הלכות ומנהגים

האם צריך לתת צדקה?

  • כ"ב אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! מידי יום באים לבית הכנסת שאני מתפלל בו לבקש צדקה ועולה לי שאלות בנושא. א .מאיפה לי לדעת שהם לא רמאים משום שפעם אחת ראיתי שלאחד מהם יש חפיסת סיגריות ואם הוא באמת נזקק למה שיבזבז את כספו לסיגריות ולא לדברים חשובים כגון אוכל??ב. אנשים אלו גרמו לעצמם להגיע למצב זה(נזקקות) משום שהם לא עובדים ואין להם השכלה מקצועית והם יכולים לעבוד מכל הבחינות, מה הם חשבו שיוכלו להתפרנס טוב בלי השכלה או עבודה? ג. גם אם הם באמת נזקקים הם באים הרבה אנשים אני לא יכול לתת לכולם איך אני יכול לדעת למי לתת?

 

 

תשובה

שלום וברכה

אמרו בגמרא שעלינו להכיר טובה לרמאים שאילולי הם לא היינו יכולים להתקיים. ההסבר הוא שמאחר ועונש העלמת העין מהצדקה הוא גדול מאוד הרי שהיינו יכולים להיענש מאוד על העלמת עין מהצדקה אבל מאחר ונתרבו הרמאים אין לנו עונש גדול כל כך כי אנחנו יכולים לחשוש שמא מבקש הצדקה הינו רמאי.

למעשה ראוי לתת לכל דורש לפחות שוה פרוטה וניתן לומר בזמנינו שראוי לתת לכל דורש צדקה, חצי שקל ובכך אנו מקיימים את מצוות הצדקה למהדרין.

גם אם רואים שיש לאדם סיגריות אין להימנע מצדקה כי יש לתת לאדם עני כל מה שהוא רגיל בכך ונצרך לו.

אף אם יש לטעון נגד העני על עצלנותו, מצווה וחובה לתת לו צדקה. החפץ חיים מסביר שעצלנות זו עשה בורא עולם כדי שהאדם יישאר עני ולא יעשיר.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה