מתכונים לעוגות

מתבשל פה משהו עם מינדי, והפעם: עוגת "כספת"

איך שומרים על עוגת קצפת מפני עיניים וידיים חמדניות? ואיך יוצרים עוגות טעימות, עם קצת יותר בריאות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה מצטייר בעיני רוחך בהזכרת צמד המילים "עוגת קצפת"?

כדי לקבל תשובה אמיתית, יצאתי למחקר מעניין וביקשתי שיתארו לי את הצמד הזה במילים. כאן המסקנה המקוצרת שעלתה בידי:

קודם כל, הנשאלים לא יכלו לענות בלי "לסלסל" בידיהם! (נסינה לשאול בעצמכן ותראינה למה אני מתכוונת...) אי לכך, גם לי יהיה קשה להעביר אליכן את התשובה במלואה. אבל לכולם, "עוגת קצפת" פירושה עוגה בעלת מספר קומות עם קצפות וקרמים מתוקים.

ומדוע שאלה זו העסיקה אותי? הרי אינני מסוג הנשים המפיקות הנאה מיוחדת מהכנת עוגת קומות מכל סוג שהוא. והלא התוודיתי לפניכן שאצלנו רק מה שקל - הולך. אך למען כתבה זו, היה לי חשוב להגדיר מושג זה, כדי שתבנה טוב יותר את המושג החדש שקם בביתנו הקרוי "עוגת כספת".

ובכן, מה הכוונה ומה הקשר בין שני המושגים?

קורה לפעמים שמכינים עוגות מיוחדות לשמחה או לאורחים חשובים (אפילו אצלנו J). פורסים את העוגה ומאכסנים בפריזר לעת הצורך. כשמגיעה השעה היעודה, מוציאים את קופסת האכסון ומגלים שהמפלס ירד לחצי ממה שהיה. כמו המים בכינרת בימות הקיץ, מספר פרוסות מהעוגה המושקעת פשוט התאדו! וכעת, בשעת האפס, מה עליך לעשות?

הא לכן פטנט עולמי לפעם הבאה (כל הזכויות שמורות לבתי הממציאה!): לאחר פריסת העוגה והכנסתה לקופסה לאכסון בפריזר, עטפי את הקופסה כולה בכמה שכבות של ניילון נצמד! כך, כשבני הבית יחפשו בפריזר "רק" לטעום משהו מעניין, הם יתקלו בקופסא ה"מוגנת" ולא יתחשק להם לעבוד קשה כל כך ב"פרימת" היריעה הארוכה של הניילון ובהחזרתה לקדמותה. דור האינסטנט רוצה מיד! כ"כ הרבה עבודה לחתיכת עוגה? לא שווה!

...אז עכשיו פירוש המושג "עוגת כספת" והקשר שלו עם עוגת קצפת נהיר לכולם, כן?

ועוד משהו. יש לציין ששיטת הכספת יעילה מאד גם לשומרי משקל. קשה לעמוד בפיתוי כשקל להגיע אליו. אך אם "תחביאו" אותו תחת שכבות של ניילון דביק, סביר להניח שהעוגות הטמונות ימשכו פחות תשומת לב.

זה עובד... מניסיון!

* * *

הנה מכתב שאבד לי שם הכותבת שלו.

רציתי לשאול אותך בקשר לנושא שמעסיק לאחרונה את המדור ושוחרי הבריאות.

ניסיתי להמיר מרגרינה בשמן עפ"י עצתך, ברסק תפו"ע + שמן. נוכחתי לראות מתכונים שצלחו, ולעומת זאת כאלה שהבצק יוצא בהם יבש וקשה מידי. בבקשה, אם אפשר לקבל שוב פירוט מדויק ליחס רסק תפו"ע לעומת שמן, ובנפרד יחס שמן לעומת מרגרינה, והאם הדבר מתאים לכל סוג בצק, וגם לשמרים? והאם גם בבצק שמרים אפשר להשתמש ברסק תפו"ע?

יש להפחית 10% מכמות המרגרינה המצוינת במתכון, ולהמירה בשמן. הוי אומר: אם כתוב במרשם 200 גרם מרגרינה, יש להשתמש ב- 180 גרם שמן בלבד (ופעמים אף פחות מכך).

להמרת שמן ברסק תפו"ע: במקום 1 כוס שמן, השתמשי ב-¾ כוס רסק תפוחים ו-¼ כוס שמן.

 

מירבשואלת שאלה מעניינת וחשובה: התפרסמה במדורך ידיעה על אפשרות המרת שמן ברסק תפוחים.

מאחר שבמתכונים רבים מופיע השימוש במרגרינה, אשמח לדעת את ההמרה הישירה בין מרגרינה ורסק תפוחים.

 

אם יש מבין הקוראות כאלו המוכנות להעשיר אותנו מניסיונן בנושא, נשמח לשמוע. תודה מראש מכולנו.

 

מעניין לעניין באותו עניין, מכתבה שלאביגיל.

מינדי יקרה,

ראשית, תודה רבה על שפתחת בפנינו, עקרות הבית, את האפשרות לשאול וליהנות מניסיונך העשיר. יש לי מספר שאלות:

1. אני מנסה לעבור בהדרגה לאוכל בריא יותר, ולצמצם את צריכת המרגרינה למינימום. מה לגבי עוגות השכבות למיניהן - שכבות בצק פריך טעימות שקשה לנו לוותר עליהן? מהו התחליף הטוב ביותר למרגרינה? כיצד ניתן להמיר אותו בשמן מבלי לאבד את הפריכות של הבצק ואת טעמו?

 2. אני מחפשת מתכון מנצח לעוגת הטורט הפשוטה המסורתית, שמשום מה לא מצליחה לי. אני לא מצליחה להגיע לתוצרת של עוגה גבוהה לבנה ואורירית. יש לך מתכון מוצלח לעוגת ה"לקח" הפשוטה?

 3. לגבי עוגת רולדה - אשמח לקבל טיפ לגבי גלגול הרולדה: מתי להוריד את נייר האפייה? האם להפוך את העוגה בצאתה מן התנור או לגלגל אותה כך?

ראשית, ברכותי על מאמציך להכין אוכל בריא יותר למשפחה! המשיכי בהתמדה ותראי בעז"ה תוצאות.

בקשר לדברי מאפה פריכים ללא מרגרינה, זוהי אכן בעיה, מאחר שהמרגרינה מעניקה את הפריכות לבצקים. מצד שני, יעידו אלו שניסו את המתכון שלי לעוגיות שוקולד צ'יפס ללא מרגרינה שהן יוצאות פריכות בכל זאת. המעניין הוא שהשבוע, אחת מבנותי החליטה שתוספת שמן במתכון תביא לתוצאה פריכה יותר. היא הוסיפה עוד רבע כוס שמן לעיסה, ואכן, העוגיות יצאו פריכות יותר!

אז מה זה אומר לגבי עוגות שכבות עם בצק פריך? נסי להמיר את המרגרינה בשמן בהדרגה לפי הכלל הנ"ל (בתשובתי לל.ש.), עד שתגיעי לתוצאה הרצויה. אשמח להתעדכן, בין אם הצליח ובין אם לאו, כדי שאוכל לדווח לכולן.

בשאלתך השנייה על עוגת טורט לבנה ואוורירית, יש לי מתכון בשבילך! העוגה יוצאת גבוהה ואוורירית אך אצלנו היא לא לבנה, מפני שאנו מכינים אותה מקמח מלא, ולמען ההסוואה, מוסיפים מעט עיסת שוקולד בתנועות סיבוביות והעוגה נקראת... "עוגת שיש". תצא לך עוגה שכולם יאהבו, ובלי הפרדת ביצים! המתכון בסוף.

(ברשותך, אביגיל, אעצור רגע לפני שאביא תשובה לשאלתך האחרונה כדי להבהיר משהו. לא פעם, כשמדברים על נושא הקמח המלא מפטירים לעברי "טוב, אצלך הילדים לא מתנגדים כי הם רגילים לזה". אך מעניין שכאשר החברים של ילדי מתכבדים אצלנו וטועמים את דברי המאפה מקמח מלא (בלי ידיעתם כמובן), הם חוזרים ומבקשים עוד. קרה פעם אפילו שהכנו עוגת שוקולד לסיום בחיידר מקמח מלא בטעות (במאפים שלא מיועדים לנו אני לא משקיעה בקמח בריא) ולא נשאר פרור! הוי אומר - מה שלא יודעים לא יזיק).

באשר לגלגול הרולדה: פעם (עד שהתחתנתי) לא עלה בדעתי שמכינים עוגת רולדה לבד. ידעתי שפשוט קונים אותה במאפייה. בפעם הראשונה שראיתי את חמותי מכינה את רולדת הדליקטס שלה (כמה חבל שעד שהחלטתי לנסות בעצמי, היא כבר לא יכלה להעביר לי את המרשם, כי שכחה), נפקחו עיני לרווחה בראותי איך חמותי מגלגלת את עלה הרולדה שזה עתה יצא מהתנור במגבת. בעודי מנסה להבין איך מורחים את הקרם כשהמגבת מגולגלת בפנים, ועוד יותר, איך יחתכו ויאכלו מהרולדה, התגל(גל)ו לי כמה סודות הישר ממטבחה של השוויגער...

 

טיפ הגלגול

נכון להיום, כך אני מגלגלת את עלה הרולדה: ראשית, יש לשמן את נייר האפייה לפני שאת יוצקת את העיסה לתבנית. לאחר אפייה של כ-10 דקות בחום בינוני, הוציאי את העלה והמתיני דקה עד שתיים לשחרור האדים. מיד לאחר מכן, גלגלי את העלה עם נייר האפייה (הפסקתי לגלגל במגבת עקב תלונות על טעם של אבקת כביסה...). מומלץ לגזור את שולי הנייר שסביב העוגה כדי שהעוגה לא תחתך בעת הגלגול. השאירי בצורה המגולגלת עד להתקררות מלאה. פתחי בזהירות, מלאי בקרם וגלגלי שוב ללא הנייר.

בהצלחה בכל!

שמתי לב לתופעה מעניינת בקשר לפניות המגיעות אלי. קודם כל, הרוב המוחץ מעונין במרשמים ובטיפים כדי לעשות את המעבר לאוכל בריא יותר. כל הכבוד!

מה שמעניין עוד יותר הוא שניתן למיין את הפניות שנשארו לי לענות עליהן (בינתיים) לשלשה נושאים מרכזיים, והם: הסויה הגולמית, עוגות דיאטטיות וחלות אווריריות. בכוונתי להתייחס לנושאים אלו בכתבות הבאות בעז"ה.

 

עוגת השיש שלי מקמח מלא

החומרים (עבור עוגה גדולה):

12 ביצים

¼1 כוסות סוכר

3 שקיקי סוכר וניל

½ כוס שמן

1 כוס מיץ תפוזים (אין כמו טבעי!)

½ כוס מים

1 כף תמצית רום

½2 כוסות קמח מלא

1 שקיק אבקת אפייה

 

לסירופ השוקולד:

¼ כוס מים

¼ חבילה מרגרינה

⅓ כוס קקאו

⅓ כוס סוכר

*הערה כל המדידות לעוגה זו נעשות בכוס מדידה אמיתית (ולא חד פעמית).

 

אופן ההכנה:

הקציפי במהירות גבוהה את הביצים בשלמותן יחד עם הסוכר וסוכר הווניל במשך רבע שעה (לא פחות!). בינתיים, הכיני בכלי אחר את השמן, המיץ והרום. בכוס גדולה, ערבבי את אבקת האפייה עם הקמח.

בתום רבע שעה של הקצפת הביצים, הורידי ממהירות המיקסר והוסיפי את החומרים היבשים והרטובים אל הקערה לסירוגין. אחרי ההוספה האחרונה, ערבלי עוד מספר שניות, רק עד שהחומרים נבלעים היטב בעיסה (ערבוב יתר "מפיל" את הקצף).

הורידי כ-3 כוסות מהעיסה עבור העיסה החומה, ושמרי בצד. רפדי תבנית גדולה בניר אפייה והכיני שוליים גבוהים. צקי את העיסה אל התבנית.

 

אופן הכנת העיסה החומה:

הכניסי את כל החומרים של סירופ השוקולד לסיר והמסי בערבוב תמידי. לחילופין ניתן לחממו במיקרוגל כ-40 שניות. ערבבי את השוקולד עם הבלילה ששמרת בצד, ומזגי מעל הבלילה שבתבנית. צרי "ציורי שיש" בעזרת כפית ע"י ערבוב קל בעיסה שבתבנית (הזהרי מערבוב יתר, כדי שלא יווצר צבע אחיד).

אפי במרכז התנור (עדיף לא טורבו) המחומם מראש לחום בינוני, כ-50 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

המתכונים והטיפים של מינדי רפלוביץ מבית "מתבשל פה משהו". mpm12392@gmail.co

תגיות:מתכוניםעוגהקצפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה