שאל את הרב - כללי

התאבדות- למה לא להתקדם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני לא מתכוון להתאבד חס וחלילה. אבל הנושא סקרן אותי כבר זמן מה... הדרך היחידה לעבור מפה לעולם הבא, היא למות. במידה והגעתי לדרגה בה אני חושב שיש לי מספיק מצוות (למשל אני בן 75 ומפה והלאה כל חיי הם רק סבל עם תרופות ובתי חולים). האם במקרה כזה מותר יהיה לי לקחת את חיי כדי להמשיך הלאה האם ישנו מצב בו אדם יכול לחשוב שהגיע הזמן לעבור הלאה, ולכן התאבדות יכולה להפוך למשהו חיובי או, שברגע שאדם בוחר להתאבד, כל מצוותיו נעלמות הדבר היחידי שאני יודע על התאבדות היא שקוברים מתאבדים מחוץ לבית הקברות, ושדתות רבות מתנגדות לכך. אך אין מה להגיד... זה נראה כמו פיתרון מוחץ לכל הבעיות והלחצים. אין שום דאגות מהעולם הזה לאחר המוות. מהי המשמעות של התאבדות לפי הדת, ולמה אסור להשתמש בה ככלי כדי לעבור הלאה אני חסר סבלנות, ובמידה ואגיע למצב בו אני רוצה "להתקדם הלאה בסיפור שלי", אני לא רואה סיבה פשוט לשבת ולחכות למוות. אני מדבר כמובן על מצב בו אין לאדם כל תעסוקה אפשרית שתעניין אותו עוד, גם לא לימוד תורה ומצוות. חשוב לציין שאיני נמצא במצב זה. אני לומד פסיכולוגיה, ואני מוצא את הנושא מרתק. תודה רבה על התשובה לשאלה המוזרה.

תשובה

שלום וברכה

מאחר והחים ניתנו לנו ע"י הבורא הרי כל המקדים את מיתתו הרי הוא רוצח במלוא מובן המילה ועל כך אמר הפסוק ספר בראשית פרק ט (ה) וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרשׁ מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ וּמִיַּד הָאָדָם מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם: רש"י על בראשית פרק ט פסוק ה (ה) ואך את דמכם - אף ע"פ שהתרתי לכם נטילת נשמה בבהמה את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו:

לנפשותיכם - אף החונק עצמו אע"פ שלא יצא ממנו דם: ולכן אף אם אתה תהיה מאוד משועמם אסור לך לרצוח את אף אחד מיצוריו של ה` כולל אותך בעצמך. במקרה שתרצה לעלות לעולם הבא, אתה רק תגיע למקום רע מאוד וכמבואר במדרשי חז"ל שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא.

כל רגע מחיו של האדם יש לו תפקיד ולפעמים התפקיד הוא לסבול


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה