חברה והשקפה

למה זה מגיע לי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני היום בן 26 וחצי, מגיל חמש וחצי עד כיתה ט` סבלתי מאפילפסיה, כשנתרפאתי מהאפילפסיה בכיתה ט,בכיתה י"א עברתי משבר נפשי והיום הרופאים טוענים שאצטרך לקחת תרופות כל החיים, כל העניין הזה של התרופות מוריד לי את הבטחון העצמי ומפריע לי במציאת זיווג, היום מזה שבע שנים אני עובד במפעל חסד ויום יום עושה חסד עם אנשים נזקקים, ואילו יגאל עמיר שרצח וכל יום אני מניח שהוא מניח תפילין ואומר תחנון,לא מצטער על חטא, ה` מזכה אותו להתחתן ומברך את אשתו בזרע של בר קימא בן זכר, זה ממש מרגיז אותי שמי שהולך בדרך ה` צריך לסבול ומי שפושע לא מקבל את עונשו כמו בדור המבול! זה שאני צריך לקחת תרופות כל החיים אני מקבל את זה כאילו ה` נתן לי עונש מאוד חמור ואני לעומת אותו יגאל עמיר התוודתי על חטא! בגלל התרופות אני מקבל דחיות מבחורות ונצרך לקחת בחורה שבאה מרקע דומה מה שמכניס אותי לסיכון די גדול שגם ילדיי יהיו עם בעיה נפשית, הייתי בסמינר ערכים ולאחר מכן ביקשתי מישהו שיחזק אותי באמונה,במקום שיענו לי בשמחה ובחיוב הם אמרו לי שיש להם בעיה עם בחורים! לא אכפת להם שיהודי יפול בין הכסאות אני פונה אליכם ואשמח אם איש בעל סמכות ואמונה יצור איתי קשר ויתייחס לפנייתי!

תשובה

שלום וברכה

אנו בעולמינו הקטן והקצר לא יודעים מאומה מעברינו ומתיקונינו בעולם. העולם הזה אין בו תכלית אלא זה תקופת הכשרה במטרה לתיקון האמיתי ולכן כל אחד לפי תיקונו סובל בעולם הזה כדי להגיע לתיקון השלם. בהצלחה בתפקיד - בנימין שמואלי הרב אריה כרמל \ עת לחשוב גליון 58 המאמין באמונה שלימה יודע כי `הבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצוותיו`. זהו העיקר האחד-עשר מתוך שלושה-עשר עיקרי האמונה שניסח הרמב"ם.

השכר ניתן בעולם הבא, ויש להבינו במושגים של חיים רוחניים, פסגת האושר האנוש. אך מה בדבר ההנאה מן החיים בעולם הזה "גם העולם הזה הוא עולם", טוענת האמרה הרווחת. כאשר נתבונן בעולם אשר סביבנו, נראה כמובן שההנאה מן החיים מחולקת בין תושבי העולם באופן בלתי שווה לחלוטין.

יש והחיים חיים נעימים ומאושרים, ומנת חלקם של האחרים היא כאב, צרות ודאגות בלתי פוסקות. בשטחיותינו אין אנו מבחינים בכל סתירה בין "הנאה מן החיים" במובן החומרי לבין "שכר בעולם הבא" על המעשים הטובים.אך השקפה זו מעוררת שאלות קשות. מדוע מבורך א` בכל טוב העולם הזה, בעוד על ב` נגזר כי יחיה בדאגותיו ובעוניו מדוע עובר פלוני, הצדיק, ייסורי גיהינום נוראים, ואלמוני, הרשע, נהנה מהחיים הדומים לחופשה אחת ארוכה אלה שאמונתם יציבה ושלימה אינם זזים אף כמלוא נימה מהשקפת עולמם בשל שאלות כאלה, כי הרי לא לנו לבקר את שיפוטו של אלוהים.

הוא השופט ואנו רק יצורי אנוש. איך יוכלו מוחותינו הזעירים לקוות כי נתפוס את עומק הצדק של אלוהים אך רבים אינם מסתפקים בתשובה פשוטה וברורה זו. השאלות על הנהגת אלוהים בעולם מנקרות במוחם. מדוע חפץ אלוהים הטוב והרחמן לגרום לכל הסבל הזה האם ייתכן כי זה עונש על חטאים אם כך, מדוע נופל רוב הסבל בחלקו של הצדיק דווקא. בעוד אשר אלוהים מתעלם לכאורה לגמרי ממעשיו הרעים של הרשע סבל רב עשוי לעורר, חלילה, רגשות מרירות נגד משפטי אלוהים.

קשה למתייסר לעמוד איתן בהכרה כי – `משפטי השם אמת` (תהילים יט, י), וכי משמעות המילה אמת היא שלא תיתכן כל סטייה, ולו הקלה ביותר,לטוב או לרע, משלימות הצדק המוחלט. יש אנשים אשר שאלה זו,עתיקה כימי עולם, מטרידה אותם ללא הרף. קשה להם אפילו לעבוד את אלוהים בלב שלם, בשעה שבעמוק ליבם מקננת המחשבה `שווא עבוד אלוהים ומה בצע כי שמרנו משמרתו` (מלאכי ג, יד).

אולם מקור הבעיה הן תפיסותינו המוטעות על תפקודו של העולם הזה ומשמעותו. אילו יכולנו להעפיל לרמתם הרוחנית של חכמינו ולהביט במבטם הבהיר, היו שאלותיו נעלמות מאליהן. חכמינו אמרו: `העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא; התקן עצמך בפרוזדור כדי שתיכנס לטרקלין` (אבות ד, כא). אין אדם הפועל ללא מטרה. כאשר המטרה חשובה דייה, לא יחסוך האדם כל מאמץ וקושי כדי להשיגה.

בתורה נמצא, למשל, כי יעקב אבינו עבד שבע שנים ברחל, "ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה` (בראשית כט, כ). תכלית העולם כולו, תכלית הבריאה כולה,. היא עולם הבא. זהו המצב בו נפש האדם, משוחררת מגופו, נהנית הנאה רוחנית מן הקירבה אל אלוהיה, וההנאה הזו היא למעלה מהשגתנו. זו התכלית אשר נקבעה על ידי אלוהים כסיבת הסיבות של כל הקיום.

לקראת תכלית אשר כזאת על האדם להיות נכון לעמוד בפני כל קשיי העולם הזה ומכשוליו בנפש חפצה; כי הרי זו הדרך אל המלך, אין אחרת. ערכים אמיתיים סיפור ידוע מספר על פרא, אשר ערך הזהב, הכסף או אבני החן נעלם מידיעתנו. כשכר על הצלת חיי המלך הוא נלקח לאוצר המלכות, שם ניתנים לו כמה שקים, ונאמר לו למלא אותם בכל אשר רואות עיניו. הפרא בבורותו חושב כי מענישים אותו בעבודת כפיה על חטא בלתי ידוע, הוא מתחיל לעבוד, אך נוכח לדעת שאיש אינו מפקח על עבודתו. מיד הוא שוכב לישון, וכאשר הוא מתעורר אין לו כל עניין להזדרז או להתאמץ.

בערב הוא נשלח עם השקים על כתפו, והוא מרוצה מעצמו. "סידרתי אותם", הוא חושב. "אילו הייתי מציית להוראותיהם, הייתי צריך לעבוד קשה כל היום, ולבסוף לשאת שקים כבדים רבים". אך בשומעו את לגלוגם של חבריו הידענים יותר,הוא נוכח בסכלותו. מאוחר מדי הוא לומד כי היה צריך לעבוד ברצון במשך אותו יום יקר, בו ניתן לו האוצר ללא הגבלה. זה בדיוק יהיה מצבנו כאשר נגיע לעולם הבא. עולם האמת, בו אין עוד מקום ליצר הרע ורמאויותיו. כאן, בעולם הזה, עולם השקר בו שולט היצר הרע, אנו חיים על פי סולם ערכים מעוות.

אשרי המכיר בערכים האמיתיים בעודו בפרוזדור ההכנה – העולם הזה. סופו שימצא את אושרו הסופי בטרקלין. אך טוב לו גם בעולם הזה, עולם העמל הבלתי פוסק. הוא יודע כי אין הוא יגע לריק, מובטח לו שייראה פרי בעמלו. מטרת העונש נעמיק עוד מעט. מהות העולם הזה היא היותו שלב הכנה לעולם הבא. אין הוא עולם בזכות עצמו. אין טעם בבניית פרוזדור אשר איננו מוביל אל החדר המרכזי. פרוזדור ללא חדר אורחים – לא יצלח אפילו כפרוזדור.

כך עלינו להבין את עולמנו זה ואת המתרחש בו. כל האירועים בעולם קשורים ישירות, ומותאמים במדויק לצרכינו הרוחניים. כל דבר שמשפיע עלינו, כל הנקלט בחושינו, הכל מתוכנן מראש בהתאמה מוחלטת לתכליתנו האחת והיחידה – חלקנו בעולם הבא. אנו עדים ליד אלוהים הפוגעת במי שסוטה מנתיבו האמיתית, והוא נענש בעונש חמור. אל לנו להסיק כי אלוהים כועס מפני שהחוטא "פגע" בו על ידי חטאו. העושה רע פוגע בעצמו בלבד. אין אנו מעניקים דבר לאלוהים במעשינו הטובים, ואין אנו מזיקים לו בחטאינו.

כך נאמר בפירוש בספר איוב (לה, ו-ז). העושה מצווה עושה לעצמו בלבד, והחוטא מזיק לעצמו בלבד. כיצד אם כן עלינו להבין את כעסו של אלוהים, כעס הנזכר תכופות בתנ"ך מושג מה נקבל אם נחשוב על משל פשוט מאוד. מורה טוב "כועס" על תלמידו, ומוכיח אותו על שלא למד כראוי. התלמיד, לאמיתו של דבר, מזיק בעצלותו רק לעצמו. בכל זאת נוזף בו המורה, מעניש אותו ומזעיף לו פנים, באשר לרוב זו הדרך היעילה ביותר לשיפור ההישגים.

אם המורה באמת כועס ומתפרץ, יצא שכרו בהפסדו ולא תהיה לו כל השפעה על תלמידיו . כתוב בפרקי אבות (ב,ה): `לא הקפדן מלמד`. המורה הטוב שולט על עצמו שליטה מלאה, ושוקל במשורה את עוצמת הכעס אותו ראוי לו להראות לתלמידיו לטובתם. ניתן להשליך משל פשוט זה לדרך אלוהים בהנהגת ענייני העולם הזה. עלינו להבין כי עונשי אלוהים ניתנים בדיוק נמרץ, הנדרש למטרות הרוחניות אשר למענן נבראנו.

מטרתם לכוון אותנו ולעוררנו לתשובה ולעבודת אלוהים אמיתית. הייסורים נועדו לסייע ולהדריך אותנו- אך לא לכפות. הבחירה החופשית בעינה עומדת. השגחת אלוהים בכל צורותיה – כולל מהות העונש ועוצמתו – אינה שוללת לעולם את חופש הבחירה. אנו רשאים ומסוגלים לעצום את עינינו, ולהקשות את עורפנו, ואז – במקום להרגיש קרובים יותר לאלוהים – אנו עלולים להגיב במרירות ובטענות.

לזאת התכוון הנביא הושע בפסוק האחרון של ספרו (יד, י) כאשר סיכם את הוראתו הנבואית: כי ישרים דרכי ה` וצדיקים ילכו בם ופושעים ייכשלו בם `צדיקים ילכו בם` – פירושו: הבוחרים בדרך הנכונה מוצאים בדרכי אלוהים עידוד מתמיד וסיוע להתקדם בה. לעומת זאת, `פושעים ייכשלו בם` ; כלומר, אלה שבחרו בדרך האחרת מוצאים באותן דרכי אלוהים מהמורות בהן הם נכשלים.

גורלו של חסר התקנה `מדוע דרך רשעים צלחה` (ירמיהו יב, א) שואלים אנו בלשונו של הנביא. מדוע באמת התשובה ברורה ופשוטה. מה עושה המורה שכל ניסיונותיו להעלות את תלמידו הטוב בחזרה אל דרך המלך עולים בתוהו ודאי שלא ימשיך להענישו ללא תועלת. ברור כי יגיע מצב בו כל עונש יזיק ולא יועיל. לא נותר אלא להתייאש לגמרי מן התלמיד.ניתוק הקשר אינו נעשה בבת-אחת.

אולם לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים להציל את המצב באמצעים שונים, בסופו של דבר, יתברר, באי רצון ובלב כבד, כי אין עוד תקנה אפילו לשיפור הקל ביותר. בנקודה זאת ינותק הקשר, והתלמיד לא "יוטרד" עוד; הוא ייעזב לנפשו. אלוהים פועל בדרך דומה מאוד בהנהגתו עם הרשע, דוגמא מושלמת לכך נמצא מתוך השוואת ברכותיהם של עשיו ושל יעקב (בראשית כז: כא-כח, לט-מ). רש"י מפרש: וייתן לך האלוהים מטל השמים מהו `האלוקים` (מדוע נאמר `אלוהים` – השם המייצג את מידת הדין ומשיב:) – בדין. (כי הברכה הזאת המיועדת ליעקב לא תחול אלא בדין אם ראוי לך – ייתן (לך אלוהים את הברכות האלה).

ואם לאו – לא ייתן לך. אבל לעשיו אמר: `משמני הארץ יהיה מושבך`, (כלומר) בין (שאתה) צדיק בין רשע, בין ראוי בין שאינו ראוי – ייתן לך. וממנו למד שלמה המלך. כשעשה הבית (בית המקדש) סידר תפילתו (כך): ישראל – שהוא בעל אמונה ומצדיק עליו הדין, לא יקרא עליך תגר. לפיכך (ביקש שלמה מאלוהים): `ונתת לאיש כדרכיו אשר תדע את לבבו` (מלכים א: ח, לט).

אבל נכרי מחוסר אמנה, לפיכך אמר (שלמה לאלוהים): `ואתה תשמע השמים... ועשית ככל אשר יקרא אליך הנכרי` (שם פס` מג). בין ראוי בין שאינו ראוי – תן לו, כדי שלא יקרא תגר. (מתוך כתב יד ישן מדויק). אלוהים דן את יעקב במידת הדין הצרופה. יעקב ילמד מעונש. ייסורים יקרבו אותו אל אלוהיו. לא כן תגובתו של עשיו. הוא `יקרא תגר` – יתמרד ויתרחק מדרך האמת אם מבוקשו לא יינתן לו. לכן נוהג עמו אלוהים במידת הרחמים כל עוד קיימת תיקווה לאחריתו – עד אשר מתמלאת סאת הרשע שלו.

מחלות מלידה ומה פשרו של סבל אשר ברור כי אינו עונש מדוע נולדים אנשים אומללים עם מחלות מלידה או מומים תורשתיים מה מקומם של אלה בתוכנית ההשגחה חכמינו אומרים כי לפני שאדם נולד אלוהים גוזר אם יהיה חכם או טיפש, חזק או חלש, בריא או חולה, עשיר או עני. דבר אחד בלבד אינו נגזר מראש: אם יהיה צדיק או רשע. את זאת תכריע בחירתו החופשית של האדם (נידה טז, ב).

אולם לאיזו תכלית גוזר אלוהים סבל על אדם עוד לפני הולדתו ומדוע יש אנשים אשר בגורלם חיי עונג ושאננות, ואחרים נועדו לחיות את חייהם בסבל ובעוני אך גם שאלה זו מבוססת על הנחות מוטעות. ננסה להבהיר את העניין, אם כי עמוק הוא מי-ים. הבדל אינסופי כל יצורי אנוש שונים זה מזה. הם שונים בחיצוניות, באישיות ובכושר שכלי, וכן בסביבה בה הם מוצאים את עצמם. כל המכלול השכלי והרגשי של אדם מסוים שונה מזה של כל אדם אחר.

למשל, אופיו של אדם אחד עשוי להיות מורכב מעשירית גאווה; שביעית עצלות; חמישית תאווה; וכן הלאה כל קו-אופי. לאדם אחר יהיה צירוף לגמרי שונה של קווי-אופי כאילו היו יסודות כימיים בתרכובת. כולם מתמזגים יחד באדם זה ויוצרים אישיות אנושית ייחודית). כן הדבר בכישורים שכליים כמו אינטלגנציה, הבנה, זריזות, חשיבה, זיכרון ורבים אחרים, אשר יוצרים יחד את המנטליות של יצור אנוש.

הוא הדין בסביבה בה אדם נולד ובתוכה הוא חי את חייו, אשר לכל פרט בה יש השפעות בלתי ניתנות להערכה על התפתחותו השכלית והרוחנית. כפי שחכמים אמרו: `כשם שאין פרצופיהם דומים כך אין דעותיהם שוות` (סנהדרין לח, א). אך מדוע אלה הם פני הדברים האם לא נבראו כל יצורי אנוש לתכלית אחת ויחידה – להשיג את העולם הרוחני על ידי עבודת הבורא מדוע לא נבראו כולם שווים בכישוריהם ההסבר הוא זה. אין גבול לחסדו של הבורא; אפילו החלק בר ההשגה של חסדו רצוף אהבה מתוך אהבה וכן הלאה עד לאין שיעור.

`אהבה רבה אהבתנו...` הבה נתבונן. אלוהים יצר אותנו כדי להעניק לנו את האושר המרבי אשר ביכולתו של יצור נברא להשיג, וכדי לעורר בנו מודעות של הטוב האלוהי בממדים הגבוהים ביותר אותם בכוחנו לתפוס. אנחנו היינו מסתפקים בזאת בלבד, אך לא אלוהים. הוא הגביר את חסדו מעל ומעבר לכך,. ונתן לנו את המתנה הנשגבה בזאת – ההנאה האינסופית של העולם הרוחני – בתוספת הרגשה כי אנו ראויים לה ושהיא באמת שלנו, הרגשה שאנו מקבלים את שמגיע לנו בדין, כשכר על מעשינו הטובים, בו זכינו במחיר המאבק נגד נטיות החומר וכל ניסיונות החיים.

באהבתו רצה אלוהים כי לא נקבל מן השפע האינסופי שלו כמתנת חינם, אותה לא הרווחנו ולא רכשנו בצדק, אלא כדבר שהוא שלנו בדין. הרגשה זו מגבירה את ההנאה אלפי מונים, ואף למעלה מזה. בזאת כבר נוכל לומר דיינו! אולם עוד ניווכח, כיי חסדו של אלוהים כלפינו גדול עוד יותר. הבה נחשוב לרגע. המצווה העיקרית היא קידוש השם. מושג זה כולל הכל. מהות כל המצוות וכל הצורות של עבודת השם היא קידוש השם. בכל ניצחון שלנו על היצר הרע היצר הרע שבנו, בכל פעם בה אנו ממלאים את רצון אלוהים אנו מקדשים את השם.

זו המטרה המוצהרת של הבריאה `כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו...` (ישעיהו מג, ז). מובן כי אין הכוונה שאלוהים זקוק לכבוד הזה. (כנאמר לעיל, הוא אינו זקוק לדבר, ולא ייתכן כי יהיה זקוק לדבר כלשהו מאתנו. כל הרעיון של כבוד אלוהים מובן מנקודת ראותו של האדם). הכל לטובתנו, כך שלנו יהיה חלק במפעל הגדול הזה – כבוד שמים. קידוש שם שמים ורוממות שמו הקדוש של אלוהים על כל מעשיו.

אך תאר לעצמך קבוצת אנשים המתאספת לחגוג את גדולתו של מלך בשר ודם. הייתכן שכל אחד מהם יישא אותו נאום עצמו איך ירגישו הנואם השני והשלישי, שלא לדבר על האחרון, כאשר הם נוכחים לדעת שלא הוסיפו דבר, אף לא מילה אחת, על הנואמים שנאמו לפניהם לכן אלוהים בחסדו ברא כל ייצור אנוש בצירוף לגמרי שונה של כוחות וכישורים, וכך הבטיח כי לכל אחד יהיה יצר הרע אחר, וממילא אופן אחר של מאבק, שונה מכל יצור אנוש שאי פעם היה קיים או אי פעם יהיה קיים.

לכן אינו דומה הסוג המסוים של קידוש השם שנוצר על ידי יחיד מסוים, מזה שנוצר על ידי כל אחד אחר. כך יש לכל אחד מאתנו חלק ייחודי בעולם הבא, חלק שהוא רק שלנו ואינו דומה לחלקו של אף אחד שאי פעם יהיה והיה קיים. כך מובטח כי הסיפוק אותו נחוש והשמחה בה נזכה כששכר בעולם הבא יהיו שלמים בתכלית השלמות. תפקיד ייחודי כך נבין גם מדוע נקבעה סביבה שונה לכל אדם. תנאי הסביבה מותאמים לסוג של קידוש השם המקורי הנופל בגורלו של כל יצור ביקום. יש שתפקידם לעמוד בפני פיתויים של חיי עושר והנאות חומריות.

עליהם לגייס את כל משאביהם הרוחניים להילחם בסכנות של חומריות ושיכחת אלוהים המצויות כל כך במצבם, כפי שנאמר בפסוק: "פן אשבע וכחשתי ואמרתי "מי השם" (משלי ל, ט). לאחרים גורל שונה. הם חייבים לעמוד בניסיונות של חיי עוני ואסונות; הם חייבים לאזור אומץ ולעמוד איתן בפני צרותיהם, ללא שאלות והרהורים על השגחת אלוהים. מחלות מלידה הן דוגמא קיצונית לכך.

תפקיד החיים בצלו של אסון עשוי להיות תפקידו של החולה עצמו; או, בנסיבות אחרות, ייתכן שזה תפקידם של הנמצאים במחיצתו ומטפלים בו.בכל מקרה, אין זה "עונש", אלא הזדמנות ליטול חלק שאין לו תחליף בשירה הגדולה של קידוש השם, אשר היא האריג ממנו ארוג היקום. (ראה להלן סוף המאמר "דרך קצרה לתשובה" (להלן) בו מוזכר הרעיון כי לעתים אדם סובל כדי לזכות מישהו אחר).

אנו בעולם הזה ואיננו יכולים לשפוט. אך הבה נעשה רק זאת: נתאר לעצמנו לרגע כי נשמה נשאלה לפני שהורדה לכאן אישה חלק היא מעדיפה: לעבור בפרוזדור בתנאי עושר ורווחה או בעוני ובייסורים. סביר להניח כי תבחר בדרך הסבל. `לב נשבר ונדכה` (תהילים נא, יט) קרוב יותר לאלוהים, מעורר את האדם לעורך את חשבון נפשו בעוד מועד, ולזכך את נפשו בדרכה אל עולמה הנצחי.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה