דיכאון וחרדות

משנכנס אדר: איך בכלל אפשר לשמוח בתקופה הזו?

"משנכנס אדר מרבין בשמחה" – אך איך אפשר לשמוח בתקופות משבר בכלל ובתקופה הזו בפרט? קבלו 5 טיפים שמבוססים על חוכמת היהדות כדי לשמור על שמחה גם ברגעים קשים

אא

אומרים חכמנו ז"ל "משנכנס אדר מרבין בשמחה", אך בתקופה של חוסר וודאות, מלחמה, חרדה וייאוש, איך אפשר להיות בכלל שמחים?

על פי היהדות, השמחה היא ערך מרכזי וחשוב שבא לידי ביטוי במגוון דרכים ומועדים. חגים כמו סוכות, פסח ושבועות, מלווים בשמחה גדולה; החתונה היהודית היא אירוע המלווה בשמחה וריקודים, בו בני הזוג מתברכים וחוגגים עם יקיריהם; בשבת יש אפילו איסור להיות בעצבות משום שהשבת היא מעין העולם הבא; וגם בתפילה אנו מקפידים להודות להשם על כל הטוב שיש לנו בחיים.

השמחה ביהדות אינה נובעת מדברים חומריים, אלא מערכים רוחניים, ממשפחה וקהילה, ומהתרבות היהודית שרואה בשמחה מצווה. במשנה במסכת תענית נאמר כי "משנכנס אב ממעטין בשמחה". "ממעטין" אך לא מפסיקים להיות שמחים, משום ש"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד", כפי שאמר רבי נחמן מברסלב.

ולמרות זאת, בזמנים של משברים ואתגרים, השמחה נראית כמו מטרה קשה להשגה. מאז ה-7 באוקטובר, אלפי אנשים נעקרו מבתיהם, מאות אלמנות ויתומים נוספו למעגל השכול, הצפון מופגז מדי יום והמלחמה נמשכת כל העת בדרום, כש-134 חטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס. אם כך, כיצד ניתן לשמוח? להלן 5 טיפים שיסייעו לכם לשמור על שמחה ואופטימיות גם בעת משבר:

מתמקדים בטוב

בזמנים של משברים, נטייתנו הטבעית היא להתרכז באתגרים ובמצבים השליליים שמתעוררים מהם. אך למרבה המזל, ישנן דרכים להתמודד עם משברים בצורה אופטימית ולשמור על פוקוס חיובי, גם בתקופות קשות. חשוב להבין שהראייה החיובית יכולה לשפר את היכולת שלנו להתמודד עם המצב בצורה יעילה יותר.

ראשית, עלינו לזהות ולהעריך את הדברים החיוביים בחיינו, גם במשברים. ניתן למצוא שמחה ואושר בתוך הרגעים הפשוטים והקטנים בחיים. לא סתם אנו פותחים את הבוקר עם תפילת "מודה אני", בשביל לפתוח את היום בהודיה לקב"ה על החסד שהוא עושה עימנו כל דקה ודקה. התמקדות בדברים החיוביים יכולה לעזור לנו לשמור על פוקוס חיובי ולהפוך את התקופה של משבר להזדמנות, לצמיחה ולהתפתחות.

כאשר אנו מתמקדים ב"חיובי", אנו משנים את התפיסה שלנו על המציאות ומפנים את התודעה שלנו מהבעיות והמכשולים לכיוונים ולאפשרויות אחרים. זה מאפשר לנו לחוות רגעים של שמחה ורווחה גם בתקופות קשות.

זמן לעצמי

בתקופות של משבר, אנו נוטים להתעלם מהטיפול בעצמנו, בנפש שלנו, ולכן חשוב מאוד לזכור ולפנות זמן ביומן לעצמנו, בשביל לעסוק בדברים שעושים לנו טוב. רבי נחמן מברסלב אומר כי "ההתבודדות היא המעלה העליונה מן הכל", שעה בה אפשר להתנתק מכל הרעשים החיצוניים והפנימיים ופשוט לדבר עם השם יתברך. גם מי שאינו מתבודד, חייב להבין שזמן עם עצמי הוא לא מותרות – הוא הכרחי! בתקופות של משברים אנו נוטים להתעלם מהדברים החשובים לנו ומתעסקים רק במצב הקשה שאנו חווים. אולם, זהו הזמן שבו חשוב מאוד לקחת רגע לנשום, להתמקד ולמלא את עצמנו, כדי שיהיה בנו כוח לשמוח ולהתגבר על כל אתגר.

בזמן העצמי תוכלו לקרוא ספר, לעסוק בפעילות ספורטיבית, להתפלל, לטייל בטבע או אפילו להיות לבד במקום שקט ולנסות להתבונן על המצב מנקודת מבט שונה. כל מה שעולה על דעתכם יעבוד, המטרה היא למצוא פעילויות שיעניקו לכם שלווה ושמחה ויאפשרו לכם להרגיש טוב יותר.

התמקדו במה שבידכם לשנות

במסכת ברכות, דף לג ע”ב, אומרת הגמרא: ואמר רבי חנינא: הכול בידי שמים, חוץ מיראת שמים". כלומר, כל ענייני האדם נקבעים משמיים ואין לנו יכולת לשנות אותם, חוץ מדבר אחד – יראת שמיים. אם האדם יהיה צדיק או רשע, יקבע רק על ידי האדם עצמו.

לעיתים קרובות אנו מתקשים עם דברים שאינם בשליטתנו. על פי היהדות, כל מה שקורה בחיינו הוא מן השם יתברך ואין לנו יכולת לשנות את זה. אנחנו יכולים להתפלל, אנחנו יכולים לשנות גישה, אבל השם מחליט מה טוב לכל אחד מאיתנו, וגם אם כרגע זה נראה כמו קושי גדול מאוד – גם זה יתהפך לטובה. ולכן, בעת משבר עלינו להתמקד במה שבידינו לשנות ולשפר, ולא להתייאש מכל מה שאינו בשליטתנו.

לחיות את היום

עזבו את הדאגות והתמסרו לרגע הנוכחי במלואו. היו נוכחים באופן מודע לפעולה שאתם עושים עכשיו ולא בדברים שקרו אתמול או יקרו מחר. כל יציאה מהמיקוד ברגע הזה תוביל לחרדה ועצבות. מה יהיה מחר? האם אי פעם המלחמה תסתיים? האם תהיה לי פרנסה? האם אמצא בן זוג? אלו שאלות שאינן רלוונטיות עכשיו כי "לא תדע מה ילד יום" (משלי כ"ז, א'). בספר תהילים נאמר: "השלך על השם יהבך והוא יכלכלך" (תהילים נ"ה, כ"ג). אין לכם מה לדאוג לגבי מחר, אז התמקדו במה שאתם עושים כעת, שחררו שליטה ותנו לקב"ה להמשיך ולנהל את עולמו.

עזרו לאחרים

ביהדות "גמילות חסדים" היא מצווה גדולה. כל מעשה שנעשה עבור הזולת, בין אם זה נתינת צדקה, ביקור חולים או עזרה לנזקקים, הוא מעשה שייתן גם לכם להרגיש שמחה רבה. עם תחילת המלחמה, עם ישראל התאחד ועזר בכל מקום אפשרי. לפי המשנה, "העולם עומד, על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים". כל פעולה של נתינה משפיעה לטובה גם על המקבל אבל גם על מי שנתן. לכן, בתקופות משבר כדאי לתרום ולעזור, או על ידי צדקה או על ידי מעשים טובים, בשביל להשיב את השמחה ללבנו.

זכרו, השמחה היא הנטייה הטבעית של האדם. תינוקות וילדים שמחים כמעט רוב הזמן. את הנטייה הזו אפשר לפתח ולחזק, גם בתקופות קשות. על ידי התמקדות בדברים החיוביים בחיים, תמיכה באחרים וקבלת הדברים כפי שהם, נוכל לחיות בשמחה גם ברגעי משבר.

תגיות:חודש אדרפוריםשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה