חדשות בארץ

מ"מ יועמ"ש הכנסת: ביטול ההצבעה בפרשת הצוללות – חוקי

בחוות דעת שהעבירה ליו"ר הכנסת יריב לוין, אישרה עורכת הדין שגית אפיק את חוקיות החלטתו לבטל את ההצבעה על ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, וקבעה כי ניתן להותיר את תוצאות ההצבעה השמית החוזרת על כנן. יוזמת ההצעה, חברת הכנסת תמר זנדברג, הודיעה כי תעתור לבג"ץ

לוין במליאת הכנסת, היום (דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)לוין במליאת הכנסת, היום (דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
אא

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, העבירה הערב (רביעי) ליו"ר הכנסת יריב לוין את חוות דעתה בנוגע להליך ההצבעה על ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות. אפיק קבעה, כי ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה, ובכך לדחות את ההצעה מסדר יומה של הכנסת.

כזכור, ההצבעה על ההצעה שהגישה חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) חוללה סערה במליאה. ההצעה עברה תחילה ברוב של 25 תומכים מול 23 מתנגדים, אולם לוין החליט לבטל את התוצאות והכריז על הצבעה שמית חוזרת. במליאה פרצה מהומה. חלק מחברי האופוזיציה נטשו במחאה את האולם, וגם אלו שנותרו בו החרימו את ההצבעה השנייה. ההצעה נדחתה לבסוף ברוב של 44 מתנגדים ללא תומכים.

החלטתו של לוין לבטל את ההצבעה הראשונה התבססה על הטענה, לפיה יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ביקש מסגן יו"ר הכנסת, מנסור עבאס, שניהל את הישיבה, לערוך הצבעה שמית. כמו כן, חברים בקואליציה טענו כי היו באולם, אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה אלקטרונית וחיכו לתחילת ההצבעה השמית. באופוזיציה זעמו על החלטתו של לוין והגדירוה כמחטף. הם טענו, בנוסף, כי על פי תקנון הכנסת, הסמכות לבקש הצבעה שמית נתונה לממשלה בלבד ולא לזוהר.

בחוות דעתה, סקרה אפיק בפירוט את השתלשלות האירועים כפי שעולה מסרטון הוידיאו של הישיבה: "מהסרטון עולה שח"כ מיקי זוהר אכן פנה בבקשה להצבעה שמית לפני שח"כ מנסור עבאס החל את ההצבעה האלקטרונית". לדבריה, סעיף 36 לתקנון הכנסת קובע אומנם כי הצבעה שמית תיערך לפי דרישה בכתב של 20 חברי כנסת לפחות, או לפי דרישת הממשלה, אולם "לפי הנוהג בכנסת, מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה, וזאת כאשר ישנו במליאה שר המייצג את הממשלה. יש לכך דוגמאות לאורך מליאות הכנסת השונות. במקרה דנן נכח השר המקשר דודי אמסלם במליאת הכנסת, ולכן ח"כ מיקי זוהר יכל לבקש הצבעה שמית".

אפיק ציינה, כי שלושה חברי כנסת מהקואליציה טענו מיד לאחר ההצבעה כי הצבעתם לא נקלטה וביקשו להוסיף אותם להצבעה האלקטרונית, בהתאם לתקנון הכנסת: "כיוון שלדעתי ניתן היה ממילא להוסיף את שמות חברי הכנסת שביקשו להוסיף את שמם להצבעה, והדבר היה מוביל לאותה תוצאה מבחינה מהותית, הרי שהדרך הפרוצדורלית בה בחר יו"ר הכנסת להלך בה לא שינתה למעשה את התוצאה של ההצבעה, ובה רוב של חברי כנסת במליאה שביקשו להצביע להסיר את ההצעה".

"בנסיבות אלה, ומשתוצאות ההצבעה בשתי הדרכים מביאות לתוצאה דומה במהותה (ובה ההצעה מוסרת מסדר היום), נראה כי ניתן להותיר את ההצבעה כפי שהתקיימה", סיכמה אפיק.

בתגובה לחוות הדעת של ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, אמרה זנדברג: "בבוקר נעתור לבג"ץ נגד ההחלטה השערורייתית הזאת. ההצבעה הייתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת. ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר: "עם כל הכבוד לעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת, אני חולק על הפרשנות שלהם. נפנה לייעוץ משפטי נוסף על האירועים השערורייתיים היום במליאה".

תגיות:יריב לויןפרשת הצוללותועדת חקירה פרלמנטרית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה