום, המצות הינם רבות ומגוונות, וכל אחד מהמצוות חשוב לנשמתנו בצורה מיוחדת, ואין למצוות תחליף במחשבת הלב בלבד, ומי כבוראינו היודע פשר דבר אשר לימדנו לקיים מצוות מעשיות דווקא והם הם המעשים אשר יתנו לנו את הכוח להצלחה. בעולם הזה ובעולם הבא.

עלה והצלח – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה