בריאות ותזונה

כך תשיגו התמודדות מוצלחת עם אכילה רגשית

אלו גורמים עלולים להוביל לאכילה רגשית, ומהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הגורמים הללו?

  • כ"א חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הכתבה הקודמת התמקדה בהיבטים נפשיים של אכילה רגשית. הכתבה הנוכחית מעניקה תובנות נוספות שיאפשרו לנו להתמודד עם הנושא. 

הבעת רגשות שליליים כמו עצב, תסכול, כעס – הרבה פעמים אנו עלולים לחוות את הרגשות השליליים האלו אך ללא יכולת לבטאם מול המקור והשורש שגרם אותם. לדוגמה: הבוס בעבודה התנהג באופן שפחות מקובל עלינו, אך אולי נרגיש לא בטוחים מספיק על מנת לעמוד על שלנו. או שחבר משפחה אמר משהו שהכעיס אתכם, אך מפאת הכבוד שאתם רוחשים אליו אתם נמנעים מלהגיב. במקרים אלו עלולה להיווצר העברה.

העברה היא תופעה פסיכולוגית שהומצא על ידי ד"ר זיגמונד פרויד, ממייסדי שיטת הפסיכואנליטיקה.

ההעברה מאופיינת בהפניה בלתי-מודעת של רגשות מאדם אחד לאדם אחר. כך, למשל, הוא עלול להוציא את הכעס והזעם על האוכל, ולא על הבוס או בן המשפחה. לעיתים לא נקשר את הכעס והתסכול לאותו מצב או אדם, ולעיתים נדע בדיוק על מה ועל מי אנו כועסים – אך בלית ברירה נאלץ להוציא את הכעס באכילה.

במקרים כאלו מומלץ לעצור לרגע, לחשוב ולנשום. זה הזמן להזכיר לעצמנו שאכילה לא בריאה פוגעת רק בנו – ולא באף אחד אחר. בעצם אנו רק מחריפים את הכעס, כי אחרי האכילה אנו עלולים לכעוס על עצמנו על האכילה הרבה – וכך נוסיף עוד שמן למדורה במקום לכבות אותה...

כשאתם עוצרים, חשבו עם עצמכם ושאלו את עצמכם את השאלות הבאות: על מה אני באמת כועס? מה השורש? מה באמת מטריד אותי? איך אוכל להתמודד עם כך באופן הטוב והמיטיב ביותר? כשאתם עוצרים וחושבים, קל יותר לנתח את המצב, ולבחון איך לפתור אותו. אתם פועלים ביותר הגיון ושכל, מה שמגדיל את סיכויי ההצלחה הרבה יותר מאשר לפנות לאכילה רגשית שרק מעצימה את הרגש, ובמקרים האלו, את הרגשות השליליים. נכון, זה קשה ומאתגר, ומצריך תעצומות נפש רבות והרבה מודעות עצמית ושליטה עצמית. תתייחסו אל זה כאל ניסיון, משהו שנועד ללמד ולחשל אתכם, ולא לשבור אתכם. זהו מצב שאפשר לצמוח ממנו, ולא ליפול בו.

זה גם הזמן ללמוד לבטא רגשות שליליים באופן בונה – לא להוציא את הכעס בצעקות ובצרחות, אלא למצוא דרך שקטה לפרוק את מה שבלב ולשתף את השני במה שמציק ומטריד – אך בלי לפגוע בו. זה אכן אתגר, אך אפשרי.

אם בכל מקרה כן פניתם לאכילה רגשית כדי להפיג את הרגשות השליליים, נסו לעצור אותה יחסית מהר לאחר שהיא מתחילה. לאחר מכן, אל תהיו קשים עם עצמכם. הבינו שמעדתם, אך השתדלו בכל כוחכם להמעיט את הנפילות האלו במידת האפשר. הכי חשוב לא לכעוס על עצמכם – מפני שזה עלול ליצור מעגל שלילי שרק מזין את הכעס, כשהמטרה שלנו היא לשבור אותו.

הלקאה עצמית, שפיטה עצמית וביקורת פנימית – המקרים הקודמים התמקדו בכעסים לסביבה. מה קורה כאשר אנו מפנים את הכעס אל עצמנו? ההלקאה, הביקורת והשפיטה העצמית יכולים להיות מלווים באשמה, בושה או אפילו שנאה עצמית. במקרים אלו אנו "אוכלים" את עצמנו, והאכילה הרגשית מבטאת זאת בגדול. אם אתם מסוגלים, אתם חייבים לטפל בעצמכם. מפני שגם אם תפסיקו את האכילה הרגשית - הכעס הפנימי הנשאר יכול להתפרץ בדרכים אחרות ואפילו בתחלואה, והוא יכרסם כל חלקה טובה בנפש שלכם, חלילה. ישנם אתרים כגון הידברות, בהם תוכלו למצוא מאמרים שיעזרו לכם להתמודד עם כך. אך אם אתם מרגישים שאתם שוקעים או עלולים לפגוע בעצמכם, חלילה, זה הזמן לבקש עזרה ממקור מוסמך כמו עובד סוציאלי, פסיכולוג או מטפל. אל תישארו עם רגשות אלו לבד. התמודדו איתם בהקדם – ויפה שעה אחת קודם.

התמודדות עם לחץ, מתח וחרדה – אכילה רגשית יכולה גם להיגרם ממצבים אלו, הנפוצים בחברה המערבית בכלל ובתקופת הקורונה בפרט. זמני חוסר ודאות, חוסר שקט וחוסר בטחון עלולים לגרום גם לאכילה רגשית. אלו הם נושאים מורכבים אך חשוב מאוד להתמודד עימם.

כאן תוכלו ללמוד איך אפשר לשלוט על מחשבות שליליות

גם פרחי באך יכולים לעזור מאוד להתמודד בהצלחה עם לחץ וחרדה

וגם שיטת העבודה של ביירון קייטי יכולה לעזור מאוד

הידברות מפעילה גם את "נפשי בשאלתי", קו חם העוזר להתמודד עם חרדות ודימוי גוף נמוך.

הכי חשוב זה להיות מודעים לבעיה של אכילה רגשית, ואם אי-אפשר להתמודד איתה לבד, אז לבקש עזרה כמפורט. זאת כיוון שאכילה מרובה של אוכל לא בריא עלולה להשפיע לרעה על מערכת העיכול ועל כל מערכות הגוף, ואז הפסולת של האוכל שאנו מכניסים לגוף יוצרת פסולת שלילית של רגשות שליליים – שלפעמים קשים יותר לניקוי ולפינוי מאשר האוכל עצמו, ועלולים ליצור משקעים נפשיים ורגשיים.

אכילה רגשית לא מטופלת לאורך זמן עלולה ליצור גם הפרעות אכילה, שחלקן אף מוגדרות כבעיות נפשיות כגון אנורקסיה או בולמיה. לכן המודעות והטיפול בזמן הם כה חשובים.

לכן האמינו בעצמכם, טפלו בעצמכם ותעניקו לכם את הכלי הכי גדול והכי נקי מהפרעות שיעזור לכם ליהנות מכל השפע שהבורא רוצה להעניק לכולנו כל יום וכל שעה.

בהצלחה רבה! אני מאמינה בכם ובכן!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה בריאה ובחשיבה חיובית.

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל nafshi@htv.co.il

תגיות:אכילה רגשיתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה