הדרכה למתחזקים

למה צריך להתפלל שחרית? לא מספיק מנחה-ערבית? 3 עובדות שיעזרו לכם להיפרד מהכרית

למה צריך להתפלל שלוש תפילות ביום? אי אפשר להסתפק במנחה-ערבית? ומה מיוחד דווקא בתפילת שחרית?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד הצעדים בדרכו של מתחזק הוא ההחלטה להתפלל שחרית. תפילות מנחה וערבית בדרך כלל הן קלות יותר. הן קצרות, ובעיקר – לא דורשות להתעורר בבוקר שעה אחת מוקדם יותר. הפרידה מיקיצה טבעית היא לא פשוטה לכולם, וזה מובן. אבל לפני שאתם מצהירים שאתם מעדיפים בבוקר להישאר צמודים לכרית, הנה כמה עובדות ש(אולי) לא ידעתם על תפילת שחרית ויעזרו לכם להגיד ביי-ביי למיטה:

1. ארוחת בוקר רוחנית. אברהם אבינו הוא זה שתיקן את תפילת שחרית, וכך נאמר בתלמוד: "אברהם תיקן תפילת שחרית, שנאמר 'וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם' (בראשית יט, כז), ואין עמידה אלא תפילה, שנאמר 'ויעמד פינחס ויפלל' (תהלים קו, ל)" (מסכת ברכות, דף כו). את שלוש התפילות תיקנו שלושת האבות, שהיו אז ללא נוסח קבוע. את נוסח התפילות שיש בידינו היום תיקנו אנשי הכנסת הגדולה בזמן בית המקדש השני.

הרב אברהם יצחק הכהן קוּק זצ"ל מסביר בחיבורו 'עין איה' מדוע דווקא אברהם אבינו תיקן את תפילת שחרית, ומה כל כך חשוב בתפילה עם בוקרו של יום, והנה לשונו: "כל יסודי היראה והמוסר שקנה האדם בנפשו עלולים להשתכח מן הלב מפני סערת יצר לב האדם ותאוות הזמן. התפילה תשריש את כל העניינים הקדושים והציורים הנעלים יפה בלב, באופן שיהיה להם מעמד חזק שלא ימוטו מהסתערות רוחות של השחתת המוסר והעבודה השלמה. וזמן פעולה זו נחוצה ביותר בשחרית, שיכין האדם לעצמו קודם שיפנה לעסקי החיים ורגשות תאוות הגוף המוכרחים, להקנות לעצמו מעמד מוסרי חזק באופן שתהיה לו עמידה נכונה וקיימת שלא ישטפוהו המון גלי הזמן, ויוכל לעמוד בניסיונות של הכוחות המתנגדים. לזאת תיערך התפילה לתכלית זו בשם 'עמידה', על אודות פעולתה, והוכשר לזה ביותר אברהם אבינו עליו השלום שהיה ראש המאמינים, והעומד בעשרה ניסיונות נפלאים, אשר [נלחם] על כל המון המתנגדים אל הדרך העולה לראות אור ה' שהסתערו להפיצו".

לאורך היום אנו נתקלים בפיתויים וסיטואציות שונות, שמעמידות אותנו במבחנים קטנים של טוב מול רע. האם לדבר לשון הרע או לשתוק, האם לעשות את החסד הזה עם הבעל/אישה או להתעצל, האם ללמוד עוד 10 דקות תורה או שמספיק להיום, האם לקנות את הבגד הזה או שזו פשרה רוחנית, וכן הלאה. התפילה של תחילת היום אמורה להחדיר בנו יראה ומוסר, ולתזכר אותנו לא להיכנע לחשקים שלא תואמים לאמונתנו. התפילה של הבוקר נועדה להפוך אותנו ללוחמי הרוח, ולחזק אותנו למול מבחני היום.

אברהם אבינו עמד מול ניסיונות קשים, ועמד באמונתו האיתנה בה' למול כל העולם שצעק אחרת. לא בכדי הוא זה שתיקן את תפילת הבוקר, שנועדה לבנות באדם את כוח העמידה כנגד ניסיונות היום.

אומרים שארוחת הבוקר היא הארוחה הכי חשובה של היום. אולי זה לא רק בחומר, אולי זה ככה גם ברוח. התפילה של הבוקר נותנת לנו כוחות לכל היום, ומכינה אותנו רוחנית לקראת היום החדש שבפתח.

מהו סדר התפילה, ולשם מה צריך להתפלל? הרב זמיר כהן בהרצאה מיוחדת על התפילה, על פי תורת הסוד:

2. כמו קורבן בבית המקדש. לאחר חורבן בית המקדש, כשפסקה עבודת הקורבנות, שנועדה לקרב ולחבר בין בני ישראל לבורא עולם, התפילות תפסו את מקומם של הקורבנות. תפילת שחרית מחליפה את קורבן התמיד של שחר, שהיה מוקרב בזמן בית המקדש.

רש"י מבאר על הפסוק "וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ" (הושע יד, ג): "ונשלמה פרים – שהיה לנו להקריב לפניך נשלם אותם בריצוי דברי שפתינו". וכן במדרש נאמר "אמר רבי אבהו: מי משלם אותם הפרים שהיינו מקריבים לפניך? שפתינו, בתפילה שאנו מתפללים לפניך" (פסיקתא דרב כהנא, פיסקא כד).

התפילה והקרבת הקורבנות מכונים 'עבודה', כנגזרת של המילה 'עבד'. מדוע עבודת התפילה והקורבנות מבטאת את העבדות שלנו אל ה'? המהר"ל מסביר זאת בספרו 'נתיבות עולם', כי בדומה לעבד שהוא ורכושו שייכים לאדונו, כך גם עבודת הקורבנות והפנייה אל ה' בתפילה מבטאים את ההתמסרות אל ה' ואת התחושה שאני וכל מה ששלי – שייך הוא אל ה'.

כמו כן, התפילה מבטאת את קבלת מלכותו של ה' על המתפלל, וכן את התלות של המתפלל בה', בדומה לעבד אל מול אדונו. ההכרה כי כל אירועי החיים תלויים בבורא עולם, והוא האחד והיחידי שמנהל את העולם וחיי, מתבטאת דרך עבודת התפילה.

והנה לשונו של המהר"ל: "למה ציווה על העבודה הזאת שמביא קרבן אל השם יתברך? אין זה שאלה כי אף שאין דבר זה לתועלת השם יתברך, מכל מקום האדם מוסר עצמו אל השם יתברך, ואף אם אין מוסר נפשו אליו רק ממון שלו שמקריב אליו קרבן, מכל מקום גם זה נקרא שמוסר עצמו אל השם יתברך כאשר מקריב אליו ממון שלו. ונקרא זה עבודה, כי העבד קנוי לרבו, והוא וממון שלו הכל שלו. ולכך כאשר מביא קרבן אליו מורה שהוא שלו כמו העבד שהוא קנוי לרבו, ולכך נקרא זה עבודה אל השם יתברך, כאשר הוא מביא קרבן אל השם יתברך... וזה מורה גם כן על שהוא יתברך אחד ואין זולתו יתברך, כי כאשר מקריבין אליו קרבן מורה זה כי הכל שלו ובאשר הכל הוא שלו, אם כן אין זולתו והוא יתברך אחד" (נתיבות עולם/נתיב העבודה/א).

3. זמן של ייחודיות. התפילה היא נקודת זמן של חיבור ודבקות אל הבורא. התפילה נועדה לטובת האדם, מקרבת אותו אל ה' ומורידה אליו שפע רוחני וגשמי. שלוש התפילות מהוות שלוש תחנות ביום של הטענה רוחנית מחודשת. ועם זאת, לכל אחת מן התפילות ישנה ייחודיות משלה. בתלמוד הירושלמי (מסכת ברכות, פרק ד, הלכה א) מובא: "מהיכן למדו ג' תפילות? רבי שמואל בר נחמני אמר: כנגד ג' פעמים שהיום משתנה על הבריות. בשחר צריך לאדם לומר 'מודה אני לפניך ה' אלקי ואלקי אבותי, שהוצאתני מאפלה לאורה'. במנחה צריך אדם לומר 'מודה אני לפניך ה' אלקי ואלקי אבותי, כשם שזכיתני לראות החמה במזרח כך זכיתי לראות במערב'. בערב צריך לומר 'יהי רצון מלפניך ה' אלקי ואלקי אבותי, כשם שהייתי באפלה והוצאתני לאורה כך תוציאני מאפלה לאורה'".

מסלול חייהם של האבות הקדושים ודרכם בעבודת השם תואמים במהותם לתפילה אותה תיקנו. אברהם אבינו יצא מאפלת תרבות האלילות והזריח את אור האמונה בבורא עולם. על פי הסוד, הבוקר זהו זמן של חסד. וכך מהותה של תפילת שחרית, אותה תיקן אברהם אבינו, היא הודיה על חסדי השם ועל היציאה מאפלה והסתר לאורה.

יצחק אבינו נולד לעולם שידע אמונה מהי. הוא נולד לבית קדוש, והתקדש בעקידה. הצהריים זהו עת בה השמש יוקדת וחזקה, כאור האמונה בתקופתו של יצחק אבינו. וכך מהותה של תפילת מנחה, אותה תיקן יצחק אבינו, היא הודיה על כך שהכול מתנהל כסדר על מי מנוחות.

יעקב אבינו עבר חיים מלאי תלאות וייסורים, חייו היו למסכת של חושך ואפלה. הערב זהו זמן של דין וחשכה. וכך מהותה של תפילת ערבית, אותה תיקן יעקב אבינו, היא ביטוי של אמונה ותקווה שהקושי הינו זמני ובורא עולם יוציאנו מאפלה לאורה.

 

האתגר השבועי

למתחילים, התפללו השבוע לפחות פעם אחת שחרית. תוכלו להעלות את המינון בהדרגה בהמשך.

למתקדמים יותר , שמתפללים בביתם, השתדלו השבוע ללכת לבית כנסת שאתם מתחברים אליו לתפילת שחרית, לפחות פעם אחת. בתור התחלה, תוכלו ללכת אחת לשבוע, ולהעלות את המינון בהדרגה.

מדוע תפילת שחרית כה ארוכה, ומהו אותו סדר שמסודרת בה תפילת שחרית? הרב אריה ריינר מסביר:

תגיות:תפילת שחריתהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה