מקבצי שו"ת - שאל את הרב

על מה צריך להתפשר בזיווג? איפה אמר הרמב"ם שחייבים להתעמל? והאם רכב חייב במזוזה?

מקבץ שו"ת 211 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ' אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. על מה צריך להתפשר בזיווג בגילאי 30+? יש לי סיכוי לישועה מושלמת כמו של בת 20? חשוב לי רמה דתית בדיוק בדיוק מתאימה לי, ושיהיה חבר טוב. אני יכולה להתעקש על זה בתפילות?

ראי בדברי הרב זמיר כהן שליט"א, בעיקר בגורם אפשרי ז', במאמר "גורמי עיכוב במציאת זיווג".

תמשיכי לבקש על כך בתפילות מעומק הלב, כדברי הגמרא במסכת ברכות (דף לב עמוד ב') אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל שנאמר (תהלים כ"ז, י"ד) "קוה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה'". ופירש רש"י: וקוה - והתחזק ולא תמשוך ידך אלא חזור וקוה.

והובא בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק א' (פרק א' סעיף ג) שהרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל נשאל על מעוכבי שידוך, איזו עצה אפשר לתת כדי שיזכו לשידוך במהרה. נענה ואמר, יש עצה אחת, להתפלל. שוב נשאל, הרי מתפללים כ"כ הרבה עד שכבר יבשו שפתותיהם. חזר ואמר: יתפללו, ואז יראו ישועות. ובהערה שם כתב, ששוב שמע מבעל מעשה ששאל כן, והרב אלישיב זצ"ל אמר לו בזה הלשון: "קוה אל ה', ושוב, קוה אל ה'".

ובעזרת ה' תזכי לישועה שלמה במהרה.

* * *

2. הייתי בכותל, ולפתע ציפור עשתה את צרכיה על ראשי. הבנתי שיש בזה סימן, אשמח לדעת סימן למה זה.

אין בזה סימן מיוחד, אמנם זה מועיל לכפרת עוונות כמו כל צער שיש לאדם (יעויין מסכת ערכין דף טז עמוד ב' עד היכן תכלית יסורין וכו').

(צילום: Jack Bentley/ Flash90)(צילום: Jack Bentley/ Flash90)

 

3. אבי נפטר לפני 3 שבועות, ומאז לקחתי על עצמי להתחזק והתחלתי לחבוש כיפה. שאלתי היא האם מותר לי לחבוש כיפה חדשה שנקנתה לי? ואם נדרש שמישהו יחדש לי אותה או שמותר לי לחדש בשבת?

מותר לחדש כיפה גם ביום חול. ראה נא כאן.

* * *

4. שמעתי באחת הדרשות של הרב בערוץ הידברות, שאמר שם שלאמא יש ברגע הלידה מן השראה רוחנית לבחור בשם הנכון עבור התינוק. רציתי לדעת מה המקורות למה שאמר, מסקרן אותי מאוד לראות מי אמר, מפרשים וכיו"ב.

המקור הוא מדברי האריז"ל, כפי שהובא בשמו בשער הגלגולים (הקדמה כ"ג) כי כאשר נולד האדם, וקוראים לו אביו ואמו שם אחד העולם בדעתם, אינו באקראי ובהזדמן, כי אם הקב"ה משים בפיו השם ההוא המוכרח אל הנשמה ההיא. ע"ש עוד בדברי קדשו.

* * *

5. כיצד ניתן גם להסתפק במה שיש ולהיות שמח בזה, שנאמר "איזהו העשיר השמח בחלקו", וגם לשאוף לשלמות?

דברי המשנה במסכת אבות (פרק ד' משנה א') "איזהו עשיר השמח בחלקו", נאמרו דווקא על עניינים גשמיים שבהם האדם צריך להיות שמח במה שנפל בחלקו, ולא יתקנא במה שהשיגו אנשים אחרים, אולם ברוחניות ההפך הוא הנכון שתמיד צריך להסתכל על אנשים שהשיגו יותר ממנו בתורה ומצוות ומעשים טובים - ולשאוף להיות כמותם.

וכן הובא בשם האדמו"ר בעל התניא זצ"ל, שרוחניות וגשמיות הם הפכים בעצם מהותם. מה שמעלה בגשמיות, הוא חסרון ברוחניות. בגשמיות, השמח בחלקו הוא הבעל מעלה הגדול ביותר. ועל ידי עבודה יגיע אחד כזה למדרגות הגבוהות ביותר. ברוחניות אבל השמח בחלקו החיסרון הגדול ביותר, והוא, רחמנא ליצלן, יורד ונופל (הריי"צ זצ"ל בהיום יום, ל' סיון, וכן באגרות קודש חלק ד' עמוד קכ"א).

וכן כתב כיוצא בזה הגר"ח פלאג'י זצ"ל בספרו נפש חיים (מערכת ב' אות ס"ב) בשם הקדמונים ז"ל בדרך רמז על הפסוק (דברים פרק ד' פסוק ל"ט) "בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" - "בשמים" היינו בעניין יראת שמים ובתורתו ובמצוותיו צריך שיראה האדם וילמוד מאדם שהוא למעלה ממנו. אבל בדבר הגשמי "ועל הארץ מתחת" שיראה ללמוד ממי שהוא פחות ממנו ולא ירדוף אחר תענוגי העולם הזה. וכן כתב הקדושת לוי (פרשת אמור, ד"ה והשיאו).

* * *

6. יש רכבים שגרים בהם. האם הם צריכים מזוזה? יש משמעות לגודל הרכב? האם צריך לשים בכל הדלתות? ומה אם הדלת נפתחת על ציר בצד/למעלה/הזזה?

ראה בקישור הבא סעיפים מ'-מ"א.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. לפעמים אנחנו המשפחה מדברים על מישהי מהמשפחה שלנו שהיא ניצולת שואה, ולפעמים אנחנו מדברים על מה שהיא עברה שם ומספרים לנו את הסיפורים שלה, ואנחנו אף פעם לא אמרנו משהו רע חס וחלילה. ואני הבנתי שאסור לדבר על בן אדם שנפטר וזה התחיל להלחיץ אותי, וכשראיתי על האיסור אני נורא נורא נלחצתי, אני אשמח לעזרה שלך.

אסור להוציא שם רע על נפטרים, וכן אסור לדבר עליהם לשון הרע, אך כל שאר הדיבורים מותרים.

ראי כאן.

* * *

8. אני משתמש מפעם לפעם בסכין יפני בשביל לחתוך לחמים וכדומה. האם אני צריך להכשיר ולהטביל את הסכין?

סכין יפני אינו עומד לחיתוך מאכלים, ולכן אם אתה משתמש בו לעיתים רחוקות לחיתוך מאכלים, אין חיוב להטביל, אולם אם אתה אתה משתמש בו לעיתים תדירות לחיתוך מאכלים, יש להטביל בלא ברכה.

מקורות: יעויין ברמ"א יורה דעה (סימן ק"כ סעיף ח') ובערוך השלחן (שם סעיפים מ'-מ"א).

* * *

9. מהי דעת ההלכה על ילדים שנולדו בעקבות גילוי עריות?

בדרך כלל הילדים ממזרים, כמו שכתב השלחן ערוך אבן העזר (סימן ד' סעיף י"ג) איזהו ממזר? זה הבא מאחת מכל העריות, בין בחייבי מיתות בין בחייבי כריתות, חוץ מהבא מהנדה, שאף על פי שהוא פגום, אינו ממזר אפילו מדרבנן.

* * *

10. היכן הרמב"ם אומר שכל אדם חייב להתעמל?

זה לשון הרמב"ם (הלכות דעות פרק ד' הלכה י"ד) ועוד כלל אחר אמרו בבריאות הגוף, כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין, אין חולי בא עליו וכחו מתחזק ואפילו אוכל מאכלות הרעים.

והמשיך וכתב (הלכה ט"ו) וכל מי שהוא יושב לבטח ואינו מתעמל או מי שמשהה נקביו או מי שמעיו קשין, אפילו אכל מאכלות טובים ושמר עצמו על פי הרפואה, כל ימיו יהיו מכאובים וכחו תשש וכו'. ע"ש.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה