חדשות בארץ

האם אבו מאזן יחדש את היחסים עם ממשל טראמפ?

על פי הדיווח ב"ישראל היום", ברשות הפלסטינית החליטו לשנות כיוון ולחדול מהחרם על הממשל האמריקני. גורם פלסטיני בכיר טוען כי הצדדים החליפו מסרים הדדיים, ומשלחת פלסטינית תצא בקרוב לוושינגטון

אבו מאזן וטראמפ, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)אבו מאזן וטראמפ, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

האם הכפור השורר בין הרשות הפלסטינית וממשל טראמפ יופשר בקרוב? כך, לכל הפחות, עולה מדיווח המתפרסם היום (שלישי) ב"ישראל היום".

על פי הדיווח, המסתמך על גורם בכיר ברמאללה, הלחץ שמפעילה ארצות הברית על הרשות נותן את אותותיו, ולאחרונה החליפו הצדדים מסרים הדדיים, שנועדו להחזיר את היחסים למסלולם. כזכור, מדיניותו הפרו-ישראלית של הממשל – שהתבטאה, בין היתר, בהכרה בירושלים כבירת ישראל ובהעברת השגרירות האמריקנית אליה – הביאה את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להחרים את הנשיא ואת צוות השלום בראשות חתנו ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר. אלא שכעת החליט אבו מאזן לשנות כיוון: משלחת פלסטינית בכירה, בראשותו של ראש המודיעין הכללי, מאג'ד פרג', צפויה להגיע בקרוב לוושינגטון ולהיוועד עם בכירים אמריקניים. לדברי הבכיר הפלסטיני, בשלב זה "מדובר בגישושים בלבד, אולם שני הצדדים הציגו גישה חיובית ונרשמה התקדמות לקראת האפשרות לחידוש היחסים".

כיצד ניתן להסביר את השינוי בעמדת רמאללה? אחד הגורמים לכך היא השתתפותן של מדינות ערב בוועידה הכלכלית, שהתכנסה לפני כשבועיים בבחריין, וזאת למרות הלחצים הרבים שאבו מאזן הפעיל עליהן. עובדה זו הבהירה ליו"ר הרשות כי הוא עלול להיוותר בודד לקראת המערכה העיקרית – המאבק על "עסקת המאה". על אף העיכובים בהשקת החלק המדיני של תוכנית השלום האמריקנית, ברשות הפלסטינית מעריכים כי הוא יוצג בקרוב, ומעוניינים להשיב את היחסים עם הממשל לתיקנם. לכך יש להוסיף את המצוקה הפיננסית החריפה בה שרויה הרשות, ואת רצונה בחידוש הסיוע הכלכלי האמריקני. ההערכה ברמאללה, לפיה טראמפ יזכה בכהונת נשיאות שנייה בבחירות 2020, תרמה אף היא את חלקה להבנה כי יש לבצע פניית פרסה במדיניות בה נקטה הרשות כלפי הממשל.

 

גרינבלט: אם יושג הסכם מדיני - לפלסטינים מצפה "חלום" כלכלי

בחודשים האחרונים, בכירי ממשל טראמפ לא היססו מחד למתוח ביקורת נוקבת על החרם שהטילו הפלסטינים על ארצות הברית ועל סרבנותם להגיע לשולחן המשא ומתן המדיני. מאידך, הם הקפידו להציג את התועלות הכלכליות האמורות לצמוח לפלסטינים מהסכם עם ישראל. העיתון הפלסטיני "אל-איאם", היוצא לאור ברמאללה, פרסם אתמול ראיון עם ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון. גרינבלט הבהיר כי כדי שיושג הסכם בין הפלסטינים והישראלים, על הצדדים "להיכנס יחד לחדר, לשבת ולדבר על הסוגיות, ולשאת ולתת עליהן". לדבריו, "אם לא נגיע לחדר, מפני שהאנשים אינם מוכנים להיכנס אליו – כפי שקרה עם הצד הפלסטיני בבחריין – שום דבר לא יקרה". גרינבלט הוסיף כי בניגוד לטענתה של ההנהגה הפלסטינית, ועידת בחריין הייתה "הצלחה גדולה", וכי אם יושג הסכם מדיני – לפלסטינים ימתין "חלום" כלכלי, כהגדרתו: "המשקיעים יכולים ליצור כלכלה מדהימה עבור העם הפלסטיני – אם נגיע לשלום. זו הזדמנות שאני לא רוצה שתוחמץ עבור ההנהגה הפלסטינית".

בתדרוך טלפוני שערך בשבוע שעבר לכתבים מהארץ ומהעולם, השמיע קושנר דברים דומים כשאמר כי ללא התקדמות פוליטית והשגת "הבנות" בין הצדדים, לא ניתן יהיה לממש את הפוטנציאל הכלכלי להשקעות ברשות הפלסטינית. קושנר הוסיף כי ההנהגה הפלסטינית עשתה "טעות אסטרטגית" בכך שלא הגיעה לבחריין: "הם נראו די מטופשים כשניסו להיאבק בסדנה, והתנהגו בצורה היסטרית. תפקידה של מנהיגות היא לדאוג לשגשוג עבור עמה, אבל לא ראינו שהמנהיגות הפלסטינית נוקטת בצעדים כלשהם לשם כך. לנשיא טראמפ אכפת מהעם הפלסטיני והוא רוצה לראות פתרון לסוגיה שתקועה כבר זמן רב. אבל הפלסטינים צריכים להתקדם".

"הרבה פלסטינים מתחילים להבין שלא הישראלים הם שאשמים בבעיות שלהם – אלא ההנהגה שלהם", אמר קושנר. "דלתנו פתוחה תמיד בפני ההנהגה הפלסטינית. יש לי כבוד רב לאבו מאזן. הוא הקדיש את חייו לניסיון לעשות שלום, אבל היו לו עיכובים בדרך, כמו איבודה של עזה לחמאס. אני מאמין שבלבו הוא רוצה לעשות שלום. הנשיא מחבב אותו מאוד באופן אישי".

תגיות:אבו מאזןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה