הורים וילדים

"הבית צריך להיות בית של שמחה": 9 טיפים מפתיעים להצלחה בחינוך מהגאון רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקה

מה עושים כשילד לא רוצה ללמוד? מדוע התפרץ הילד בבכי, ואמר שאביו לא עשה מאומה למענו? הרב משה הלל הירש בשיחה מיוחדת להורים ומחנכים

  • כ' אדר התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הגאון הגדול רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקה, אושפז אמש (ראשון) בבית החולים לאחר הידרדרות קשה במצבו. הרב הירש בן ה-86 הינו אחד המחנכים הגדולים בדורינו, ועצותיו המדוייקות סייעו לרבים בתקופות קשות בחייהם.

כאשר בתקופת הקורונה נסגרו בתי הספר, תלמודי התורה והישיבות, מצאו ילדים, נערים ובחורים רבים את עצמם נמצאים בבית במשך כל שעות היום. רבים מההורים עמדו בפני האתגר: איך לומדים עם הילד? מה עושים כשילד לא רוצה ללמוד?

בעקבות כך, מסר הרב הירש שיעור טלפוני מיוחד בנושא, במערכת הטלפונית "קול מבי מדרשא". ליקטנו עבורכם את עיקרי הדברים. את המתיקות והנעימות המיוחדת בה נמסרו הדברים ניסינו להעביר בין השורות.

1. "תבוא ללימוד לא עייף", פותח הרב משה הלל הירש את דבריו בטיפ המפתיע הבא. "כאשר האב מגיע ללימוד עייף, כל דבר קטן מרגיז אותו, והתועלות של הלימוד נעלמות".

2. הרב הירש מציע לאב ללמוד את החומר לפני שהוא לומד עם הילד, ולא בזמן אמת: "תדע את החומר טוב לפני הלימוד, לא ללמוד את זה בשעת הלימוד, כי עד שהאב מתעמק בחומר ומבין - הבן כבר מתעייף ומאבד את העניין".

הרב הירש ממשיך ומסביר כי כאשר האב לא למד את החומר קודם, הוא יכול למצוא את עצמו מסביר לבן באופן לא נכון. הבן יעלה שאלה טובה על הדברים, והם יתחילו להתווכח, "והתועלת של הלימוד לא תהיה. לכן כדאי לפני הלימוד שהחומר יהיה ברור לאבא", חוזר הרב הירש ואומר.

3. "חנוך לנער בדרכו הלימודי – לא לנסות להכניס את הדרך של האבא", אומר הרב הירש, ומסביר להורים פעמים רבות דרך החשיבה של הבן שונה מדרך החשיבה של האב. "תנסה להבין מה סוג הכישרון של הבן שלך, ותלמד איתו לפי הראש שלו".

4. "כמובן, הכל ברוח טובה, בשמחה, ולא להעמיס מדי לימוד בבת אחת. לאט לאט", אומר הרב הירש, ומציין כי 4 עצות אלו מתאימות כאשר הבן אוהב ללמוד, ומעוניין ללמוד עם האב.

 

מה עושים כשהילד לא רוצה ללמוד?

"אך מה עושים כשהילד מנותק מהלימוד?", שואל הרב הירש. "הבעיה היא שלדאבוננו, הרבה פעמים הבן לגמרי מנותק מהלימוד. הוא עסוק במשחקים. מישהו כתב לי שמהרגע שבא הביתה מהישיבה – רק נייעס, רק נייעס. רק הזמן נייעס. לפעמים גם סרטים". אז מה עושים כאשר הילד מנותק מהלימוד?

הרב זמיר כהן - איך מתמודדים עם ילד היפראקטיבי, ונשארים רגועים?

"כשהילד מנותק מהלימוד, אבל עדיין היחס שלו עם האבא תקין. יש אהבה ביניהם, והערכה – אז נדמה לי מה הדרך לעשות זאת לבן הזה", אומר הרב הירש בענוותנותו, "שאין הדרך 'סור מרע' ואז 'עשה טוב'. כלומר, שהאבא ינסה קודם שיפסיק את הנייעס והמשחקים, ויאמר לילד: 'בוא נלמד' לא זו הדרך".

הרב הירש מספר שבעבר הגיעו הורים לחזון איש, וסיפרו לו על בנם, שהולך למקומות מפוקפקים, וביקשו שהחזון איש ישוחח עם בנם וישפיע עליו להפסיק ללכת למקום זה. "החזון איש ישב ולמד עם הנער שעה שלמה. וההורים מחכים וממתינים שהחזון איש יתחיל לדבר עם הנער על המקום הבעייתי אליו הוא הולך. אך כאשר הסתיים זמן הלימוד – נפרד החזון איש לשלום מהנער וההורים.

"לאחר מכן הסביר החזון איש את גישתו: 'הבן שלכם הולך למקום המפוקפק ההוא, כי הוא נהנה שם. צריך לתת לו הנאה במקום אחר, ועל ידי ההנאה של הלימוד – זה יכול לגרום שהוא יצא מהמקומות הלא טובים, אליהם הוא נמשך'", מספר הרב הירש, ומציין: "ונראה לי להוסיף שעצם הלימוד עצמו, הקשר הטוב ללימוד, לצאת ממקום לא טוב.

5. "על כן, כאשר ילד או בחור שקוע בדברים אחרים, במקום לנסות להוציא אותו משם – קודם יש להתחיל עם ה'עשה טוב': לקבוע זמנים ללמוד, ולבחור לימוד מאוד מעניין, שיהיה לו גישמאק, ללימוד כזה יש מטרה אחת: שהבחור ייהנה מהלימוד. להכניס אותו להנאה מהלימוד. אחרי כמה ימים שהוא נהנה מהלימוד, אז אפשר לבקש שיוריד חלק ממה שעושה, ולאט לאט להוסיף יותר ויותר ללימוד. ובהרבה תפילות, בסיעתא דשמיא יכול הבן הזה לעלות לדרך הישר".

6. "אבל עיקר הבעיה היא בזמן שיש יחסים לא תקינים עם האבא. כשיש וויכוחים וכעסים ומילים קשות שעברו ביניהם, כבר אין קשר עם האבא", אומר הרב הירש בכאב, ומציין: "אבל האמת היא שבעומק ליבו – כל בן רוצה בקשר עם האבא, ועובדה זו היא יכולה להציל את המצב".

"מה עושים בכזה מצב?", שואל וחוזר הרב הירש, "הבן מנותק מהלימוד ומנותק מאבא, למרבה הצער, ויש הרבה בתים שזו המציאות".

"נראה לי שצורת העבודה זה לבנות קשר בין הבן לאבא. דבר ראשון שהאבא ישנה את דרכו הישנה כלפי הבן, ודבר ראשון ליצור קשר. הבן צריך להרגיש שהאבא אוהב אותי, שאכפת לו ממני", אומר הרב הירש, ומספר כי ניגש אליו בן של ידיד, ואמר לו: "אני שונא את אבא שלי, בגלל שהוא לא עשה כלום למעני".

הרב הירש מספר שהוא נדהם לשמוע את זה: "הבן הזה היה ילד מאוד שובב, ובתלמוד תורה ובישיבות, והיו בעיות עם משטרה. והאבא התאמץ מאוד עבור הילד. כמה התאמץ, והכניס אותו לישיבות טובות עם הקשיים שלו, הוציא אותו מבתי המעצר. מה הוא לא עשה בשבילו?!"

 

"כשהיתה לי בעיה אישית – לא היה לי עם מי לדבר"

ממשיך הרב הירש ומצטט את תשובתו הכואבת של הילד: "אבא לא עשה את זה בשבילי. הוא עשה את זה בשבילו. בשביל עצמו. שיהיה לו בן טוב. אבל כשהיתה לי בעיה אישית – לא היה לי עם מי לדבר".

7. "זה סיפור שצריך ללמוד ממנו", קורא הרב הירש. "האבא צריך להתעניין בשטויות של הבן. לא רק לשאול: 'איך למדת היום?,' 'מי החברותא שלך?' אלא: כשהבן הלך לטיול – לא לשאול: 'איפה התפללתם מנחה?', אלא לשאול: 'איפה הלכת?', 'מה ראית?', 'נהנית?!', 'איזה דבר מעניין ראית שם?' אם הילד השתתף במשחק – להתעניין: 'מי הצליח במשחק?'

"שהבן ירגיש שהאבא אוהב אותי, שאכפת לו לדעת עליו. וכשהבן ירגיש את זה, לא ייארך הזמן שהוא יאמין בזה. הילד צריך לא רק אהבה, אלא גם הערכה. שהבן ירגיש שאבא 'אוחז' ממני. אולי עכשיו אני לא לומד, אבל אבא אוחז שאני בחור טוב, מצויין. עכשיו יש לי איזה ירידה, אבל אבא מחזיק ממני, מעריך אותי – זה ייתן לו כוח להמשיך".

"זה דבר קשה מאוד", אומר הרב הירש, "כי האבא מאוד מאוכזב מהבן, וגם אם לא יגיד בפה מלא – שפת הגוף תראה את זה. צריך לעבוד חזק מאוד מאוד על הפנימיות שלו. להסתכל על הפנימיות של הבן, שהוא בעצם בחור טוב, וקרו לו דברים שהורידו אותו, אבל הוא בחור טוב, ובאמת להרגיש את זה".

"אם הבחור מרגיש שאבא מאוכזב ממנו – זה ממש הורס אותו", חוזר ואומר הרב הירש. "יש סיפורים רבים על זה. היה לנו פעם בחור בישיבה, שבכל פעם שחזר הביתה האבא היה מבקר ומבקר ושופע ביקורת וטענות. הגיע מצב שהבחור היה על סף התאבדות. עד כדי כך. שלחנו אותו ל-11 שיחות אצל פסיכולוג גדול, שלימד את הבחור איך להתנתק רגשית מהאבא. היום יש קשר טוב ביניהם, והבחור התחתן והקים בית יפה".

"בלי ביקורת, בלי ביקורת": זעקתו של הרב גרשון אדלשטיין. צפו:

"שני דברים שצריך להיות זה אהבה והערכה. כך הקשר משתפר. לא מהיום למחר, לוקח קצת זמן, אבל לא כל כך הרבה זמן. אחרי כמה שבועות כבר יכול להיות שינוי דרסטי בכל היחס בין האבא לבן", אומר הרב הירש.

8. "יש עוד תנאי אחד: האבא צריך להיות אדם שהבן יכול להעריך. אם אבא בבית מלא מידות רעות, הבן לא מעריך את האבא – לא תהיה הרבה תועלת. התועלת היא כשיש אבא שהבן אוהב, והבן מעריך, והוא מרגיש שהאבא הזה מעריך אותו ואוהב אותו – כמעט ולא יווצרו בעיות", מבטיח הרב הירש.

9. "הבית צריך להיות בית של שמחה, כמה שאפשר. אם הבית הוא בית של שמחה, של אהבה, בלי מתח – זה מוריד את כל הבעיות", מדגיש הרב.

איך נגרום לילדים לשמוע בקולנו? הרב זמיר כהן נותן לנו את המפתח שבאמצעותו נגדל ילדים בעלי משמעת ויראת כבוד כלפי ההורים:  

תגיות:לימודיםהורים וילדיםקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה