חדשות בארץ

מזעזע: משפחה שלימה עברה לעיר אחרת - בגלל חרם על בת 12

אין דבר קשה יותר עבור הורה, לדעת שילדו סובל סבל ממשי במסגרת בית הספר: כשאושרית מורי גילתה שבתה סובלת מחרם חברתי קשה בבית ספרה, היא ידעה שהיא חייבת לנסות הכל כדי לעזור לה ולשפר את המצב. כשלא נותרו בידיה ברירות עזבה המשפחה את העיר, וכעת מבקשת האם להעביר מסר נוקב להורים

צילום: shutterstockצילום: shutterstock
אא
אין דבר קשה יותר עבור הורה, לדעת שילדו סובל סבל ממשי במסגרת בית הספר: כשאושרית מורי גילתה שבתה סובלת מחרם חברתי קשה בבית ספרה, היא ידעה שהיא חייבת לנסות הכל כדי לעזור לה ולשפר את המצב. אולם כשהגיעו מים עד נפש ובתה כבר לא יכלה לשאת יותר, מורי ידעה שאין מנוס מלעשות את הצעד הכי מרחיק לכת שיכול להיות, ולעבור דירה לאזור אחר בעיר. "אנחנו לא נישאר כאן עוד דקה אחת מיותרת", עודדה את בתה אופיר בת ה-12, כשזו חזרה עם דמעות בעיניים יום אחד ופלטה: "אין מצב שאלמד שנה נוספת במקום הזה".
 
לדבריה, סימני ה'התעללות' בבתה החלו כבר בכיתה ד'. "הבנו שיש בעיה חברתית כשחברות שלה פתאום לא הזמינו אותה כשהן נפגשו, וזה היה מאוד תמוה בעיניי. חבורת הילדים שבכל פעם בחרה קורבן אחר, התחילה להתנכל אליה ולהחרים אותה", מספרת מורי בעצב בראיון לליאת עיני מ'ווינט'. 
תחילה חשבה מורי שהדבר הכי טוב יהיה לתת לה להסתדר לבד, אך בשלב מסוים, כשהבינה שבתה ממש לא תצליח לפתור את הבעיה הגדולה בכוחות עצמה - החלה לדבר עם ההורים והצוות החינוכי. 
 
"שום דבר לא עזר, ולאט לאט היא פחות יצאה מהבית והפכה להיות מבודדת. אף ילדה לא התקשרה אליה, ובמשך שנה שלימה הייתי חסרת אונים. לילות שלמים בכיתי. היו שבועות שהיא פשוט לא הסכימה ללכת לבית הספר או לצאת מהבית. היא טבעה במשחקי מחשב, ולראות אותה כך היה שובר לב. אני אישה חזקה אבל אין הורה שיעמוד בזה. זה אכזרי".
 
תוך פחות משבועיים - המשפחה ארזה פקלאות ועזבה את העיר 

בשלב מסוים הבינה מורי כי אין לה מנוס אלא להעביר את אופיר לבית ספר אחר. "היא הגיעה לכיתה עם מורה מקסימה וקיבלו אותה יפה, אבל מהר מאוד הילדים שהחרימו אותה העבירו את המסר לילדים בבית הספר החדש ואמרו עליה כל מיני דברים. כשהיא הרגישה שמדברים עליה היא פשוט הפסיקה ללכת למפגשים שכבתיים וקשה מאוד ללמוד במצב כזה. הילדה הייתה כל הזמן בלחץ. 

"מבוגרים יכולים לבחור עם מי הם נמצאים בקשר ועם מי לא, אבל הילדים לעומת זאת שבויים. אין להם לאן ללכת. זאת החברה, זה מוכתב להם והם צריכים ללמוד להתמודד בטוב וברע, לפעמים זה ברע מאוד".

לקראת סוף כיתה ה', הבינה מורי שאם היא רוצה לשמור על בריאות הנפש של בתה - אין מנוס, והם חייבים לעבור דירה למקום אחר לגמרי. כשבדקה עם אופיר את הנושא, נוכחה לדעת שהיא ממש להוטה על הרעיון. מורי הציעה שיניחו את זה בינתיים בצד וינסו פתרונות אחרים, אך להפתעתה פרצה אופיר בבכי קורע לב והתחננה לעבור דירה, וכמה שיותר מהר. "באותו רגע אמרתי לה שזה מה שיהיה, ונכנסתי למרתון כדי למצוא דירה ולארגן את הכל כמה שיותר מהר".

תוך שבועיים עברה המשפחה לעיר אחרת, ואופיר פתחה דף חדש ונקי לחלוטין. כעת ממליצה מורי להורים לשים לב לשני דברים עיקריים - על מנת לאבחן האם הילד סובל מחרם חברתי. 

ראשית ממליצה מורי להקשיב לילד, ולא רק לשמוע אותו. "חשוב אף פעם לא לבטל את מה שהילד משתף. לפעמים אנחנו עושים אידיאליזציה של מה שמספרים לנו 'לא, זה לא נורא'. אם ילד משתף ואתם שמים לב שזה משהו עקבי והוא משתמש במילים חזקות, כנראה שיש כאן משהו. ילד לא יילך למקומות הקיצוניים האלו בצורה עקבית, הוא יכול פעם אחת להגזים אבל לא לאורך זמן. 

"דבר שני, אל תגידו להם להיות חזקים, בטח לא על חשבון הבריאות הנפשית שלהם. ההתעמרות הנפשית משאירה צלקות, ולכן במקום לנהל מלחמות העדפתי לעשות את הבחירה ההגיונית ביותר ולחשוב קודם כל מה טוב לילדה. לכל אחד מאיתנו יש אחריות למגר את התופעה, וכל קול עושה עוד צעד והבדל לאותם ילדים שאף אחד לא מדבר בשמם", היא מסכמת. 

 
תגיות:משפחהמגוריםמעבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה