מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להסתכל על הירח? האם אישה יכולה לעזור לנער עיוור? ולמה מותר ללבוש עניבה?

מקבץ שו"ת 150 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ט"ו תמוז התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אני בהריון ורציתי לדעת אם אני צריכה לצום בצום י"ז בתמוז וצום תשעה באב (אהיה בהם בחודש 2).

את פטורה מלצום בי"ז בתמוז. אמנם ראוי לא לאכול אוכל משובח אלא רק אוכל בסיסי כדי קיום הוולד. ובתשעה באב את חייבת לצום.

מקורות: שלחן ערוך (סימן תקנ"ד סעיף ה'). ואמנם הרמ"א (סימן תק"נ סעיף א') כתב, שרק עוברות שמצטערות הרבה אינן מתענות בג' צומות. מכל מקום כבר כתבו רבים מהפוסקים שבדורות האחרונים כל עוברות בכלל מצטערות הן ואין להן להתענות בג' צומות ותענית אסתר, והרשות בידן לאכול מיד בבוקר (פסקי תשובות שם אות א').

וגדר מעוברת היינו משעה שהוכר הוולד, דהיינו שמלאו שלושה חודשים להריונה. ומכל מקום אפשר להקל גם לאחר ארבעים יום ליצירת הוולד אם מרגישה צער, וקודם לכן אין להקל אלא אם כן מצטערת הרבה או מרגשת חולשה (יעוין משנה ברורה סימן תק"נ סק"ג, וחזון עובדיה ארבע תעניות עמוד נ"ט). ויש מי שמקל בכל אופן גם לפני ארבעים יום ליצירת הוולד (אור לציון חלק ג' עמוד רל"ט, ד"ה והנה במור וקציעה).

* * *

2. באלו משחקים אפשר לשחק עם הילדים בשבת?

מותר לשחק עם הילדים בשבת בכל המשחקים, כולל משחקי הרכבה, כמו אבני פלא ולגו וכדומה.

ואפילו משחקים שמשמיעים קול מותר ליתנם לקטנים שישחקו בזה (אבל אסור להרעיש לתינוקות במשחקים המשמיעים קול, כמו כל סוגי הקשקשנים לתינוק).

ואסור לשחק בשבת במשחקים העובדים על בטריות או חשמל.

מקורות: חזון עובדיה שבת כרך ג' עמ' צ"ט-ק"ג. וכרך ה' עמ' רנ"ט ועמ' רס"ב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. ידוע לי שעל לשון הרע, המדבר מאבד את זכויותיו לטובת מי שדיברו עליו, והעוונות של ההוא שדיברו עליו עוברות למדבר. ורציתי לשאול:

א. מה הכוונה, האם נמחקות ממנו המצוות לגמרי, או שהן מועתקות לשני? וכן האם העבירות של השני נמחקות ממנו (ללא תשובה), או שהן מועתקות?

ב. האם מספיק לדבר פעם אחת לשון הרע בשביל כל הנ"ל? ואם לא אז מתי זה כן קורה?

ג. האם וכיצד ניתן להחזיר את הזכויות (במקרה שהן נמחקות ולא מועתקות).

ד. כיצד ניתן לעשות תשובה על עבירות של השני, אם בכלל לא יודעים מהן (במיוחד ע"פ דברי החובות הלבבות, שאמר שהדבר הראשון בתשובה, זה לדעת שעבר)? או שמספיקה התשובה על חטא לשון הרע גרידא? ואיך אפשר לעשות תשובה על לשון הרע?

א. עצם הדבר שהמספר לשון הרע על אדם מסוים גורם לכך שלוקחים ממנו זכויות ומעבירים אותן לאותו אדם, וכן שלוקחים עבירות מאותו אדם ומעבירים אליו מבואר כבר בדברי הראשונים, יעויין בחובת הלבבות (שער הכניעה פרק ז') ובספר ארחות צדיקים (שער הענווה, ד"ה השלישי). וכן הוא בספר מגיד מישרים (פרשת ויקהל).

ועניין זה שהמספר לשון הרע מפסיד מזכויותיו יש לו כבר מקור בדברי המדרש שוחר טוב על תהלים (פרק מ"ב) שאמרו שם על הפסוק במגילת קהלת (ה', ה') "אל תתן את פיך לחטיא את בשרך", מדבר בלשון הרע וכו', "למה יקצף האלקים על קולך", על אותו הקול שהוצאת בפיך ואמרת לשון הרע על חברך. "וחבל את מעשה ידך", מעט תורה שיש בידך, אתה מאבדה, ע"כ.

וכתב החפץ חיים בספרו שמירת הלשון חלק א' (שער הזכירה פרק ז') שפשוט שכוונת המדרש הוא כמו שכתבו הספרים הקדושים, שמי שמדבר לשון הרע על חברו, הוא גורם שנוטלין ממנו זכויותיו שעשה עד עתה ונותנין לחברו, ע"ש.

ב. כפי הנראה אותו אדם שמספר לשון הרע מפסיד רק חלק מזכויותיו ולא את כל זכויותיו, וכן אינו מקבל את כל העבירות של אותו אדם שדיבר עליו אלא רק את חלק מהן (כך נראה מדברי חובת הלבבות, וארחות צדיקים, ומגיד מישרים הנ"ל. וע"ע בספר מכתב מאליהו חלק ד' עמוד 214).

ג. יש שכתבו שדווקא מי שהוא בעל לשון הרע, דהיינו שפיו הפקר ואינו מקפיד על איסור לשון הרע כלל, הוא זה שלוקחים ממנו זכויות ומעבירים אליו עבירות של זולתו, אולם מי שדיבר לשון הרע באקראי, אין לוקחים ממנו זכויות ולא מעבירים אליו עבירות כלל (תשובת הגר"ח קניבסקי שליט"א, הובא בספר הליכות חיים חלק ב' תשובה תה. וכן צידד הגרי"ח סופר שליט"א בקובץ הבאר, כ"ד, עמוד נו).

ד. אם המספר לשון הרע חזר בתשובה שלימה, ופייס את חברו והשיג מחילתו, הזכויות שהפסיד חוזרות אליו, וכן העבירות שעברו אליו מחברו נמחלות לו (יעוין בדרשות החתם סופר לז' אדר שנת תקצ"ו, ובספר דברי יואל על התורה חלק ה' עמוד תנ"א, ובשו"ת אז נדברו חלק י"ד סימן ס"ט, ובספר גם אני אודך על עניינים בש"ס חלק ב' סימן ע"ו בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, ובמה שכתב הגרי"ח סופר שליט"א בקובץ הבאר שם. וכתב בספר אילת השחר על ס' ויקרא פרק י"ט פסוק ט"ז, שמכל מקום הזכות שיש לו במה שמוחל, שוקל הרבה כנגד כל הזכויות שעברו אליו והחזירם ע"י מחילתו, ע"ש. אמנם יעוין בשו"ת אבן ישראל חלק ט' סימן קס"ד אות א').

* * *

4. האם יש צורך להוריד טבעת שנמצאת באופן קבוע על היד בזמן נטילת ידיים? האם יש חילוק בין גבר לאישה? האם יש חילוק בין נטילה של בוקר לזו שלפני סעודה?

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן קס"א - חציצה בנטילת ידיים, ועד היכן נוטלים:

ב. צריך לנקות ידיו מלכלוך שתחת הציפורן. וכן צריך להסיר הטבעת בשעת נטילת ידיים. אמנם איש שמלאכתו נקיה, ואין דרכו להסיר את טבעתו מאצבעו כלל, מותר לו ליטול ידיו עם הטבעת, אפילו אם היא מהודקת לאצבע. ואפילו אם יש בה אבן טובה. והמחמיר תבוא עליו ברכה. אמנם אם בשביל האבן שיש בטבעת מקפיד להסיר הטבעת שלא תתקלקל במים, צריך להוציא הטבעת קודם הנטילה משום חציצה (ילקוט יוסף, ח"ג דיני ברהמ"ז וברכות עמוד פ"ב).

ג. אישה שאינה רגילה להסיר את הטבעת מעל אצבעה בעת עשיית עוגה, וכדומה, מותר לה ליטול את ידיה עם הטבעת, ואין זה נחשב לחציצה, אפילו אם הטבעת מהודקת. ואם יש בטבעת אבן יקרה, שדרכה של האישה להקפיד להסיר את הטבעת כדי שהאבן לא תתקלקל במים, חשיב חציצה, וצריכה להוציא הטבעת קודם הנטילה. ואם אינה מקפידה להוציא לעולם את הטבעת שיש בה אבן מעל ידה, אין זה נחשב חציצה (ילקוט יוסף, הל' ברכות עמ' פ"ב).

* * *

5. איך אמור להיות העידן של אחרי הגעת המשיח, בכל הקשור לטכנולוגיה? האם פלאפונים ימשיכו להיות? אינטרנט? אם יקום בית המקדש, הכוהנים יגיעו ל"עבודה" ברכב? הבנתי היא שנדרש שינוי שיבטל את מה שגורם לסטייה מדרך התורה. ובכל זאת! אשמח להארות בנושא.

אין כל בעיה בכל הדברים הטכניים שיסייעו לעבודת ה'. רק החלק הרע שבאינטרנט יבוטל, ככל שאר הרשעה שתיעלם.

* * *

6. שמעתי שאסור להסתכל על הירח, האם זה נכון?

אכן זה נכון שאין להסתכל על הירח בהתבוננות. והטעם הוא על דרך הקבלה. אולם בהסתכלות מועטת שלא בהתבוננות אין כל חשש.

מקורות: יעוין בספר חרדים (רי"ש פרק ב' מצוות לא תעשה התלויות בעין אות ה') ובספר מורה באצבע (אות קפ"ו) ובמשנה ברורה (סימן תכ"ו ס"ק י"ג), ובספר חזון עובדיה חנוכה (עמוד שכ"ט).

* * *

7. יש זמנים במקום העבודה שלי שאין לי עבודה כלל, ואין לי מה לעשות. רציתי לדעת האם מותר לי בזמן שאין לי עבודה לקרוא תהילים או להתפלל, או שזה נחשב לגזל (אני עובדת במשרה מלאה מהבוקר ועד אחר הצהריים).

אין בכך כלל גזל, אדרבה את גורמת לכך רק לטוב וזכות גם לך וגם למעבידך.

* * *

8. במקום עבודתי ישנו נער עיוור, וכשהלכתי לכיוון המשרדים ראיתי אותו עם מקל ההליכה עוד רגע מתנגש בעץ גדול... מובן שמיד הודעתי לו לפנות ימינה, ועזרתי לו ללכת לאן שהיה צריך, אבל זה הצריך להוביל אותו יד ביד עד למקום שרצה להגיע. אז הבנתי שיש לי כאן בירור בנושא, ורציתי לשאול בבקשה, מה הדין לגבי שמירת נגיעה במקרה כזה, של עזרה לאדם עיוור להגיע למחוז חפצו?

אם אין איש שיכול לעזור לעיוור, מותר לאישה לאחוז בשרוול שלו, ובכך לסייע לו להגיע למחוז חפצו.

מקורות: יעויין בשו"ת באר משה חלק ד' (סימן קי"ח) ובספר מעין אומר חלק י"ב (עמוד קצ"ב) ובשו"ת שערי יושר חלק ה' (סימן ק"ה אות ז').

* * *

9. למה החרדים עונבים עניבה? הרי הקישוטים הם לא לגברים, רק לנשים, וזה לא נחוץ בכלל.

אסור לגבר ללבוש בגד או קישוט שמיוחד לנשים (ראה שלחן ערוך יורה דעה סימן קפ"ב סעיף ה'), אך מותר ללבוש כל דבר אחר שאינו מיוחד לנשים - כמו עניבה - גם אם אינו נחוץ.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. נשאלתי על ידי חבר מהעבודה שאלה יפה, ועל מנת שלא תצא תקלה חס ושלום תחת ידי, אמרתי שאבדוק את הנושא ואחזיר תשובה לשאלתו. השאלה היא שלאחר חטא עץ הדעת השם קילל את האשה ואז נאמר "בעצב תלדי בנים". אם כך, מדוע גם בעלי החיים סובלים כשהם יולדים או ממליטים? העונש הרי ניתן רק לבני האדם.

למען האמת, הלידות של בעלי חיים הן קלות במיוחד.

בהמות גדולות כמו סוסים ופרות, או אפילו חתולים וכלבים - ממליטים בקלות רבה יחסית, ומיד לאחר מכן ממשיכים ללכת כרגיל כאילו לא קרה דבר. לא ניתן להשוות זאת לסבל בצירי הלידה של נשים, אשר אורך זמן רב, ויש בו מצוקה והתשה פיזית ונפשית גדולה לנשים.

הסיבה הפיזיולוגית לכך שנשים סובלות יותר בלידה - נובע מהעובדה שהראש של תינוקות גדול יותר מהראש של בעלי החיים אחרים (ביחס לגוף). מסיבה זו, נשים עוברות כאב גדול בהרבה מבעלי חיים.

עם זאת, שמעתי פעם על פירוש האומר שקללת האישה השפיעה על הלידות של כל בעלי החיים - בדומה לאופן שבו החלו בעלי החיים לאכול בשר לפי המקרא.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה