מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מדוע דג אינו בשרי? האם מותר לנערה ללכת בשיער פזור? ולמה כועסים על הגויים?

מקבץ שו"ת 80 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט' אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. למה דג לא נחשב למאכל בשרי?

לדג בשר רך שמתעכל מהר, והוא אינו נחשב לסעודה חשובה. מדאורייתא גם עוף לא היה נחשב למאכל בשרי, אך תיקנו בו רבנן גדר נוסף:

https://www.hidabroot.org/article/2213

*  *  *

2. אם בטעות ספרתי יום לא נכון בספירת העומר, מה עלי לעשות? האם אני צריך להמשיך בברכה בשאר הימים? למשל אם ברכתי ואמרתי היום תשעה עשר יום... אבל היה 18 יום, ולא נזכרתי מיד, אלא שמתי לב רק יום אחרי.

בכזה מקרה יש לך להמשיך לספור בלי ברכה.

מקורות: שלחן ערוך אורח חיים (סימן תפ"ט סעיף ח').

*  *  *

3. האם מותר לשמוע מוזיקה של חילונים?

אם לא מדובר בשירי אהבה, ואין במילים ניבול פה או כפירה וכיוצא בזה – מעיקר הדין אין איסור לשמוע (וע"ע בשו"ת אשר חנן חלק ח' סימן ל"ח).

*  *  *

4. יש לי חבר שעובד בחברה מסוימת, ובמסגרת תפקידו בשליחות החברה, הוא לוקח ראשי דיו פגי תוקף (למדפסות), משנה את התאריך שלהם לתאריך טוב – והחברה מוכרת את המוצר כחדש. אמרתי לו שזה גזל ושאסור לו לעשות כן. הוא טוען מנגד שהחברה נותנת שנה אחריות על המוצר, ואם יש בעיה – מיד מחליפים, ובדרך כלל אין תלונות, והוא בסך הכל רק עובד שם. האם מותר לו לעשות כך?

 

אסור לשקר ולכתוב תאריך שאינו נכון, גם אם התוצאה שווה. בנוסף, יש הרבה שלא יתלוננו ולא יחזרו לחנות גם כאשר יש אחריות.

*  *  *

5. רציתי לדעת בעניין הצניעות, האם מותר לנערה ללכת עם שיער פזור?

יש מחלוקת בין הפוסקים אם מותר לאישה רווקה ללכת עם שיער פזור (משנה ברורה סימן ע"ה ס"ק י"ב). טעם האוסרים הוא משום צניעות.

ודעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל להלכה, שמותר לרווקה ללכת עם שיער פזור (שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק אבן העזר סימן ג' אות א'-ב'). ולכן אם את פוסקת על פיו תוכלי להקל בעניין זה.

ומכל מקום אם זה נראה חריג לאזור שאת נמצאת בו, מן הראוי להתאים את עצמך למנהג המקום.

*  *  *

6. אני גר בחוץ לארץ, ואין לי אפשרות לקנות יין כשר לערב שבת, אלא רק יין של גויים. האם מותר לקדש על יין שכזה? יש תחלופה כלשהי?

אסור לשתות יין שאינו כשר בשום דרך.
אם אכן אין כל יין עם השגחת ה-OU או כל סימן כשרות אחר, אפשר לקנות ענבים ולרסקם, ולסנן ביום חול (או להשרות צימוקים במים ולסוחטם ביום חול), ולקדש על המיץ.
אם אין אפשרות כזאת – יש לקדש על הלחם, והבדלה יש לעשות על בירה.

*  *  *

7. איסור תספורת בספירת העומר חל גם על נשים?

מותר לבנות ספרד להסתפר בימי ספירת העומר.

אולם מנהג בנות אשכנז שלא להסתפר בימי העומר. אכן במקום צורך (כמו אישה נשואה הצריכה לטבול, או שיש לה שערות שיוצאות מחוץ לכיסוי הראש, וכן נערה לצורך שידוכים וכיוצא בזה) גם לבנות אשכנז מותר להסתפר. וכמו כן מותר גם לבנות אשכנז (כולל פנויות) למרוט את שיער הריסים והגבות.
 
מקורות: לגבי מנהג בנות ספרד, ראה בספר אור לציון חלק ג' (פרק י"ז אות ג') ובספר חזון עובדיה על יום טוב (עמוד רס"א) וילקוט יוסף (סימן תצ"ג סעיף י"ח) ובשו"ת עמק יהושע חלק ז' (חלק אורח חיים סימן ט"ז) ובשו"ת נזר כהן חלק א' (חלק אורח חיים סימן ל'). וע"ע בשו"ת מראות ישרים חלק א' (סימן ח').

ולגבי מנהג בנות אשכנז, ראה בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' (סימן קל"ז) ובספר אשרי האיש חלק ג' (עמוד תכ"ט סעיף ב') ובשו"ת להורות נתן חלק ב' (סימן ל"ב). וכתב בספר בין פסח לשבועות (פרק ט' סעיף י"א והערה י"ח) בשם הגרש"ז אויערבאך והגר"ש וואזנר זצ"ל, שמריטת שיער הגבות או הריסים אינה נחשבת לתספורת, ומותרת אף כשנעשית ליפוי, ע"ש.

*  *  *

8. האם יש צורך להוריד טבעת שנמצאת באופן קבוע על היד בזמן נטילת ידיים? האם יש חילוק בין גבר לאישה? האם יש חילוק בין נטילה של בוקר לזו שלפני סעודה?

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן קס"א – חציצה בנטילת ידיים, ועד היכן נוטלים:

ב. צריך לנקות ידיו מלכלוך שתחת הציפורן. וכן צריך להסיר הטבעת בשעת נטילת ידיים. אמנם איש שמלאכתו נקיה, ואין דרכו להסיר את טבעתו מאצבעו כלל, מותר לו ליטול ידיו עם הטבעת, אפילו אם היא מהודקת לאצבע. ואפילו אם יש בה אבן טובה. והמחמיר תבוא עליו ברכה. אמנם אם בשביל האבן שיש בטבעת מקפיד להסיר הטבעת שלא תתקלקל במים, צריך להוציא הטבעת קודם הנטילה משום חציצה [ילקוט יוסף, ח"ג דיני ברהמ"ז וברכות עמוד פ"ב].

ג. אישה שאינה רגילה להסיר את הטבעת מעל אצבעה בעת עשיית עוגה, וכדומה, מותר לה ליטול את ידיה עם הטבעת, ואין זה נחשב לחציצה, אפילו אם הטבעת מהודקת. ואם יש בטבעת אבן יקרה, שדרכה של האישה להקפיד להסיר את הטבעת כדי שהאבן לא תתקלקל במים, חשיב חציצה, וצריכה להוציא הטבעת קודם הנטילה. ואם אינה מקפידה להוציא לעולם את הטבעת שיש בה אבן מעל ידה, אין זה נחשב חציצה [ילקוט יוסף, הל' ברכות עמ' פ"ב].

*  *  *

9. האם מותר לשמוע שירים וואקליים בספירת העומר?

כל מי שחושש שכתוצאה ממניעת השמיעה הוא יכשל בשמיעת רדיו וכדו' – עדיף שלא יחמיר על עצמו.

*  *  *

למה אומרים "ה’ יקום דמו", או שכועסים על הגויים שפוגעים בנו ועושים פיגועים? הרי זו גזירה מהשם והשם שלח אותם לעשות פיגועים?
אני לא רוצה להיות כופרת, ויש לי שאלה שאני מבקשת סליחה אם היא נשמעת קשה מדי.
הרבה פעמים אומרים על אנשים שנפגעו בפיגועים או על חיילים שנהרגו שה' יקום דמם. ותמיד כועסים על הגויים שפוגעים בנו ורוצים שהם ייענשו על כל הפיגועים שהם עושים. השאלה שלי היא למה כועסים על הגויים ולמה רוצים שהשם ייקום דם הנופלים, הרי הגזירה הגיעה מהשם, כלומר השם שלח את הפיגוע ואת הגויים להזיק. כלומר זו לא בחירה שלהם. ואם חייל נהרג, זה גם מהשם. אני יודעת שהשם יודע מה שהוא עושה והוא מנהיג את עולמו בצורה הטובה ביותר. פשוט לא מובן לי למה כועסים על הגויים ורוצים שהם ייענשו אם זו לא הייתה הבחירה שלהם לפגוע... זו גזירה מהשם.

אף שאלה איננה בגדר "כפירה", כאשר היא נשאלת ברצינות מתוך ענווה ורצון אמתי להבין. שאלת שאלה יפה.

אמרו חז"ל, כי משמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חברו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחיבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו – הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" – כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חברו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

פירוש הדבר שכאשר יש גזירה על ישראל, ה' בוחר אומה של רשעים כדי לבצע את הגזירה, ואלמלא היתה בוחרת אומה זו להרשיע, היה ה' בוחר אומה אחרת במקומה, שכן היתה בוחרת להרשיע. וגם ללא אויבים יש תמיד אפשרות אסונות ומחלות וכו'. ה' ירחם ויציל.

ולכן כאשר אומה פוגעת בנו לרעה, האשמה מוטלת גם עליהם. הנה מאמר בנושא זה – "מה יחס היהדות לנאצים ימ"ש?"

https://www.hidabroot.org/article/863

תגיות:מקבץ שו"תבשרדג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה