שאל את הרב - כללי

ידוע לי התורה אוסרת את כל העניין של צחוק וקלות ראש למה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני יודעת שהתורה אוסר את כל העניין של צחוק וקלות ראש, אבל את האמת אני לא מצליחה להבין למה...אני יכולה להבין שמצד אחד היא גורמת לאנשים להיות יותר רדודים אולי ולבזבז את הזמן, אבל מצד שני, כל הקטע הזה שאסור להיות ככה זה רק מקטין לנו את השמחת חיים לא יותר מזה, כשאדם צוחק הוא הופך לאדם יותר שמח, יותר מאושר, ואם באים פה ואומרים לנו להגביל את עצמינו גם בזה זה רק יכול לגרום לנו להיות פחות שמחים, וידוע שככל שאדם יותר שמח הוא יותר קרוב לקב"ה...

תשובה

שלום וברכה

שמחה היא אכן המידה המשובחת ביותר ומצוה גדולה ביותר להיות בשמחה. אין לכך כל קשר לקלות ראש, קלות ראש הכוונה לפריקת עול, זלזול בכל מוסר הוא הדבר האסור. וכן צחוק במידה ובמשקל, אינו דבר בלתי רצוי, הצחוק מכל הקדוש והיקר הוא הדבר האסור, או הצחוק הפרוע המאבד את כל היראת השמים של האדם. וכן כתב הרמב"ם יד החזקה - הלכות דעות פרק ב (ז) לא יהא אדם בעל שחוק ומהתלות ולא עצב ואונן אלא שמח כך אמרו חכמים שחוק וקלות ראש מרגילין את האדם לערוה וצוו שלא יהא אדם פרוץ בצחוק ולא עצב ומתאבל אלא מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות ..... כללו של דבר ילך במדה הבינונית שבכל דעה ודעה עד שיהיו כל דעותיו מכוונות באמצעות והוא ששלמה אמר פלס מעגל רגליך וכל דרכיך יכונו:

וכן מבואר במדרש שמואל על אחד מהדברים שהתורה נרנית בהם במיעוט שחוק, אבות - פרק שישי משנה ז הי"ח במעוט שחוק, וקשה כי הוה ליה למימר בלא שחוק כי לפי הנראה טוב העדרו ממציאותו. אלא הענין הוא כי מצינו בגמרא שמביאים מילי דבדיחותא כי בזה מתרחבת דעתו כדי לחזור ללימודו באופן כי מיעוטו הוא טוב ועל רבויו נאמר שחוק וקלות ראש מרגילין לערוה:

עלי והצליחי - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה