נוער מתמודד

הורים, מחנכים: 10 עובדות שישנו לכם את ההסתכלות על החינוך

איך לנהוג עם תלמיד בעל מידות רעות, מה העיקר בחינוך, איך להתמודד עם תלמידים עקשנים או כעסנים? אם הזדהיתם עם אחת משאלות אלו, אל תחמיצו את הכתבה הבאה

  • א' חשון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי קלונימוס קלמן (קלמיש) שפירא - האדמו"ר מפיאסצ'נה היה אדמו"ר בפולין. התייחד כאיש חינוך והתפרסם בזכות חיבוריו המיוחדים בתחום החינוך החסידי, בהם "חובת התלמידים" "הכשרת האברכים" ועוד. היה רב פעיל ודינמי בגטו ורשה בזמן השואה, ונספה בה.

בשבת הקרובה, ד' בחשוון, יחול יום השנה ה-76 לעקידתו על קידוש ה' בשואה. לרגל יום ההילולא, ליקטנו בעבורכם 10 ציטוטים נפלאים מספרו המומלץ "חובת התלמידים". בהקדמה, פונה הרבי להורים ומחנכים ומחדד להם את התובנה שהילדים הנתונים תחת חינוכם הינם, למעשה, נצר הילולים בכרם בית ה', ונשמתם חצובה ממקור גבוה. בהמשך הספר, פונה הרבי בדרכו הייחודית לתלמידים עצמם, מסביר להם עד כמה נשמתם יקרה ונשגבת, ומציע להם את דרכי עבודת ה' בלשון מליצית ומעוררת השראה.

רבי קלונימוס קלמן (קלמיש) שפירארבי קלונימוס קלמן (קלמיש) שפירא

1. "כל נפש של ילד ישראל אוצר של קדושה הוא, רק שצריכים לדעת איך לפעול בו", קובע הרבי בהקדמה.

2. הרבי מסביר למחנכים כי עיקר עבודתם היא לגרום לתלמידיהם לרצות ולחנך את עצמם. כה דבריו: "חובה על המחנך להכניס בליבו של החניך כי הוא, הנער בעצמו הוא עיקר המחנך, לא קטן ונער הוא, רק נצר מעט ד' בכרם ישראל הוא, ועליו הטיל ה' חוב זה לגדל ולחנך את נצר זה, את עצמו, לעץ גדול, עץ החיים, ולעשותו לעבד ה' צדיק וגדול בתורה. וכיוון שדעתו ורוחו קטנים ותורה הרבה עוד לא למד – יצרו מרקד בקרבו, ולכן אם פחד ה' לנגד עיניו וירא הוא שלא יחטא נגדו ולא ישחית את כרם ה' צבקות – מוכרח הוא לשמוע את תורת ה' ודרכו מפי אביו ורבו".

3. ממשיך הרבי ומסביר כי בספרו הוא מנסה לפנות אל נשמתו של הילד היהודי ולקשרו באלוקי ישראל. "לא את אומנות החינוך של הפדגוגיה כוונתנו בזה להורות, כי לא את השכל של התלמיד בלבד אנו מחפשים עתה, רק את כל התלמיד, את הנפש, רוח ונשמה של הילד הישראלי אנו מחפשים לקשרן באלוקי ישראל, כדי שיהיה יהודי חרד לדבר ה' וכל מאוויו אליו יתברך יהיו", כותב הרבי.

מה הקשר בין כיבוד הורים לאריכות ימים? כיצד הדוגמא האישית מעצבת את נפש הילד יותר מהרצאות ושיחות מוסר? הרב זמיר כהן בהרצאה חובה להורים:

4. "והנה, עד כמה שיודע כל אב וכל מלמד שבניהם ותלמידיהם הקטנים לא יישארו בקטנותם, רק יגדלו ויהיו לאנשים גדולים בשנים, אפשר גם גדולים בתורה ועבודה... צריך המלמד והאב לדעת שאת בני ה' וגדולי ישראל עליהם לחנך ולגלות, ואת הנערים אשר לפניהם יראו לנשמות גדולות אשר עודן באיבן, ועליהם להצמיחן ולהפריחן. גנן הוא בגן ה' לעובדה ולשמרה", ממשיך הרבי ומסביר כי על ההורים והמחנכים להבין כי הם, למעשה, גננים בגן בית ה'.

5. "ואף אם יראה בהם נערים אשר לפי הכרתו מרי נפש הם ומידות רעות להם – ידע שזה טבע של גרעיני הנשמות ובוסר המלאכים – מרים הם בחניטתם ומלאים עסיס בגדלותם", כותב הרבי מדם ליבו, ומתחנן להורים שידעו שאף אם הם מבחינים במידות רעות בנפש הילד – מדובר בסך הכל בפרי בוסר שעדיין לא בשל.

6. "אין מידה וטבע רע בהחלט בילד ישראל, רק שצריכים לדעת איך לשמש בהם ולגדלם", קובע הרבי בפסקנות ומסביר כי אף אם תלמיד הוא עקשן או כעסן, ניתן לנתב תכונות אלו לעבודת ה'. "למשל, אם יש לפניו תלמיד במידת עקשנות שהיא רעה, וסובל ממנו המלמד הרבה – יתבונן שכאשר יגדל הילד ויקבל עול תורה ועבודת ה', כמה תהיה כל עבודתו בעקשנות ובמסירות נפש, לא קל ולא הפכפך יהיה", מסביר הרבי.

7. "ואם יראה תלמיד במידת הכעס", ממשיך הרבי ומציין דוגמה נוספת, "הן אמת שבאופן זה שהנער משמש עתה במידת כעסו רעה היא עד מאוד, אבל האם בשביל זה יכולים להחליט אליו שהוא נמוך וגרוע מטבעו? האם לא נשחק אנו על שוטה ששמע את תהילת האתרוג וחטף לאכול זרע גרעין ממנו ויצעק ויאמר פרי מר וארסי הוא האתרוג... האם יכולים לשער מראש את גודל התועלת אשר יכול המנהל והמחנך להוציא מן רעת כעס הכעסן, כאשר יחדור אל קרבו ויקרבהו וילהיב את ליבו ונפשו שיהיו מסורים לה', לאש של מעלה יתהפך כעסו, כל מעשה עבודה אשר יעשה כגחלי אש יתלהבו, וכל דיבוריו אשר ידבר לה' בתורה ותפילה בקול חוצב להבות ה' ירעם", מתאר הרבי את עבודת ה' של התלמיד שהוא חם מזג.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

8. הרבי מציין את ספרי המוסר האידאליים ללמוד עם תלמידים: "כשרוצה המחנך לומר לפני תלמידיו איזה עניין מספרי המוסר, טוב לו שלא ידבר לו מענייני עונש לבד, רק גם יקרא  לפניו מענייני גדלות נשמת ישראל ומהתקרבותה לה' והתעלותם גם על מצב המלאכים, כי אף שנפש הנער נכנעת מן המוסר והעונש... אבל כשמרבה לו גם דברי גדלות ישראל, אז גם דברי המוסר יועילו ונפש הנער תתעורר ותתלהב".

9. בפרק א' פונה המחנך לתלמיד בקריאה נרגשת: "אשריך נער ישראל ואשרי חלקך, את התורה אור ה' ללמוד זכית, ולהיות בן שעשועו עלית, מלאכי עליון יקנאוך אף יקירוך. השמים וצבאם והארץ ומלואה עליך ישמחו ולפניך יענעו, וזה אל זה שואלים, מי הוא זה הנער אשר עמודי אש קודש מפיו מתבערים, ואדון העולמים רם על כל רמים, בפני המון צבאיו ורבבות קדושיו, בו מתפאר ואתו שמח".

10. עוד מוסיף הרב: "ה' שמח בך, וגם אתה נער ישראל תגיל ותשמח בגודל אושרך. כי מי הוא האיש אשר זכה להיות מרואי פני המלך ולא יגיל ולא ישמח. "בוא וראה כמה חביבין תינוקות לפני הקב"ה", כותב הרבי, ומסביר כי עד גיל 13 הילדים שלומדים בבית רבם נקראים תינוקות. "כל כך יקרים הם אצל הקב"ה נערי ישראל שלומדים תורה". 

לחצו כאן לציטוטים נבחרים נוספים.

לחצו כאן וקראו את הספר "חובות התלמידים".

6 כללי זהב לחינוך נכון מאת הרב זמיר כהן. אל תחמיצו.

כשכועסים על הילד, ממה צריך להיזהר? באיזו דרך יש לפנות  אל הילד כדי להוכיח אותו? הרב זמיר כהן עושה סדר:

תגיות:תלמידיםחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה