שאל את הרב - כללי

איך בכלל אפשר לדעת על משהו מה שבט המוצא שלו

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום רב!! חן חן לכם על האתר המדהים והפעילות הברוכה. א. משיח בן יוסף: 1-2. האם מחוייב המציאות שיהיה ממש משבט יוסף (אפרים) ואם כן, איך יגיע ויש כיום רק את שבטי שמעון, לוי, יהודה ובנימין 3. איך בכלל אפשר לדעת על משהו מה שבט המוצא שלו לצורך העיניין ובכלל 4. האם שאול המלך ע"ה היה יכול להיות משיח בן יוסף (כיווון שבנימין הוא בנה האחר של רחל, אמו של יוסף והוא בא לפני דוד המלך) 5. האם קיים בכל דור אדם שהוא היה פוטנציאלית משיח בן יוסף (כמו שקיים בבכל דור פוטנציאל משיח בו דוד) ואם כן מי הוא היה בכל דור ב. משיח בן דוד: 1. מהם כל אותם אנשים (אם מותר לקרוא להם כך), שהיו יכולים להיות משיחים (למשל: שמעתי שחיזקיהו מלך יהודה ע"ה היה יכול להיות משיח בן דוד ורק כיוון שלא ברך את ברכות התורה לא ניתן לו להיות משיח - אני מצטער מראש אם הדברים אינם מדויקים כ"כ) ומה הסיבה לגבי כל אחד מהם שבסופו של דבר לא הפך למשיח בפועל 2. איך אפשר לדעת על משהו שהוא "חוטר מגזע ישי" (שהרי זה אחד מסימניו של משיח בן דוד) ומה הכוונה בדיוק האם הוא צריך להיות צאצא ישיר של זרובבל בן שאלתיאל צדקיהו - מלך יהודה האחרון שלמה המלך - מלכה האחרון של הממלכה המאוחדת או שמספיק שהוא צאצא ישיר של דוד המלך ולא משנה איך אשמח מאוד לקבל את התשובה למייל. בברכת התורה, דוד

תשובה

שלום וברכה

א. משיח בן יוסף המעותד לנהל קרבות עם ישראל ולהכשיר את הדרך למשיח בן דוד, יהיה מצאצאיה של רחל [משבטי יוסף או בנימין], שכן עמלק [שורש הרע של כלל האומות] אינו נופל אלא ביד זרעה של רחל שלא השתחוו ולא הכניעו את עצמם לעשיו הרשע סבו של עמלק.

ב. בחתם סופר מבואר על פי התלמוד במסכת מגילה שבימי המלך יאשיהו הלך ירמיהו לחלח וחבור ואותם מקומות שהגלה סנחריב את עשרת השבטים והחזיר חלק מהם, שהתערו אחר כך בממלכת יהודה ובנימין, ונמצאים בינינו המון רב שהם צאצאי עשרת השבטים האחרים.

ג. כך כתב הרמב"ם [מלכים יב הלכה ג]:

"בימי המלך המשיח, כשתתיישב ממלכתו ויתקבצו אליו כל ישראל, יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו, שנאמר וישב מצרף ומטהר וגו´, ובני לוי מטהר תחילה ואומר זה מיוחס כהן וזה מיוחס לוי, ואינו מייחס ישראל אלא לשבטיהם, שמודיע שזה משבט פלוני וזה משבט פלוני".

ואכן עד אז לא נדע ברור מוצאו של כל אחד.

ד. אכן כך, מבואר בספרי הקבלה שהכוונה הראשונה היה אכן ששאול המלך ובנו יהונתן יכשירו את הדרך לדוד המלך, ויהיה שאול ויהונתן בבחינת משיח בן יוסף, ואילו דוד המלך יבוא אחריהם כמשיח הכללי, ולכן אף נצטוה המלך שאול להילחם בעמלק כמלחמת אחרית הימים, אלא שצד הרע התגבר להכשיל את הבאת הקץ, ויצא מה שיצא שמלך דוד לפני תום עניניו של משיח בן יוסף, והתגלגלנו עד היום בציפייה למשיח בן יוסף ומשיח בן דוד שיבוא אחריו. וזה סוד מה שאמר יהונתן בן שאול לדוד המלך [ספר שמואל א פרק כג פסוק יז]:

וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַל תִּירָא כִּי לֹא תִמְצָאֲךָ יַד שָׁאוּל אָבִי וְאַתָּה תִּמְלֹךְ עַל יִשְׂרָאֵל וְאָנֹכִי אֶהְיֶה לְּךָ לְמִשְׁנֶה וְגַם שָׁאוּל אָבִי יֹדֵעַ כֵּן".

ה. אכן כך הוא ברוב הדורות, ועל הרוב אותו שהיה משיח בן יוסף נהרג על קידוש השם בעוונות הדור [כמו שאכן היה עם שאול ויהונתן], כמו שאמרו הצדיקים על רבינו שמשון מאוסטרופליא שנהרג בשנת ה´תח.

ו. ביאר בטוב טעם גדול הדורות האחרונים החתם סופר זי`ע בספרו שו"ת חתם סופר (חלק ו - ליקוטים סימן צח), במציאותו של מלך המשיח וזה לשונו:

"והנה בעניין ביאת בן דוד צריך אני להציע הצעה אחת, והוא, כמו שהיה משה רבינו ע"ה שהיה הגואל הראשון נזדקן שמונים שנה ולא ידע ולא הרגיש בעצמו שהוא יהיה גואל ישראל, ואפי` כשאמר לו הקב"ה לכה אשלחך אל פרעה מ"מ סירב ולא רצה לקבל על עצמו, כן יהיה אם ירצה ה` הגואל האחרון, ומיום שחרב בהמ"ק מיד נולד אחד הראוי בצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו ואז יערה עליו רוחו של משיח הטמון וגנוז למעלה עד בואו, וכאשר מצינו בשאול אחר שנמשח באה עליו רוח ממשלה ורוח הקודש אשר מלפנים לא הרגיש בעצמו, כן היה בגואל הראשון, וכן יהיה בגואל האחרון, והצדיק הזה בעצמו אינו יודע, ובעונותינו כי רבו כבר כמה וכמה מתו ולא זכינו שיערה עליהם רוחו של משיח גם כי הם ראויים לכך אבל הדור לא היה ראוי, אולם כשיגיע אי"ה יגלה אליו ה` כמו למשה בסנה וישלחהו או לישראל לבד או למלך אחד כמו לפרעה לומר שלח עמי".

בהצלחה - מנשה ישראל 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה