שאל את הרב - כללי

יעקב אבינו לא מת ודוד מלך ישראל חי וקיים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום קראתי לאחרונה בתלמוד "יעקב אבינו לא מת" (מסכת תענית). עוד קראתי במקומות שונים הסברים לשאלות שנשאלות עקב כך (למשל את מי בדיוק חנטו שם, את מי נשאו בני ישראל לקבורה בארץ ישראל ועוד קושיות קבות שעולות עקב כך). קראתי מספר הסברים שלא מניחים את דעתי. למשל: - מוות פיזי כן היה אך בגלל שיש לו המשכיות של עם וילדים ורעיונות הוא נחשב חי ויש קושי כי רבים יש לרעיונותיהם המשכיות ורבים יש להם צאצאים ועדיין נקראים מתים השאלה בעצם נוגעת גם לביטויים כמו דוד מלך ישראל חי וקיים. ונוגע להבנת המוות באופן כללי, במוות להבנתי הנשמה עוזבת את הגוף, האם בנשמות צדיקים נשארת חיות כלשהי בגוף וזוהי התשובה זה עדיין לא מסביר איך יעקב לא מת. אגב תהיה דומה יש לי לגבי אליהו הנביא - מה קרה שם בדיוק מצטער שאלו שאלות כה רבות אך הן מאוד קשורות זו בזו. תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

הנה הגמ` אומרת שיעקב אבינו לא מת, והקשו וכי חנטוהו סתם, ובודאי שמת. וביאר בספר תולדות יצחק בראשית פרק מט פסוק לג לג) ויכל יעקב לצות את בניו ויאסף רגליו אל המטה ויגוע ויאסף אל עמיו ויגוע ויאסף אל עמיו, ולא הזכיר בו מיתה, ודרשו רז"ל יעקב לא מת [מגילה טז ב] והפרשה מעידה שמת ושחנטו אותו:

התשובה שנשאר קיים בגוף דק ויש לו ממש, וכן יש צדיקים שמתלבשים בגוף (דק) [רק] לקצת עתות מע"ש לע"ש, או ביום הכפורים, ומשוטט בעולם בשליחות הקב"ה, ומתראה למי שהוא חפץ וזהו ענין רבינו הקדוש [עי` כתובות קג א], וזהו סוד וצדקה תציל ממות, שבודאי כולם מתים, אך הנותן צדקה יחיה בגוף דק. וכנ"ל בדוד המלך. גופו של אליהו הנביא נשאר קיים כמות שהוא.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה