חדשות בארץ

חברי הכנסת הערבים מביעים תמיכה בקורבין: "שואף לשלום ולצדק"

במכתב ששלחו ל"גרדיאן" הבריטי, כתבו חברי "הרשימה המשותפת" כי קורבין "מתנגד לכל צורות הגזענות, בין אם הן מכוונות נגד יהודים, פלסטינים או כל קבוצה אחרת"

טיבי, זחאלקה, גנאים ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה (תמונת ארכיון. קרדיט: Flash90)טיבי, זחאלקה, גנאים ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה (תמונת ארכיון. קרדיט: Flash90)
אא

מפלגת הלייבור בבריטניה נתונה בחודשים האחרונים במצוקה ציבורית ובוויכוח פנימי סוער בשל האשמות כי היא נגועה באנטישמיות. לאחרונה החריפה הביקורת על המפלגה, בעקבות החשיפות בכלי תקשורת בריטיים על התבטאויותיו האנטישמיות של מנהיגה, ג'רמי קורבין. על רקע הזעם שמחוללות התבטאויות אלו בקהילה היהודית בבריטניה, שלחו אתמול חברי כנסת הערבים של "הרשימה המשותפת" מכתב ל"גרדיאן" הבריטי ובו שיבחו את קורבין והביעו את הסולידריות שלהם עימו.

חברי הכנסת אחמד טיבי, יוסף ג'בארין, מסעוד גנאים וג'מאל זחאלקה שיגרו את המכתב בשמם של כל חברי "הרשימה המשותפת". הם שיבחו את קורבין על עשרות השנים בהן הוא פעיל בשירות הציבור הבריטי ועל "הסולידריות הממושכת שלו עם כל העמים המדוכאים בעולם, כולל תמיכתו הבלתי מעורערת בעם הפלסטיני". במכתב נאמר עוד, כי קורבין הוא "איש שמאל בעל עקרונות השואף לשלום ולצדק, ומתנגד לכל צורות הגזענות, בין אם הן מכוונות נגד יהודים, פלסטינים או כל קבוצה אחרת".

קורבין, איש שמאל קיצוני מהספסלים האחוריים של הלייבור, נבחר ב- 2015 לעמוד בראשות המפלגה. הוא נודע בהתבטאויותיו האנטישמיות והאנטי-ישראליות הרבות בעבר. בין היתר הוא נהג לתקוף בחריפות את ישראל על רקע יחסה לפלסטינים, וטען כי החזבאללה והחמאס הם "חברים" שלו. בשבועות האחרונים חשפו כלי תקשורת בבריטניה התבטאויות ואירועים נוספים מעברו של קורבין, המעידים על נטיותיו האנטישמיות. בין השערוריות שנחשפו הייתה ביקורו של קורבין בתוניסיה בשנת 2014, במהלכו הניח זר פרחים בסמוך לקבריהם של ארבעה מאנשי "ספטמבר השחור", שהיו בין האחראים לתכנון טבח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב- 1972. בסרטון שצולם ב- 2013 הוא השווה את מדיניותה של ישראל כלפי הפלסטינים ביהודה ושומרון לכיבוש הנאצי באירופה בזמן מלחמת העולם השנייה. בהזדמנות אחרת הוא ערך השוואה בין הסגר שישראל מטילה על רצועת עזה למצור של גרמניה הנאצית על סטלינגרד במהלך מלחמת העולם השנייה.

באמצע החודש שעבר הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו על החשיפה אודות ביקורו של קורבין בתוניסיה. נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו, בעברית ובאנגלית, כי "הנחת הזר על ידי ג'רמי קורבין על קברם של מבצעי הטבח במינכן וההשוואה שערך בין ישראל לנאצים ראויה לגינוי מימין ומשמאל ומכל חלקי הקשת הפוליטית".

גורדון בראון: לאמץ מיידית וחד-משמעית את ההגדרה הבינלאומית לאנטישמיות

התבטאות נוספת של קורבין, שנחשפה לפני כעשרה ימים, הגבירה את הזעם של הקהילה היהודית בבריטניה. ה"דיילי מייל" דיווח כי בכנס ב- 2013, בו השתתפו אסלאמיסטים קיצוניים, אמר קורבין כי "לציונים הבריטים יש בבירור שתי בעיות: האחת היא שהם לא רוצים ללמוד היסטוריה. והשנייה היא שלמרות הם חיים במדינה הזו זמן רב מאוד, קרוב לוודאי כל חייהם, הם גם לא מבינים את האירוניה הבריטית. אני חושב שהם זקוקים לשני שיעורים, שאולי אנחנו יכולים לעזור להם איתם".

הדברים האנטישמיים בעליל הביאו את הרב הראשי לשעבר של הממלכה, הרב יונתן זקס, להגיב לראשונה לסערה שמתחוללת בבריטניה בשבועות האחרונים בעקבות הגילויים על קורבין. בראיון שהעניק ביום שלישי שעבר ל"ניו סטייטסמן" הבריטי אמר הרב זקס כי קורבין הוא "אנטישמי". הוא ציין כי מדובר ב"הצהרה הפוגענית" ביותר שנאמרה על ידי פוליטיקאי בריטי בכיר בחמישים השנים האחרונות: "זו הייתה הצהרה מפלגת ומלאת שנאה, שחתרה תחת הקיום של קבוצה שלמה של אזרחים בריטיים בהציגה אותם כזרים". הרב זקס הוסיף כי קורבין "משתמש בשפה של האנטישמיות הקלאסית באירופה בתקופה שלפני המלחמה" וכי הוא מעניק תמיכה ל"גזענים, טרוריסטים וסוחרי שנאה, שרוצים להרוג יהודים ולמחוק את ישראל מהמפה". בראיון אתמול ל- BBC הוסיף הרב זקס כי היהודים בבריטניה שוקלים לעזוב את הממלכה: "כשאנשים שומעים את השפה שיוצאת מהלייבור והועלתה אל פני השטח בנאומיו המוקדמים של ג'רמי קורבין – הם לא יכולים שלא להרגיש פחד קיומי".

החשיפות האחרונות מעברו האנטישמי המופגן של קורבין מחוללות, כאמור, סערה פנימית עזה בלייבור עד כדי דיבורים על האפשרות לפיצול. בשנים האחרונות התמודדה המפלגה עם גילויים רבים על התבטאויות אנטישמיות של חבריה. עשרות מהם אומנם הורחקו משורות המפלגה, אבל קורבין ספג ביקורת על כך שאינו עושה די כדי להיאבק בתופעה הבזויה, וחברי לייבור ממשיכים עדיין להתבטא בצורה אנטישמית. 

למצבור הידיעות על האנטישמיות הרווחת במפלגה יש להוסיף את העובדה שהנהגת המפלגה דחתה לאחרונה הצעה של חלק מחבריה לאמץ את הגדרת האנטישמיות כפי שנקבעה על ידי "הברית הבינלאומית לזכרון השואה" (IHRA). ההנהגה, בהובלת קורבין, החליטה להשמיט מתוך ההגדרה סעיפים הנוגעים לישראל. אלו קובעים, בין השאר, כי השוואתה של ישראל לגרמניה הנאצית והטענה כי היא גזענית הינן בגדר אנטישמיות. ההחלטה עוררה זעם בקרב חברי פרלמנט מטעם המפלגה, יהודים ושאינם יהודים: סיעת הלייבור בפרלמנט קראה תגר על ההנהגה, והחליטה להעלות להצבעה הצעת החלטה לאימוצה של הגדרת האנטישמיות במלואה, כולל הסעיפים ביחס לישראל. גורדון בראון, חבר הלייבור שכיהן בעבר ראש ממשלת בריטניה, קרא אתמול ל"אימוץ מיידי וחד-משמעי" של ההגדרה הבינלאומית הרווחת לאנטישמיות בכינוס הלייבור שייערך מחר. בנאום שנשא בוועידה השנתית של תנועת הלייבור היהודית (המשתייכת למפלגת הלייבור, אבל מתנגדת לעמדותיו של קורבין), אמר בראון: "אני לא יכול לשתוק על דבר שהוא כה בסיסי לעתידנו ונמצא בסכנה. אם נאפשר גזענות נגד מישהו, כל החברה תהיה בסכנה. מדובר בזהות שלנו כמפלגה, בנשמתה". בראון הוסיף כי "הלייבור לא רק שצריכה לאמץ את הגדרת האנטישמיות, אלא עליה לפעול נגד אלה בשורותיה שמבצעים אנטישמיות. חייבים לטפל בנזק שנגרם בימים הקרובים, באופן שיהיה ברור ונראה לכל".

תגיות:הרשימה המשותפתלייבורג'רמי קורבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה