פרשת ויחי

פרשת ויחי: קולו של הגלגל

מדוע החל יעקב "לחיות" מחדש, רק כאשר ראה את העגלות ששלח אליו יוסף?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למילה "חיים" יש שתי משמעויות. המשמעות הבסיסית היא כפשוטו – עצם הקיום, מצב שהוא היפוכו של מוות. במשמעות העמוקה יותר, המילה "חיים" מבטאת מצב חיובי של אושר פנימי, סיפוק רוחני, פעילות, עשיה, יוזמה והתקדמות, שהמילה הממצה שלהם היא "חיים".

לכל אדם יש זמנים בהם הוא חי במובן של היפך המוות, ויש זמנים שהוא מרגיש "חי" עם כל המשמעות הרחבה.

מסיימים אנו את חומש בראשית – ספרן של אבות, וללא כל ספק, האב שמסופר עליו הכי הרבה הוא יעקב. הצער ליווה את רוב שנותיו של יעקב, ומעטות הן השנים בהן הוא הרגיש "חי" במלוא מובן המילה.

פרשתנו פותחת במילים "ויחי יעקב" – "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה". המילה "ויחי" מורה על כך שבאותן שבע עשרה שנה אחרונות של חייו, יעקב התחיל שוב להרגיש "חי".

ממתי יעקב התחיל שוב "לחיות"? מאז שהוא שמע מבניו שיוסף חי:

"וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר: עוֹד יוֹסֵף חַי וְכִי הוּא מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיָּפָג לִבּוֹ, כִּי לֹא הֶאֱמִין לָהֶם... וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ, וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם" (בראשית מ"ה, כ"ו-כ"ז).

מעבר לפשט הדברים, יש עומק ברעיון שליחת העגלות.

יעקב שומע שיוסף חי. אולם מי כיעקב יודע שיש הבדל בין להתקיים לבין לחיות. יעקב חושב לעצמו, אני שמח שליבו של יוסף פועם, אולם שמחתי אינה שלימה כל עוד איני יודע איזה "סוג" יוסף הוא. האם הוא המשיך להיות יוסף הצדיק או שחלילה הוא מתנהג כאחד המצריים. יעקב גם חושב על המצב המשפחתי שהשתנה כעת - הוא מבין שבניו לא דיברו אמת כשהם אמרו לו "חיה רעה אכלתהו", והוא חושש מהבאות - האם יהיה שלום בתוך המשפחה? האם בעקבות חזרתו של יוסף משפחתי תתפרק, תתרסק ותקרע? האם יוסף ינקום באחיו?

רק כאשר יעקב ראה את העגלות ששלח יוסף, הוא התחיל להרגיש חיות מחודשת. מדוע?   

"עגלה" נקראת כך מלשון עיגול. מה שהופך את העגלה לעגלה היא הגלגלים המעוגלים המובילים אותה אל מטרתה. הגלגל מתגלגל ומתקדם על ידי שהחלק התחתון הופך להיות עליון והחלק העליון הופך להיות תחתון וחוזר חלילה.

בשליחת העגלות, יוסף מעביר לאביו מסר מרומז – אל תצטער על ירידתך למצרים, משום שבסופו של דבר הירידה הזאת תיהפך לעליה לך ולזרעך אחריך. לכן התורה כותבת: "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ". כמעט בכל הפעמים שהתורה מדברת על הליכה למצרים היא מזכירה את הלשון "ירידה" (בראשית י"ב, י'; דברים כ"ו, ה'; ועוד), ואילו כאן התורה כותבת "לשאת", מלשון נשיאה והרמה. יוסף אומר לאביו – הירידה למצרים תרומם אותך ואת העם שייצא ממך.

כשיעקב הבין את הרמז ששלח לו יוסף, הוא היה בטוח שיוסף כך היה חי במשך כל אותן שנים. גם כשהיה בשיא רוממותו הוא נשאר עניו ושפל ברך, והוא לא נפל חלילה במוקש הגאווה שהיא אם כל חטאת, וגם כשהוא היה בתחתית השפלות הוא זכר שיבוא יום והוא יהיה שוב למעלה וכך הוא לא נשבר.

כשיעקב ראה את כל זה – "ותחי רוח יעקב אביהם". חיים חדשים זרמו בעורקיו. 

יותר מכך. לעיגול אין התחלה ואין סוף, או מדויק יותר – כל נקודה היא גם התחלה וגם סוף.

כשמביטים על מסע חייו של יוסף, ניתן לראות שרשרת אירועים מסודרת מאוד. אירוע מוביל לאירוע בנסיבות טבעיות והגיוניות, יש סדר כרונולוגי ברור שמתחיל בקנאת האחים ליוסף וכלה בירידת בני ישראל למצרים. במבט שטחי נראה, שקנאת האחים וכל סיפור מכירת יוסף הם הגורמים לתוצאה של ירידת בני ישראל למצרים.

אולם יוסף מלמד אותנו משהו חדש. יוסף שולח לאביו עגלות ובכך הוא מרמז שהוא מסתכל על כל הקורות אותו בראייה "עגולה", בה כל נקודה היא גם התחלה וגם סוף, גם סיבה וגם תוצאה. כלומר – הפקטור הראשי בכל שרשרת האירועים המסודרת הזאת, הוא ירידת בני ישראל למצרים. משם הכל מתחיל ולשם הכל הולך. בני ישראל צריכים לרדת למצרים כדי להזדכך ולהיות ראויים לקבל את התורה, וסיפור מכירת יוסף מתחילתו עד סופו הוא אמצעי בלבד. כדי שעם ישראל יגיע למצרים, היה צורך במכירת יוסף ובכל השתלשלות העניינים שבאו בעקבותיה.

יוסף הצדיק הבין טוב את הנהגת הבורא. יוסף מבין שכל עניין המכירה הוא חלק ממהלך ורצון אלוקי של ירידת בני ישראל למצרים והוא אומר לאחיו – "לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים" (מ"ה, ח'). אתם חושבים שאני ירדתי למצרים בגלל שאתם מכרתם אותי? יש לכם טעות מרה וההיפך הוא הנכון – הקדוש ברוך הוא גרם שאתם תמכרו אותי כדי שכולכם תגיעו בסופו של דבר למצרים בכבוד מלכים, כשאחד מאחיכם שליט שם. כיוון שכך, אין לכם כלל על מה לחשוש או להצטער – "וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה, אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה" (בראשית נ', כ').

כשיעקב רואה את העגלות, מיד חייתה רוחו. הוא מבין שיוסף בנו אהובו נשאר יוסף הצדיק חרף כל המאורעות, או אולי בגללם. יעקב מבין שיוסף רואה את החיים ב"צורה עגולה", שמאורעות החיים הם לא סיבה ותוצאה מעשי ידי אדם, אלא יש רצון אלוקי המניע את כל הגלגלים, וממילא גם אין כל חשש לשנאה ונקמה מצד יוסף. 

אם היינו רואים את החיים כפי שיוסף ראה אותם ומבינים היטב את משמעות העגלות, היינו יכולים לחסוך מעצמינו כל כך הרבה צער, מריבות, מחלוקות, עוגמת נפש ועוד הרגשות רבות הנובעות ממחשבה שהתוצאות נגרמות אך ורק בגלל מעשי בני אדם. אם נשנה את המבט ונבין שהתוצאה של הקשיים הוא הגורם לקשיים עצמם, וכל מה שקורה לנו, בפרט האירועים המעציבים שאין לנו שליטה עליהם, הם רק תוצאה של החלטה אלוקית, היינו גם זוכים להחיות את הרוח שבקרבנו.

כעת, עם סיומו של ספר בראשית, הבה נשמע את קול הגלגל.

תגיות:פרשת ויחיגלגל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה