שאל את הרב - כללי

הבחירה והידיעה - שאלת השאלות במסכת סוטה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

התבוננתי במסכת סוטה דף ב` עמוד א` ושם ראיתי כי התעוררה שאלה: מצד אחד כתוב כי 40 יום קודם יצירת הוולד מכריזים לאדם על זיווגו. מצד שני הגמרא אומרת שזה לא מסדר היות וכתוב כי מזווגים לאדם זיווג עפ"י מעכשיו. בסוף הגמרא מתרצת שם תשובה. בכל מקרה, רצוני היה לדעת מה השאלה הרי הקב"ה יודע מה יהיה ולא מכריח בכך את מעשי האדם ממילא הוא יכול כבר 40 יום קודם הוולד להכריז לאדם זיווג עפ"י מעשיו. עד כאן נקודה א! רש"י מעורר שאלה זאת על האמרה באותו מקום בדיוק. אך רש"י כותב: "וכי תאמר שהרי הקב"ה יודע הכל...אלא שהכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים". ושוב - לפי רש"י נראה כי הוא אומר שהידיעה של ה` מכריחה את מעשי האדם.... השאלה: מדוע לא תיתכן הכרזה עפ"י מעשים 40 יום קודם יצירת הוולד הרי מעשיו של האדם גם לקראת העתיד פרוטים לפני ה` ואין ידיעתו מכריחה. בתודה, אור

תשובה

שלום וברכה

מזל טוב להתחלת מסכת סוטה מסדר הדף היומי. התשובה ל`שאלת השאלות` פשוטה מאוד, השכר והעונש על הבחירה הטובה או לא טובה איננה יכולה להיחרץ בטרם נעשה המעשה, גם כשיש ידיעה מוקדמת על מה שיעשה.

וק"ו כשידיעתו של הקב"ה שהוא בשונה מידיעה אנושית אינה מכרחת, ברור שאי אפשר לקבוע עונש או שכר על `חזון`. זיווגו של אדם לפי מעשים, הוא מגדרי שכר ועונש, ולכן אי אפשר להתחשב במעשי האדם בטרם נוצר ו`להכריז` על זיווג זה וזה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה