דתות

מחיית עמלק: איך אפשר להשמיד עם שלם?

אנשים שלא מנסים להסתיר את מעשיהם, והם הורגים, משמידים, מענים ומבזים את הקדוש, מתוך אידיאולוגיה רשמית, אין להם תקנה, ולכן מצווה התורה הקדושה להשמיד אותם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם: אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהים: וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח".

לפני שנים ספורות, סיפר לי הרב אהרן הלוי, אני שומע דפיקות בדלת, בשעה די מאוחרת. אני פותח את הדלת, ומולי עומד מי שנראה כאברך צעיר, ופניו מביעות לחץ. ראיתי שהוא נתון במצוקה, והכנסתי אותו לביתי, אף על פי שלא תיאם איתי פגישה. חשבתי שהוא נתון באיזו בעיה רפואית, או לחץ כלכלי גדול, וסברתי שהוא צריך עצה דחופה.

להפתעתי, מה שהטריד אותו היה "המצווה של מחיית עמלק". הוא דיבר בפרץ של מילים, כשבקושי הצלחתי להרגיע אותו, שיסדר את מחשבותיו כראוי...

 "אני חוזר בתשובה. כבר כמה שנים טובות אני לומד בישיבה לבעלי תשובה, השתכנעתי שהתורה ניתנה על ידי הבורא, ודרך החיים על פי התורה אהובה עלי מאד, היא הדבר הכי טוב שקרה לי, אני מאושר. אבל פתאום, לפני כמה ימים, פגש אותי חבר מפעם. ניסיתי לשתף אותו בדברי החכמה שאני לומד, אבל הוא אמר לי רק משפט אחד: 'אלוקים הוא טוב, לא יכול להיות שהוא יצווה על רצח עם'. 'על מה אתה מדבר?', שאלתי אותו בפליאה. 'אתה רואה, אתה אפילו לא מכיר את התורה שאתה לומד, יש בתורה מצווה של השמדת עם, חפש ותמצא', כך אמר, הסתובב והלך. ומאז אותו רגע אני לא מוצא מנוח לנפשי. נזכרתי מיד למה כוונתו, להשמדת עמלק. נזכרתי איך בצעירותנו למדנו על מוסר ועל כללי מלחמה, ועל ההבדל בין מלחמה מול חיילים, שהיא לגיטימית, ובין הריגת אזרחים, שבויים, נשים וילדים, שנחשבת רצח עם. הדבר נכנס בלבי כארס של עכנאי: אם אלוקים הוא טוב, איך הוא מצווה על רצח עם? אני עולה למיטה, וקופץ לי המשפט 'אם אלוקים הוא טוב, איך הוא מצווה על רצח עם?', אני מתעורר בבוקר, ושוב קופץ לי אותו המשפט. אני לא מצליח להמשיך לנהל חיים נורמליים. כבוד הרב, תעזור לי".

לא הרגשתי בנוח לחייך, סיפר לי הרב. מצד אחד, חשבתי שהאדם במצוקה ממשית, ומתברר שיש לו בסך הכל איזו שאלה שרחוקה מאד מהחיים שלנו. מצד שני, אכן, עלינו לנסות להבין את ציווי הבורא יתברך ככל שאפשר. אין לנו זכות ויכולת לשפוט מה טוב או מה רע, אין לנו נקודת המבט של הבורא היודע כל, אבל לנסות להבין, זה בסדר. אנסה להפיס את דעתו.

יכולתי לומר לו בפשטות, שהבורא צופה הדורות מראש. הרי כאשר בני ישראל ריחמו על אגג ולא הרגו אותו מיד, הוא הצליח להוליד בן, שממנו יצא המן האגגי, שכמעט השמיד את כל היהודים בכל מדינות המלך אחשוורוש. לכן אם ה' מצווה להרוג מישהו, יש לכך סיבה טובה. לנו ברור שזה נכון ומוצדק. אבל ראיתי שהוא צריך משהו מוחשי יותר, להרגיש את הדברים. שיתפתי אותו במה שקראתי באחד הספרים.

היה סופר בשם אבולפרג', שאסף מספרים עתיקים, מסורות שהיו בידי תושבי ערב לפני האיסלאם. אחת מהן מספרת: "עננים גדולים שכנו מעל המדבר באזור מצרים, שבט העמלקי יצא ממקומו ודהר לכיוון העננים". כל האומות באזור ידעו שהתרחשו מאורעות גדולים ליד מצרים. האומות נמוגו מפחד, כי היה להם היושר להודות שהמאורעות האלו הם מעשי ה'. גם פרעה, שה' הכביד את לבו, לבסוף נשבר והודה ביד ה'. המואבים ידעו שאין להם סיכוי בדרך הטבע, וחשבו שיוכלו לפתות את בלעם, שהיה נביא, לפעול בדרך נסית נגד ישראל, אך הוברר להם שגם זה בלתי אפשרי, ה' שומר על ישראל.

אבל אומה אחת פעלה בדיוק להיפך. אלו העמלקים. הם לא ברחו ונבהלו, הם החליטו לדהור אל מקום הנס. לא היה חסר להם כלום בארצם, אבל הם רצו להוכיח לכולם שאין דבר כזה "אומה שהבורא מגן עליה". הם נלחמו עם ישראל, והצליחו לשבות מהן שבויה אחת, עד שיהושע בן נון ניצחם והפיצם לכל רוח. נכון, הם לא ניצחו, אבל מה שהם עשו הוא "לקרר את האמבטיה", להראות לאומות העולם שאפשר להילחם בישראל.

אבל איך קרה שעמלק הצליחו לפגוע בישראל?

אכן, עמלק הוכיחו דבר נכון: הברית בין ה' לישראל היא לא תכנית ביטוח חד צדדית. מצבם של ישראל תלוי תמיד במצבם הרוחני. אם ידיהם מתרפות מן התורה, עמלק יכול לפגוע בהם. אמנם פגיעה קטנה, אבל עדיין פגיעה. הלקח הזה נלמד לאומות העולם. אם עמלק הצליח קצת, גם אנחנו נצליח קצת. לא  תמיד יכולים הגויים להבין את הנהגת ה', ולכן לצד אותם גויים שנבהלו ונמוגו, הגרגשי שברח, הגבעונים שרצו לכרות ברית – היו אומות שאמרו לעצמן: אם אפשר לפגוע בישראל, אולי ה' לא תמיד בצד שלהם?

מחשבת כפירה זו חלחלה גם אצל חוטאים בישראל, אותם אנשים שכבר בדור המדבר, וגם בהמשך, הרשו לעצמם לחטוא, על סמך העובדה שהיו גויים שהצליחו לפגוע בישראל. במקום להבין שפגיעה זו מתאפשרת בגלל החטא של ישראל, התעקשו הם לטעון שזה בגלל שה' לא  תמיד דואג לעם ישראל!

לכן, כל קיומה של הכפירה בעולם מגיע על ידי עמלק. לולי מעשהו המחוצף של עמלק, להילחם עם מי שה' שידד בשבילו את כל מערכות הטבע, היו אומות העולם, וגם ישראל, בטוחים בכך שה' דואג לישראל, ומבינים שאם יש להם נזק כל שהוא, ניתן לתקן אותו ע"י התקרבות לה'. אבל אחרי "קירור האמבטיה" יש ליצר הרע על מה להישען. הוא יכול ללחוש לאדם, "תעשה כך וכך, ולא יקרה לך כלום, עובדה שגם לפלוני לא קרה".

עמלק לא הסתפק בכפירה רעיונית, אלא גם ביטא בכל הווייתו את ההיפך מהאמונה. ה' דורש מאיתנו ללכת בדרך הישר והטוב, ואילו עמלק הפר מתוך עיקרון את כל עשרת הדברות. חז"ל סיפרו שהיה כורת איברים מבני ישראל במלחמה. יש המזהים את עמלק עם אומה קדומה שנקראה "חיקסוס", שכל הסופרים הקדומים מתארים אצלה שתי תכונות עיקריות: 1) אכזריות, 2) חילול הקודש. ברגע שהיו כובשים עיר, היו כורתים את איבריהם של השבויים, ומיד לאחר מכן מתפנים להשחית ולהשמיד כל דבר שביטא אמונה או קדושה. חפירות ארכיאולוגיות בערים בהן התגוררו (בעיקר עווריש), אישרו את התיאורים האלו.

אם אכן זו האומה העמלקית, הרי שהצורך בהשמדת אומה כזו מומחש לנו. אומה של שודדים אינה כמו עם השולח צבא, שבמקרה כזה מקובל להילחם רק בצבא ולא באזרחים. מדובר באומה שכולם בה עוסקים במלאכת השוד, ומזה הם חיים. גם הנשים והילדים שותפים באורח החיים המרושע, שכולו מלחמה מול הצדק והיושר, ולכן גם מלחמה מול אלוקי ישראל, שדרש צדק ויושר.

כיום, גם בזמננו, כשפוגשים בשודדי ים (המצויים עדיין באזור סומליה), משמידים את כולם, משום שמדובר  באנשים שהקיום שלהם מושתת על הרג של חפים מפשע וביזה. זה יכול להמחיש לנו כיצד ראו אבותינו את עמלק: כאומה של שודדים מתוך אידיאולוגיה, אידיאולוגיה שמטרתה לבטל את האמונה בבורא העולם ובדרישה שלו ללכת בדרכיו ולשמור על הצדק והיושר.

ההבדל בין עמלק לאומות מרושעות אחרות, היא שעמלק אינו מנסה לכסות על פשעיו. הממשל הקומוניסטי, למשל, התנהג ברשעות, השמיד ועינה מיליוני בני אדם, אבל כלפי חוץ, הוא עשה את הכל כדי להשיג צדק ושוויון. אנשים כאלו, יש סיכוי להחזירם למוטב. אבל אנשים שלא מנסים להסתיר את מעשיהם, והם הורגים, משמידים, מענים ומבזים את הקדוש, מתוך אידיאולוגיה רשמית, אין להם תקנה, ולכן מצווה התורה הקדושה להשמיד אותם.

כשסיימתי את ההסבר, השעה אמנם היתה מאוחרת, אך ראיתי שאורו עיניו של אורחי הבלתי צפוי, והוא הרגיש היטב את הנחיצות שבהשמדת עמלק... זכור את אשר עשה לך עמלק!

 

תגיות:מחיית עמלקעמלק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה