חינוך - תלמידים מתמודדים

האם הילדים שלכם מרגישים מוגנים כשהם יוצאים לבית הספר?

מה ההבדל בין בתי ספר תורניים לבין בתי ספר כלליים, וממה נובע ההבדל המהותי בין התלמידים במצבי קיצון כמו שתיית אלכוהול ונשיאת נשק?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאז שרוב בני הנוער האמריקאים מחזיקים בטלפון חכם, כך מצא מחקר חדש, עלה ב-33 אחוזים(!) מספרם של הסובלים מדיכאון בקרב תלמידי חטיבת ביניים ותיכון (ראו גם כאן).

שתיית אלכוהול בקרב תלמידי בית הספר:

מתוך: המשרד לביטחון הפנים, תמונת מצב לאומית 2022, אלימות סמים אלכוהול ותחושת ביטחון.

 

מתוך: המשרד לביטחון הפנים, תמונת מצב לאומית 2022, אלימות סמים אלכוהול ותחושת ביטחון.

 

מתוך: המשרד לביטחון הפנים, תמונת מצב לאומית 2022, אלימות סמים אלכוהול ותחושת ביטחון.

 

הפתרון היחידי

טרם נפרט את הדברים הגורמים לממצאים הנ"ל, ומדוע בבתי-ספר תורניים המצב שונה לחלוטין וההתרחשויות הנזכרות אינן מצויות בהם, הבה נתבונן מהו "בית-ספר תורני", מה מטרותיו, למי הוא מיועד, ומה תוכן הלימודים בו, וממילא נבין מדוע המצב כה שונה בין שני סוגי בתי ספר אלו.

קיימים כיום מספר סוגי בתי ספר: בתי ספר ממלכתיים המיועדים לכלל המגזרים; בתי ספר ממלכתי-דתי (ממ"ד), שרובם הגדול הם כבתי ספר הממלכתיים בתוספת מעט יהדות; בתי ספר המותאמים למגזר החרדי; ובתי ספר תורניים הפונים לציבור המסורתי/מתחזק/הדתי/החילוני המעוניין שילדיו יקבלו חינוך תורני הכולל: השקעה מרבית בהקניית ערכים ומושגים ביהדות, מידות טובות, אמונה בבורא עולם, תפילה, לימוד על משמעות החגים ופרשת שבוע, לימוד על דרכי התמודדות עם יצרים והגנה מנזקי התקשורת. בתי ספר אלו פונים גם להורים שאחד מהם התחזק והשני עדיין לא.

שימוש בסמים בקרב תלמידי בית הספר:

מתוך: המשרד לביטחון הפנים, תמונת מצב לאומית 2022, אלימות סמים אלכוהול ותחושת ביטחון

 

בבתי הספר התורניים, מלבד ההשקעה ברמת לימודים גבוהה, נותנים חלק מרכזי מאד(!) בהקניית ערכים ומידות טובות, אשר הן אבן בסיס ביהדות, וכפי שכתב המקובל הנודע רבי חיים ויטאל (המהרח"ו) בספרו "שערי קדושה" (ח"א שער ב'): "בנפש תלויות המידות הטובות והרעות, והן כיסא ויסוד ושורש אל הנפש העליונה השכלית, אשר בה תלויים תרי"ג מצות התורה". וכל זאת מבלי לפגוע באיכות לימודי החול, אשר נלמדים ברמה גבוהה.

לימוד התנ"ך בבתי-ספר אלו אינו נלמד כבדרך אגב או בצורה רדודה או מעוותת, אלא נלמד בצורה טובה נכונה וחווייתית. כך גם הלימוד על חגי ישראל נעשה בצורה רחבה עם הבנה מיטבית מדוע חוגגים כל חג, ומדוע צמים בימים מסוימים בשנה.  

 

נשיאת נשק בקרב תלמידי בית הספר:

מתוך: נוער בישראל, ממצאי סקר HBSC ישראל 2019

 

מתוך: נוער בישראל, ממצאי סקר HBSC ישראל 2019

המורים והמורות אשר להם דוגמא אישית ויידע רחב, מחדירים בתלמידים מושגים ביהדות, מלמדים כיצד יש לכבד את ההורים, לציית להם, ולדבר אליהם בכבוד הראוי – כמצוות התורה (שמות כ', י"א): "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ". כך גם בונים הם את אישיות התלמידים ומלמדים את החשיבות הערכית של כבוד החברים, ככתוב בתורה: "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ - כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט, י"ח); "לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ" (ויקרא י"ט, י"ז). מלמדים על הצורך לחמול על האחרים, ועל התנהגות הולמת ללא אלימות. הדגש שניתן לערכים חשובים אלו, בא לידי ביטוי גם בתעודות, בהן התלמידים מקבלים ציון לא רק על יידע לימודי, אלא גם על יחס לחברים מידות טובות וערכים במשך שנת הלימודים.

כבוד והערכה רבה יש בבתי בספר אלו בין התלמידים למורים. כשהמורה נכנס/ת התלמידים עומדים לאות כבוד, דבר המשפיע בהחלט על קבלת הדברים מהמחנכים בלב התלמידים.

היעדר תחושת מוגנות בבית הספר (פחד ללכת לבית הספר מחמת אלימות/ העדפה להישאר בהפסקה בכיתה מפחד וכדומה):

מתוך: המשרד לביטחון הפנים, תמונת מצב לאומית 2022, אלימות סמים אלכוהול ותחושת ביטחון.

צוות בית הספר רואים את המקצוע שלהם כשליחות קודש, דבר המתבטא בהשקעה מרבית ותשומת לב תמידית לתלמידים, בראיית כל תלמיד ותלמיד כאילו הוא הילד שלהם (כדברי רש"י דברים ו', ז'), נתינת עינם גם על הילדים ה"שקופים", והדאגה להם הן מבחינה רגשית והן מבחינה חינוכית ולימודי, יחס להורים עם חמימות מיוחדת וקשר צמוד אודות הילד, עם יד תומכת ומכוונת. והתוצאות, ניכרות על פני התלמידים, עד כמה מתגעגעים הם לבית הספר ולצוות החינוכי.

בבתי ספר אלו, על אף שמשקיעים לא מעט זמן על מנת להקנות ערכים ומושגים ביהדות בצורה מקצועית ונכונה, אינם פוגעים באיכות הלימוד של שאר המקצועות. לומדים הם את כל תוכנית הליב"ה שעל פי דרישת משרד החינוך, ואת שאר המקצועות הנלמדים בבתי הספר ממלכתיים,  וברבים מהם מתחילים את לימוד האנגלית כבר מכיתה א', וזאת על מנת שהילדים יהיו ברמת לימודים גבוהה.

בטבלה להלן מופיעים הממצאים באשר לנוער בעלי תיקים פליליים בישראל. ניתן לראות פערים משמעותיים מאד בין החינוך הממלכתי והממ"ד מול החינוך התורני, עד כדי שבגילאים 16-15 אין אפילו בעל תיק פלילי אחד(!).

מתוך: הלמ"ס, פני החברה בישראל, דת והגדרה עצמית של מידת דתיות, דוח מס' 10, תמוז תשע"ח, עמ' 319.

ואדרבה, מכיוון שמדובר במסגרות נפרדות, התלמידים מרוכזים יותר, ומצליחים להגיע להישגים לימודיים גבוהים יותר.

ובפרט שהמשמעת בבתי ספר אלו גבוהה יותר, דבר המאפשר למורים להקדיש זמן רב יותר להוראה במקום לניהול התנהגות. וזאת מלבד מה שהילדים במסגרות אלו, אינם שקועים בהתכתבויות ברשתות החברתיות, וממילא הם מרוכזים בלימודים, וניתן ללמדם יותר.  

וזאת מלבד מה שנחשף במחקר מקיף שנערך על ידי פרופ' איריס לוין מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר יורם דמבו ממשרד החינוך, והפסיכולוג פרופ' רוברט סיגלר מאוניברסיטת קרגי מלון בפנסילבניה, כי בגלל שיטת הלימוד וההתעמקות בתלמוד, מפתחים התלמידים במסגרות תורניות יכולת חשיבה לוגית שעולה על זו של הממלכתיים ("מגמות", כרך ל"ח, 3, הוצאת מכון הנרייטה סאלד, תמוז תשנ"ז, יולי, 1997. הובאו דבריהם בספר "המהפך 3", עמ' 101. ראה שם בהרחבה עוד בעניין זה).

מחפשים בית ספר תורני לילדיכם? צרו קשר בטלפון עם ארגון "לב לאחים"1800-550-300ותקבלו ללא תשלום מידע מקיף על בתי ספר תורניים באזור מגוריכם, הכוונה וייעוץ בבחירת בית הספר המתאים ביותר לילדיכם, וליווי ותמיכה לאורך כל תהליך הרישום.

תגיות:סמיםהשתכרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה