מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר להתקלח אחרי חצות? ואיך מסבירים לילד על עולם הבא?

מקבץ שו"ת 138 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ט שבט התש"פ
(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

1. האם אסור לגעת בשיער לפני תפילה או במהלכה, ולמה? האם צריך ליטול ידיים?

אין להתעסק עם השיער במהלך התפילה. אולם סתם נגיעה בשיער ללא חיכוך מותרת.

מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן ד' סעיף י"ח וכ"א, וסימן צ"ב סעיפים ו'-ז') וברמ"א (סימן צ"ב סעיף ז', וסימן קס"ב סעיף ח') ובמשנה ברורה (שם ס"ק נ"ח).

*  *  *

2. אני שומעת הרבה על האיסור להתקלח אחרי חצות, או להיות ערה ולהתהלך ולעשות דברים בבית מהשעה אחת עשרה וחצי בלילה. אני יודעת שאין הלכה כתובה על איסור זה. האם בכל זאת עפ"י הדת יש איסור/סכנה/המלצה לדברים הנ"ל?

אין כל חשש ופחד להתקלח לאחר חצות, ולעשות כל מה שצריך.

*  *  *

3. אני תופרת מתחילה, ורציתי לשאול אם מותר לי לקצר חצאיות או חולצות מעל הברך והמרפק? והאם מותר לי מלכתחילה לתפור ללקוחה בגד לא צנוע? אציין שזו פרנסתי היחידה. וכן, האם מותר לי להוסיף ללקוחה כמה סנטימטרים יותר בשביל לפחות לכסות את הברך, או שזה גזל, כי היא בקשה משהו אחר?

אם את יודעת שהקליינטית היא אישה חרדית שומרת מצוות, אסור לקצר כן, משום שנחשב איסור "מסייע לידי עוברי עברה".

אמנם אם אין את יודעת בשביל מי הבגד, ויתכן שזה בשביל אחותה או מישהי אחרת, שהיא נמוכה ברמת השמירה שלה, אז אין האיסור של מסייע (כיון שהיא כבר ברמה נמוכה).

מותר להוסיף על הבגד ואין זה גזל, הואיל ובגד שאינו מתאים להלכה ושעובר בפירוש את גדרי הצניעות, לפעמים גם מותר לקורעו (עי' ברכות כ'), ונמצא שאין בו גזל.

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)

*  *  *

5. ילדי בן ה-6 מרבה לשאול שאלות על המוות ועל העולם הבא. כיצד להסביר לו בצורה נכונה על הנושא? זה ממש מביא אותו לסף בכי מרוב חשש. יש לציין כי אנו משפחה חוזרת בתשובה, אך המשפחות שלנו אינן כמונו, והנושא מעורר בו גם הרבה שאלות בנקודה של אחרי המוות, לאן פניהם מועדות, או אם אנחנו נהיה ביחד אחרי שנמות... הרבה שאלות קשות שהוא דורש עליהן תשובות, ואני בתור אמא די מתקשה לענות.

בהחלט קשה להסביר לילד קטן כל כך על נושא החיים שלאחר המוות. תוכלי לומר לו שוודאי שנהיה ביחד לאחר המוות, שהחיים כאן הם תפקיד עבורנו, ושהוא צריך לשמוח שהקב"ה נתן לו לחיות ואת האפשרות להתחזק לפני שנשוב אליו. שבעולם הבא יש גנים ופרדסים יפים ונפלאים, ואנשים נמצאים שם עם בורא עולם ולומדים תורה ומאושרים, והם מביטים בנו ומאחלים לנו את הטוב ביותר. ובנוסף לספר לו שאנו קרובים לגאולה, ושעם הגאולה תבוא תחיית המתים, וכל המתים ישובו לחיות יחד ללא מחלות וללא ייסורים, ולכן אנו מתפללים ומצפים לגאולה השלמה.

אני מציע שתקראי את החוברת "שיחה גורלית" לעצמך, ואחר כך תנסי לתרגם לו מספר רעיונות משם בשפה שיוכל להבין. לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

מכל מקום עדיף שלא להרבות עם ילד קטן את הדיבורים על המוות, כי הילד עדיין קטן ומטבעו מחובר לארץ ולהווה, כך שאין ביכולתו למדוד נכון את חשיבות העולם הבא ולחשוב על עתיד רחוק כל כך.

במקום זאת עדיף להתרכז בדיבור איתו על מחשבות שנוגעות לעולם הזה, על קיום המצוות, על תכלית החיים, על החכמה שהבורא יצר בגוף האדם, על מעמד הר-סיני, על לימוד התורה, וכו'. ורק להזכיר מידי פעם שיש לנו נשמה, ושאחרי שנשלים את תפקידנו בעולם היא תשוב לקבל את שכרה מהקב"ה בגן-עדן.

 אני מציע שתציעי לילדך להכיר את "עולם הילדים" של הידברות, המציעים תכנים חיוביים לגיל הרך:

https://www.kids.hidabroot.org/

*  *  *

6. האם גוי שהתגייר הוא 100% יהודי, או שיש דברים שהוא לא יכול לעשות כמו היהודים?

יהודי ככל היהודים.

אבל אינו מתמנה למלך או לשררות אחרות על הציבור.

*  *  *

7. אני סטודנטית ויש לי חובות כלכליים. האם יש סגולה או ברכה שיכולה לעזור לי במצב הדחוק? אני נותנת מעשר.

כן. ברכת המזון בכוונה וכהלכה, מסוגלת מאוד לסייע ולהביא רווחה כלכלית (על פי המבואר בספר החינוך מצווה ת"ל).

ראי עוד בדברי הרב זמיר כהן שליט"א, לחצי כאן.

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)

8. אני רוצה לנסות להכין איזשהו מתכון של בשר, שהטיגון של הבשר לפני הבישול הוא עם חמאה. השאלה שלי, האם זה מותר לטגן בחמאה שהיא פרווה? כי עצם הרעיון הוא שזה יקבל טעם של חמאה.

יש בעיה לטגן בשר בחמאה פרווה משום "מראית העין", דהיינו שהרואים יבואו לחשוד שאת אוכלת בשר בחלב, אלא אם כן החמאה הזאת מצויה, שאז יהיה מותר, כי הרואים יתלו שאת משתמשת בחמאה פרווה.

מקורות: יעויין בשו"ת דברי מלכיאל חלק ה' (סימן פ"ה) ובשו"ת מהר"ש ענגיל חלק ו' (סימן מ') ובשו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק יורה דעה סימן ח' אות ה').

*  *  *

9. האם אחרי יציאה מבית-הכסא ולפני נטילת ידיים מותר לנשק מזוזה (עם היד)?, גם מצד שיכול להיות שיש בעיה של חיידקים, או שלא חוששים לזה? ומה הדין לספרי קודש כמו סידור וכדומה?

עדיף שלא לנשק את המזוזה.

יש להיזהר בספרי קודש, משום שאינו כבוד לספרי קודש לגעת בהם בידיים שיש עליהן רוח רעה (ראה ספר חסידים סימן תתכ"ג, ובפירוש ברית עולם שם).

*  *  *

10. אני גרושה. הכרתי בחור שאמא שלו כהנת, אבל אביו לא. מותר לי להמשיך להיפגש איתו, או להתחתן בעתיד?

מה שקובע לגבי כהונה הוא האב ולא האם. היות שאביו לא כהן, אין לו דין של כהן, ויהיה מותר לך להתחתן איתו.

מקורות: משנה במסכת קידושין (דף ס"ו עמוד ב'), כל מקום שיש קידושין ואין עבירה, הולד הולך אחר הזכר. ואיזה זו? זו כהנת לויה וישראלית שנשאו לכהן לוי וישראל. ופירש רש"י: לוי שנשא כהנת או ישראלית בנה לוי. וכהן שנשא לויה וישראלית בנה כהן. וישראל שנשא כהנת או לויה - הוולד ישראל, למשפחותם לבית אבותם כתיב. וכן נפסק בשלחן ערוך אבן העזר (סימן ח' סעיף א').

תגיות:מקלחתמקבצי שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה