שאל את הרב - כללי

שפת הקודש

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי 2 שאלות לגבי שפת הקודש שבה כתוב התנ"ך: 1. האם גויים בתקופת התנ"ך דיברו עברית כמו בת פרעה שקראה למשה רבינו משה "כי מן המים משיתיהו" שהרי משיתיהו היא מילה בעברית ואיך דיברו גויים עם עמ"י כמו פרעה עם משה רבינו או גויים נוספים שנלחמו עם עמ"י ואם דיברו בשפה אחרת איך זה כתוב בתורה כציטוט בעברית ובעצם זה לא ציטוט מדוייק אלא תרגום והרי כל מילה בתורה מראה על צפנים נסתרים והפרשנים מפרשים כל מילה שמישהו אומר בתורה ודורשים עליה, ואם זה תרגום משפה אחרת זה לא מדוייק 2. כידוע התנ"ך נכתב בשפה העברית וציטוטים של יהודים הם מדוייקים מעברית ולא תורגמו או שונו, אם כך, כשכתוב בתנ"ך ציטוט של אדם שאומר את שם ה`, שם אדנות, אלוקות ואף שם ה` המפורש, האם הוא אמר את שם ה` ממש, והרי זה איסור תורה לדוגמה- "אהה אדנ-י יקוק כי על כן ראיתי מלאך יקוק פנים אל פנים"

תשובה

שלום וברכה

רוב ככל הגוים לא דיברו בלשון הקודש וכמבואר במדרשים לגבי פרעה ויוסף שיוסף היה יודע שפה אחת יתירה על פרעה והיא לשון הקודש. ולגבי בת פרעה אעתיק לך מדברי החזקוני על שמות פרק ב פסוק י ותקרא שמו משה - כדברי רבותינו שנתגיירה והיתה לומדת לשון הקודש על שם הנס שנמשה מן המים להזכיר כי מן העברים הוא ולכך אינו נזכר בכל התורה אלא על שם זה.

ד"א בת פרעה לא היתה יודעת לשון הקודש, אלא כך פשוטו של מקרא, ותקרא יוכבד את שמו משה ותאמר לה בת פרעה מהו לשון משה והגידה היא לה שהוא לשון המשכה ואז אמרה בת פרעה יפה קראתו כן כי מן המים משיתהו.

משה משוי אין כתיב כאן אלא משה לומר כשם שמשיתיהו כן יהיה הוא מושה אחרים פי` יהיה מושה ישראל ממצרים. ועוד בדעת זקנים מבעלי התוספות על שמות פרק ב פסוק י (י) ותקרא שמו משה - וא"ת והלא מצריית היתה והיאך קראה בלשון עברי וי"ל שהיא קראה בלשון מצרי שם שמשמעותו משה והתור` קראו משה בלשון עברי.

ד"א שלמדה לשון עברי משבאו העבריות למצרים וכן מצינו שקרא פרעה שם יוסף צפנת פענח: בענין השמות כמובן שהנביאים לא הוציאו את שם ה` מפורש אלא אמרו בכינוי הידוע לנו, וכתבו את השם המפורש. בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה