חדשות בריאות

נתניהו לראשי האופוזיציה: "אל תביאו את המדינה לאנרכיה"

בהצהרה לתקשורת בתום ביקור במפקדת הקורונה של פיקוד העורף, טען ראש הממשלה כי ראשי מפלגות האופוזיציה מנצלים את המגפה לצרכים פוליטיים. פרופ' רוני גמזו: "מתנצל בפני החברה החרדית אם הרגישה שהיא מסומנת. כולנו ערבים זה לזה, כולנו עם אחד"

נתניהו (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)נתניהו (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר היום (שני) במפקדה המשימתית לקטיעת שרשרת ההדבקה בבסיס פיקוד העורף, יחד עם שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. בתום הסיור העניק נתניהו הצהרה לתקשורת, במהלכה מתח ביקורת חריפה על ראשי האופוזיציה, על רקע קריאתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לאזרחים שלא להישמע להחלטות הממשלה בנוגע למאבק בנגיף הקורונה.

"לצערי, פוליטיקאים מנצלים את המגיפה לצרכים פוליטיים, וקוראים לאי ציות להנחיות משרד הבריאות ולאי ציות למשטרה – זו אנרכיה", אמר נתניהו. "שלחתי עכשיו מכתב לראשי האופוזיציה ואמרתי 'גלו אחריות, הפסיקו עם זה, אל תביאו את המדינה לאנרכיה. הפסיקו עם ההתנהגות הבלתי הולמת והמסוכנת הזו'. גלו מנהיגות. מנהיגות זה לקבל החלטות קשות ומורכבות. קיבלנו את ההחלטות הנכונות בגל הראשון, וכך נעשה גם בגל השני. נעשה הכל כדי לשמור על הכלכלה והבריאות".

נתניהו ציין, כי הממשלה פועלת במשבר הקורונה בשני צירים מקבילים – הבריאות והכלכלה: "ביקרתי כאן עם שר הביטחון בפרויקט הקיטוע. אני מאוד מתרשם משיתוף הפעולה של משרדי הביטחון, הבריאות ומשרד ראש הממשלה. אנחנו יוצרים, לדעתי, מערך שיהיה אולי הטוב מסוגו בעולם לצורך קיטוע המחלה, וזה דבר חיוני. במקביל, נביא מחר לאישור הממשלה תוספת תקציב של 11 מיליארד שקלים כדי לעזור לעסקים, לאזרחים, לכלכלה ולחברה בישראל"

"בבריאות, היינו כמעט המדינה הראשונה שסגרה את השמיים והגבולות, וכתוצאה מזה יש לנו תמותה יחסית נמוכה למדינות מקבילות בגודלן. גם רמת התחלואה הקשה נמוכה יחסית, ועד לאחרונה יציבה. היינו מהראשונים, אם לא הראשונים, לפתוח את הכלכלה, ופתחנו הרבה. יש קשיים, אבל אפשר לומר בוודאות שהכלכלה בישראל התכווצה בחצי מהכיווץ של כלכלות אירופה".

ראש הממשלה הדגיש, עם זאת, כי "לא לעולם חוסן. אנחנו נמצאים ברמת תחלואה גבוהה, וייתכן מאוד שגם ברמת עליית תחלואה בקצב מוגבר. זה קורה בכל מקום בו פתחו את ההגבלות, זו הדרך שבה הנגיף פועל. המספרים עולים כי לא חובשים מסכות ויש הרבה התקהלויות מסוכנות – וזה חייב להיפסק. המומחים חוששים מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים ובמספר המתים. זה עלול לקרות. יש דאגה נוספת – שאלת השחיקה של הצוותים הרפואיים".

"כמובן שאנחנו רוצים להימנע מסגר כללי, או לפחות לדחות אותו, ואנחנו למעשה עושים זאת כבר חודשים ומקבלים את התמורה הכלכלית", המשיך נתניהו. "לאור התחלואה הגבוהה, החלטנו עכשיו לנקוט צעד לבלימה – סגר על 40 ערים אדומות. בהמשך השבוע קבינט הקורונה יתכנס לטובת עוד החלטות. אני יודע שהן כרוכות במחירים כלכליים ואישיים לא פשוטים – אנחנו ניתן לכך פתרונות".

שר הביטחון אמר, כי שיתוף הפעולה בין מפקדת פיקוד העורף ומשרד הבריאות ילך וישתפר: "היעד שלנו, בסופו של דבר, הוא לקטוע את שרשרת ההדבקה, להכניס את האנשים הנכונים לבידוד ולהשאיר אותם שם במשך הזמן המינימלי האפשרי, על פי התקינה של משרד הבריאות".

גנץ הדגיש, כי על הציבור להישמע להנחיות: "אנחנו מאפשרים הפגנות, מאפשרים מה שצריך לאפשר, ובכל זאת – חייבים להישמע להוראות. לא מרידה אישית ולא רשותית היא פתרון, אלא אך ורק שיח, שיתוף פעולה, וביחד אפשר וצריך לנצח את המגפה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין פנה בדבריו לנבחרי הציבור ולאזרחים: "אני שומע את השיח, שמתנהל גם איתי, נגד כל הגבלה וכל ניסיון שלנו להגביל פעילות או תחום כזה או אחר. השיח הזה מתנהל בשם ערכים טובים, כמעט זכויות יסוד. אני מבין את זכות היסוד של כולנו להתפלל, למחות ולהתחתן עם אלף אורחים. יש הרבה זכויות, ואני לא מזלזל בדברים האלו, אני מבין את זה. אבל אני גם רוצה לשאול: מה עם הזכויות של אזרח או אזרחית, שיש להם במקרה מחלת סכרת או מחלת ריאות? מה עם הזכויות של אלו שבנו את המדינה, והיום הם בגיל שמכניס אותם לקבוצות סיכון? מה עם הזכויות של הצוותים הרפואיים, שכבר כמה חודשים נופלים מהרגליים? לכל אלו אין זכויות? אני מציע שכל אחד יסתכל במראה, יקח חמש דקות מסדר היום ויגיד לעצמו איך הוא מתייחס למגפת הקורונה".

"אם הכל פתוח ואנחנו מתנהלים כרגיל, ואין את המסכות ואין את ההגבלות – אז גם יש לזה תוצאות: יותר נדבקים, וכתוצאה מכך שני אחוז מתוכם מאושפזים בבתי החולים, ו-0.8% גם נפטרים. אפשר ללכת בכיוון אחד – אפשר ללכת בכיוון אחר. אי אפשר להתבלבל. אי אפשר לבקש שהמספרים יהיו נמוכים, אי אפשר לבקש שלא תהיה תמותה ולא יהיו חולים קשים – ובאותו זמן הכל יהיה פתוח. התשובה לשאלות האלה לא נמצאת רק אצל הממשלה או אצלי כשר הבריאות. התשובה צריכה להיות משותפת לכל אחד ואחת מאיתנו", סיכם אדלשטיין.

פרופ' גמזו אמר, כי ההחלטה להטיל עוצר לילי על היישובים האדומים לא התקבלה בקלות: "זה לא נעים, זה לא נוח לאף אחד מאיתנו, בטח לא לתושבים. אנחנו עושים זאת בתחושה קשה, אבל אנו צריכים לנצח את הקורונה". הוא הביע את התנצלותו בפני החברה החרדית "אם הרגישה שהיא מסומנת" על ידי קביעת רשימת הערים האדומות: "זה רק אמצעי לתת לכולנו אפשרות להילחם בקורונה. אין לי שום דבר נגד אף אחד. כולנו ערבים זה לזה, כולנו עם אחד".

גמזו הדגיש כי הוא מקבל גיבוי ממקבלי ההחלטות, והצהיר כי אין בכוונתו להתפטר: "אני הולך קדימה, ואמשיך לעזור לכל תושבי מדינת ישראל להילחם בקורונה. אני מודה על כל הגיבוי, הכל בסופו של דבר תלוי בנו".

תגיות:בני גנץיולי אדלשטייןנגיף הקורונהפרופ' רוני גמזו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה