הלכות ומנהגים

יצר הרע לפני המוות

  • ב' סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי שתי שאלות לגבי 2 דברים 1.באפליקציה בפלאפון של דברי תורה וכאלה ראיתי איזה פירוש כזה על מסכת אבות נראלי על איזה משנה,בקיצור אומרים משהוא כזה שאדם שלומד רק מרב אחד אין לו ברכה בחיים או משהוא בסגנון,כבוד הרב יכול להסביר למה והאם זה בכלל נכון? אני זוכר שהיה כתוב שם שזה לא בהכרח מתקיים בכל המצבים,שבתלמוד צריך ללמוד רק מרב אחד ובכללי צריך ללמוד מכמה רבנים אני לא ממש זוכר אולי זה הפוך 2.אני זוכר מאיזה הרצאה שכשאדם מת מלאך המוות מנסה להלחיץ את האדם להצטער על כל המצוות והמעשים הטובים שהוא עשה בחייו כבוד הרב שמע עלזה? ואם כן איך אפשר להמנע ממצב כזה או להתמודד איתו?

תשובה

שלום וברכה

בוודאי כוונתך לגמרא הזאת מסכת עובדה זרה דף יט סוף עמוד א'

כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה מֵרָב אֶחָד אֵינוֹ רוֹאֶה סִימָן בְּרָכָה לְעוֹלָם. אָמַר לְהוּ רַב חִסְדָּא לְרַבָּנָן, בְּעִינָא דְאֵימָא לְכוּ מִלְתָּא, וְאֲנָא מִסְתַּפִינָא, דְּשַׁבְקִיתּוּ לִי וְאַזְלִיתּוּ, כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה מֵרָב אֶחָד, אֵינוֹ רוֹאֶה סִימָן בְּרָכָה לְעוֹלָם. שַׁבְקוּהּ, וְאַזוּל קַמֵי  [דְרַבָּה], אָמַר לְהוּ, הַנֵּי מִילִי בִסְבָרָא, אֲבָל בִּגְּמָרָא (מחד רבה מעלי) (מֵרַב אֶחָד עֲדִיף], כִּי הֵיכִי  דְּלָא לִיפְלוּג לִישְׁנִי.
 
2. נכונים הדברים שהיצר הרע מגיע רגעים אחדים לפני הפטירקרה ומנסה לשכנע את האדם לכפור בעיקר ולהתחרט על כל המצוות. על האדם לגלות מודעה כבר בחייו ולומר בפיו שהוא מודיע כבר מעכשיו שאם היצר יפתה אותו לכפירה וכדו' הוא כבר מודיע מעכשיו שהוא מאמין באמונה שלימה וכל המחשבות והדיבורים שהוא יאמר בעקבות היצר ביא לפני המוות הוא מבטל כבר מעכשיו ושלא יהיו להם כל תוקף.
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה