כתבות מגזין

משה שרון: "הייתי הכי אנטי בשכבה, בסוף דווקא אני חזרתי בתשובה"

הסופר והמרצה משה שרון גילה את הדת בשנות נעוריו דרך חברה לעט שחזרה בתשובה. עם השנים, החל ללמוד קבלה יומם ולילה, אך הבין שהוא בעצם לא יודע כלום על מצוות והלכה. היום הוא מבין שזה לא היה יכול להיות אחרת

אא

הוא היה היחיד בפנימייה שסירב לעמוד בקידוש בשבת, וגם היחיד שחזר בתשובה מהשכבה שלו. משה שרון (42), סופר, מרצה ומאמן אישי, נכנס לעולם התשובה דרך הדלת האחורית, אבל בדיעבד- זו הייתה הדרך הנכונה והמדויקת ביותר עבורו, שכללה, כמובן, השגחה פרטית.

 

"הייתי בור ועם הארץ"

שרון נולד ביוקנעם, בבית חילוני, ולמד בפנימיית שטיינברג בכפר סבא. בגיל ההתבגרות החלה אצלו סאגה של חיפוש עצמי, ובמקביל, הוא הכיר דרך התכתבות בחורה מדימונה, שבשלב מסוים החלה להתקרב ליהדות וחזרה בתשובה. "אחרי שנפרדנו", הוא מספר, "אמרתי לעצמי שאני חייב להבין מהם הדברים האלו, אז התחלתי ללמוד בעצמי, למרות שלא ידעתי כלום ביהדות, הייתי ממש בור ועם הארץ".

שרון אומר בצחוק שתמיד המתנגדים הגדולים ביותר לדת, הם אלה שחוזרים בתשובה. "מאז ומעולם היה לי אנטי לדתיים, לא יודע למה. תמיד גדלתי בתחושה ש'את הדתיים מעניין רק כסף'. אני זוכר שבסופי השבוע בפנימייה בה למדתי  נהגו לעשות קידוש לפני הארוחה. כולם התבקשו לעמוד, ומתוך 400 תלמידים - משה שרון היה היחיד שלא היה מוכן לעמוד. לא הבנתי למה צריך לעמוד ורציתי שיסבירו לי. אז כמובן שהוציאו אותי החוצה בזמן הקידוש, ובסופו של דבר, אני היחיד מכל השכבה שלי שחזר בתשובה".

בגיל 17 הוא התחיל ללמוד ולשנות את גישתו לגבי הדת. הוא התגייס לצבא כנהג אמבולנס, ודווקא שם גילה את היהדות. "כל החובשים ששירתו איתי היו בני ישיבות, אז במהלך היום הייתי שואל אותם הרבה שאלות והם היו עונים לי. דרכם התחלתי להתאהב בדת. לא עשיתי הרבה, אבל זה התחיל לדבר אליי. לאחר הצבא החלטתי ללמוד בצורה יותר מסודרת, וכך היה. התחלתי לקרוא ספרים של הרב יהודה לייב הלוי אשל״ג ז"ל ומשהו בשפה שלו נגע בי בנקודות הכי לא שגרתיות. אני לא יודע להסביר את זה. עד היום שאני קורא את כתבי חז"ל, השפה שלהם חודרת אליי ברמה אחרת".

 

"לעומת היהדות, הפסיכולוגיה נראתה עלובה"

שרון הפסיק בהדרגה לעבוד בשבתות והתחיל ללמוד ברצינות, יומם ולילה. לימים אף הפך למרצה. "היו לי כמה שנים טובות, אבל הבנתי שחוץ מדברים מסוימים בהם התמקדתי, לא ידעתי כלום. לא הלכות, אפילו מסילת ישרים לא קראתי. במקביל, למדתי לתואר באוניברסיטת בר אילן לפסיכולוגיה. רציתי להיות פסיכולוג, אבל לעומת כל מה שלמדתי ביהדות, הפסיכולוגיה נראתה לי עלובה למדי".

שרון התחתן בגיל 25, ואז קרה המהפך. "לפני 14 שנה נולדה הבת הבכורה שלי והתחלתי להבין את הטירוף שאני חי בו. לא ראיתי את אשתי, למדתי רוב שעות היום, כבר לא יכולתי להמשיך ככה. עזבתי את המקום בו למדתי ולימדתי, והתחלתי לכתוב את הספר הראשון שלי 'אייכה'. כחלק מתהליך הכתיבה, טסתי להודו, וכשחזרתי, הבנתי שאני חייב להתאפס על עצמי. הרגשתי שהלכתי לאיבוד. לאחר שחבר הכיר לי את הרב מרדכי שיינברגר, פתאום ראיתי צדיק בפעם הראשונה. הייתי בביתו בירושלים, אדם עם ענווה מופלאה, ובאותו רגע הרגשתי שאני חייב להיות התלמיד שלו. שאלתי אותו מה אני צריך לעשות בשביל זה והוא פשוט שלח אותי הביתה עם רשימת ספרים לקרוא".

מאז, שרון התחיל להבין שהיהדות היא אינסופית ויש הרבה מה להעמיק בה. "במשך שנים קראתי רק ספרים מסוימים. פתאום למדתי את מסילת ישרים, תומר דבורה, שולחן ערוך, גמרא, הרב קוק. גיליתי עולם חדש ומופלא".

כיום, בדיעבד, מה היית מייעץ למתחזקים כדי שלא יעשו את אותה טעות?

"קודם כל, 'עשה לך רב', זה לא אני אמרתי. חיפשתי דמות שאני יכול להעריך, לקבל ממנה, ומצאתי. גם הבנתי שברגע שאתה לומד רק חלק מהתמונה, אתה תמיד תלך לאיבוד. אי אפשר ללמוד רק רבי נחמן או רק הלכה, זה בלתי אפשרי. צריך גם וגם. גם פרשת השבוע, גם פנימיות, גם הלכה. זה מה שישמור עליך, ולקח לי זמן להבין את זה".

וברגע שהבנת את זה, התחזקת יותר?

"עד אותו הרגע לא היה לי מושג בהלכות. שמרתי שבת, ידעתי כל מיני דברים באופן כללי, אבל רק אז התחלתי להבין מה ההבדל בין הלכה למנהג, בין הלכה למצווה. פתאום נהיה לי סדר בראש. היהדות נפרסה בפניי במלואה. היום אני מבין שהקב"ה היה חייב להכניס אותי מהדלת האחורית כי זה לא היה עובד אחרת".

בגלל שהיית אנטי דת?

"לא הייתי אנטי היהדות. פשוט לא קיבלתי שאמרו לי לעשות בלי להבין למה. לאחר שהתחלתי ללמוד ולהבין, התחלתי לחבר בין העולמות של הלכה וקבלה, וזה פשוט היה קסם. עד היום אני מתפעל מההלכה. המסלול שלי היה הפוך ועד היום אני משלם את המחיר. כמו שאומרים, בניתי קומה רביעית לפני הראשונה".

 

כולם אחראים לגאולה

ספר הביכורים של שרון, 'אייכה', יצא לפני 7 שנים והוא מגולל את סיפורו של אריאל, הנוטש את ארוסתו שלושה שבועות לפני מועד החתונה, וטס להודו. שם הוא מתחיל במסע גילוי עצמי ומתעורר בבית חב"ד.

נשמע כמו הסיפור שלך.

"נשמע קצת, אבל הספר בדיוני. רציתי לכתוב ספר שיעביר את הרעיונות שתפסו אותי ביהדות, אבל דרך סיפור, לא בצורה עיונית".

מאז, יצאו לאור עוד חמישה ספרים של שרון- "יום ליום", שכלל 365 ציטוטים של חז"ל אותם ליקט שרון, "עשרה נכנסו לפרד"ס", ספר לימוד על יסודות חוכמת הקבלה על פי הרב אשלג, "זוגות זוגות", מדריך לזוגיות מאושרת, "נפלאות הכעס" שיצא מוקדם יותר השנה, ורב המכר "העולם לא יכול להתקיים בלעדיך", שעוסק במציאת הייעוד האישי על פי היהדות.

את ספריו רוכש גם קהל חילוני, למרות שעל העטיפה כתוב "יהדות". "אני מנסה להיות הגשר בין שני העולמות", אומר שרון, "אני שומע מאנשים לא דתיים שקראו את הספר, ובזכותו גילו כמה חוכמה ועומק יש ביהדות, וזה טוב לשמוע. לכן אני משתדל להיות בכל מקום, כמו למשל כשאני מרצה בסינמה סיטי, ולהפיץ את הבשורה. הקב"ה נתן לנו פתח להשפיע, ואני חושב שכולנו אחראים על הגאולה".

תגיות:יהדותתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה