סיפורים אישיים

מתרגמת ספרי הרב זמיר כהן לרוסית: "שיעורי התורה הרימו את הלב שלי לשמיים"

פאולינה אוביס היא אישה מאוד עסוקה: כשאינה נמצאת עם ילדיה ונכדיה, היא מקדישה את זמנה וכישוריה לתרגום כתבי הרב זמיר כהן לשפה הרוסית, בהתנדבות. בראיון היא מדברת על הקשיים עם בנה שהתקרב ליהדות, על הגילוי האישי שלה, ועל השמחה הטהורה שזכתה לה בשנים האחרונות

אא

פאולינה אוביס היא אישה עם שמחת חיים מיוחדת במינה. בשיחתנו, כבר מהרגע הראשון, התאהבתי באישיות הצוהלת והלבבית שלה, שהזכירה נערה הרבה יותר מאשר אשה בת 73. כן, כן, שמעתם נכון. אז מהו סוד הקסם שלה? יש שיאמרו כי הקשיים שעברה, הם שחישלו אותה ונסכו בה תחושת אופטימיות. יש שיקשרו את זה לגנטיקה, ויש שיאמרו שזו פשוט מתת שמיים - אבל בפיה של אוביס שגורה תשובה אחת ויחידה: "בהכל 'אשמה' היהדות", היא אומרת בבת שחוק ומוסיפה, "היא זו שאחראית לשמחה הטהורה, ולתחושת ההתעלות הזו שאני מרגישה".

מה הפלא אפוא, שאת אותה תחושת התעלות שחוותה – היא מנסה להפיץ בקרב חברותיה ומכריה? כחלק מאותה הפצה, בימים אלה שוקדת אוביס על תרגום בהתנדבות של ספרו של הרב זמיר כהן, 'מסע אל האמת', לרוסית (שפת אמה).

באיזו מין משפחה גדלת?

"גדלתי עם סבתא שסגדה לכל מה שקשור ליהדות, ונהגה לעשות לנו שטיפות מוח על היותנו חלק אינטגרלי מ'העם הנבחר' וכדומה. כך שלא רק שידענו שאנחנו יהודים, אף גדלנו עם התחושה שיש דברים שאינם 'מכבודנו' להתערבב בהם – כמו חיקוי תרבות הגויים או קרבה יתירה אליהם. בבית הוריי כבר פחות דיברו על הנושאים הללו, עד לשנת 1979 – כשעלינו ארצה. בארץ, גם אמא ע"ה החלה לחזור אל שורשיה האותנטיים, לחקור את יהדותה ולהתחזק ביתר שאת בקיום התורה והמצוות".

פאולינה אוביספאולינה אוביס

 

"מתפללת שנלמד לאהוב זה את זה"

עם השנים הלך והתעצם העניין של אוביס ביהדות, והגיע לשיא כשבנה היחיד החליט לשנות פאזה בחיים – התחתן עם אישה דתיה, ואף התחרד. הדבר עורר לא מעט אנטגוניזם בתוך המשפחה, אך במקום להתנכר אליו חלילה – אוביס ידעה שזה הזמן להדק את החגורות, ולהיות החוליה המקשרת והמאחדת את המשפחה, לבל תתפרק. אחרי ככלות הכל, למרות הפער המנטלי שהתגלע ביניהם - מדובר בבנה האהוב. ואם טוב לו בדרך אותה בחר – הרי שטוב גם לה.

איך קיבלת את אורח החיים החדש של בנך?

(מחייכת) "נו, בוודאי שזה היה סוג של הלם בעבורנו. בהתחלה היו לא מעט קשיים וויכוחים בינינו, זה לא היה קל, אבל עם הזמן מצאנו את עמק השווה והצלחנו להתאים את עצמנו אליו ולצרכים שלו כאדם חרדי, מבלי לוותר על דרך החיים שלנו. בסך הכל, הייתי מאוד בעד הצעד הזה, אבל היה גם לא מעט כאב על כך שאולי לא מספיק נתנו לו את התחושה שאנחנו איתו".

וזה אפשרי לדעתך להגיע לעמק השווה מבלי לוותר על אורח החיים שלך?

"אפשרי ודאי, אבל לא קל ודורש המון סובלנות, הבנה והכלה. אני התעקשתי מאוד על האחדות והאהבה במשפחה, כי אני חושבת שזה לא צריך להיות תלוי בשום דבר. ילדים זה ילדים, וצריך לקבל ולאהוב אותם כמו שהם".

בתרגום החלה אוביס לעסוק כבר בהיותה בת 37, אך עיסוקה זה תפס תאוצה לפני כ-13 שנה, כשיצאה לפנסיה. "זה התחיל מתרגומים של כל מיני הרצאות וטקסטים תורניים בשביל אמא ע"ה, והמשיך לתרגום של דברים שעניינו אותי כמו הרצאות של הרב זמיר כהן והרב יצחק פנגר – אליהם התוודעתי בערוץ הידברות. עם הזמן, וככל שהעמקתי בעשייה הזו - התאהבתי בערוץ הידברות ובתכנים שהוא משדר, ובפרט ברב זמיר כהן שמוסר נפשו על קידוש ה'. לאחר שקיבלתי את אישור המערכת, התחלתי להפיץ את החומר בין חברותיי ומכריי, וב"ה הצמא היה גדול, וההיענות הייתה טובה".

בין תרגומיה יש לא מעט הרצאות של רבנים מן השורה כדוגמת הרב יוסף בן פורת, הרב דודי ברוורמן, הרב יצחק פנגר והרב זמיר כהן, שלאחרונה החלה לתרגם גם את ספרו 'מסע אל האמת' – ואת הכל עושה אוביס בהתנדבות ולשם שמיים. "בתחילה עשיתי את זה רק למען עצמי, כי הרגשתי שהתכנים האלה מרימים את הלב שלי לשמיים, למקום מאוד רוחני וגבוה. בהמשך, לא יכולתי שלא לחשוף את האמיתות שגיליתי בפני בני משפחה וחברות, שב"ה נמצאות גם הן במגמת התחזקות, כל אחת בקצב שלה".

על השאלה מה השאיפה הכי גדולה שלה, עונה אוביס: "אני לא יודעת אם מותר לחלום על דברים כל כך גדולים, אבל השאיפה הכי גדולה שלי היום היא לראות אותנו – כל אחד ואחד מעם ישראל, חי באהבה ובחיבור מושלם עם השני. בלי שיפוטיות ובלי פלגים וסדקים. אני מאחלת לעצמי ולנו, שנזכה לאהוב כל אחד ואחד, על עצם היותו יהודי".

תגיות:חוזר בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה