כתבות מגזין

ר’ יוני גרשטיין: "איני מסוגל עוד לצייר סתם, וגם לא עושה זאת"

הצייר ר' יוני גרשטיין לא מצייר עוד בספרי ילדים, אלא רותם את כישוריו להמחשת סוגיות ולאיור ספרי קודש. "אי אפשר לתאר את ההבדלים בין ציור סתמי לציור יהודי", הוא מדגיש. ומדוע לוקח לו לעבוד על כל ספר שנים ארוכות כל כך?

הצייר ר’ יוני גרשטייןהצייר ר’ יוני גרשטיין
אא

זה התחיל לפני קצת יותר מ-30 שנה, כאשר ר' יוני גרשטיין, הצייר המפורסם, למד בישיבה לבעלי תשובה. באותם ימים הוא לא סיפר לאיש על כך שהוא בעצם אמן ושבעברו קריירת ציור ענפה. "האמת היא שקצת התביישתי בכך", הוא מציין, "כבר הייתי אחרי שלב החזרה בתשובה שלי והרגשתי שהציורים הם כל כך טפלים ביחס ללימוד התורה. רציתי להקדיש את כל-כולי ללימוד".

 

להמחיש את השבת

אלא שאז, באחד הימים, הזדמן לו לצייר ציור עבור אחד ממכריו. "חברי, אברך מתמיד, ביקש ממני ציור שימחיש משהו שהוא למד במסכת שבת. ציירתי ובעקבות כך שררה התרגשות גדולה בישיבה, הגדילו את הכרזה ותלו אותה, ואברכים ניגשו אליי וסיפרו לי שהיא ממש עזרה להם בלימוד. זה הוביל לכך שהתחלתי לצייר עוד ועוד ציורים עבור המחשת הנלמד במסכת שבת. במשך שלוש שנים ציירתי להמחשת המשניות במסכת שבת. הייתי לומד עם החברותא ותוך כדי כך מצייר וממחיש. זה עזר גם לי באופן אישי להבנת החומר, והתרגשתי לראות עד כמה שזה עוזר לאברכים אחרים".

(ציור: יוני גרשטיין)(ציור: יוני גרשטיין)

למה נדרשו שלוש שנים בשביל הפרויקט?

ר' יוני מסביר כי העבודה על כל ציור לא הייתה פשוטה בכלל. "קחו לדוגמה את הנושא המוזכר במסכת שבת – 'כור של צורפים'. כשלמדתי את החומר שאלתי עשרות אברכים אם הם יודעים מה זה כור של צורפים, ואף אחד לא ידע. עד שהצלחתי לאתר צורף תימני קשיש שתיאר לי את כור הצורפים שהיה בתימן, וזה ממש התאים והסתדר עם הפירוש של הברטנורא. זה שפך אור נהדר על כל הנושא הנלמד. בכלל, במשך הזמן שלמדתי את המסכת גם פתחתי לא מעט ספרי ארכיאולוגיה כדי לראות סוגי תנורים מהעבר ועוד פריטים נוספים ששימשו באותה תקופה. זה לימד אותי המון. בסופו של דבר הוצאתי את הספר בכמה מהדורות שנחטפו. אני זוכר את היום בו יצאו הספרים ממכבש הדפוס – התרגשתי לראות איך מיוזמה שבכלל לא נועדה לצרכי פרסום ורווח, הצלחתי להוציא ספרים שמעניינם כל כך הרבה אנשים, ושכל מטרתם היא להגדיל תורה ולסייע ללומדים".

 

פרויקט של שנים

בהמשך עבר ר' יוני ללמוד את מסכת עירובין שנחשבת לאחת משלוש המסכתות הקשות בתלמוד בבלי. "מי שלמד את המסכת יודע עד כמה שיש פרטי הלכות ודיוקים רבים בכל המסכת הזו", מסביר ר' יוני, "זה לא סתם כך שדווקא במסכת עירובין בחר רש"י הקדוש לשרטט שרטוטים רבים וגם החפץ חיים אייר בקווים כמה וכמה דינים בהם הוא ראה צורך לכך. זו פשוט מסכת קשה".

ר' יוני החליט לקפוץ למים ולנצל את כושר ציוריו גם להמחשת הנלמד במסכת זו. "בשונה מהציורים על מסכת שבת שמתאימים גם לילדים, הפעם היה מדובר בפרויקט שמיועד לחובשי ספסלי בית המדרש, ממש רק לתלמידי חכמים", הוא מסביר. "על הפרויקט הזה עבדתי במשך שמונה שנים, עם המון מחשבה על שרטוט של המרחקים, הצבת הגבולות, דגש על חלוקת זמנים קריטיים בהלכה, ועוד, ועוד. התייעצתי המון, למרות ששיערתי שהספר לא יהיה מאוד פופולארי, שכן בשונה ממסכת שבת, לא כולם לומדים מסכת עירובין. הוצאתי מהדורה והיא אזלה, ובימים אלו אני מוציא מהדורה חדשה, כי זו המסכת שכיום עוסקים בה כחלק מלימוד הדף היומי".

 

לא מצייר בספרי ילדים

ר' יוני לא נח לרגע, והנושא הבא בו הוא בחר לעסוק הינו הלכות ריבית. "בהתחלה, כשהרב פנחס וינד מבית הדין לענייני ריבית פנה אליי והציע לי לאייר את הלכות הריבית, לא הבנתי מה כבר יש כאן לאייר. הרי מה זה ריבית? שאדם מלווה כסף לאדם אחר, ובתמורה נותן לו סכום גבוה יותר. מה אפשר לחדש בציורים? רק אחרי שעבר הזמן והתחלנו לפרסם בקביעות את ההלכות עם האיורים, הבנתי עד כמה שהנושא נדרש ומעניין. הרי כיום מתעסקים כל כך הרבה עם כסף, בנקים, כרטיסי אשראי, ונושאים נוספים שעלולים לגבול בריבית, ומדובר באיסור חמור, מדאורייתא".

במקרה הזה מציין ר' יוני שכתיבת הספר נמשכה שש שנים, שבמהלכן הוא דן עם הרב וינד בלי סוף בחומר הנלמד ואף הקימו קו הלכה מיוחד בנושאי ריבית, אליו התקשרו מידי שבוע מאות ולעתים אלפי אנשים.

(ציור: יוני גרשטיין)(ציור: יוני גרשטיין)

"בנוסף, אני מצייר בשנים האחרונות איורים עבור ספרי הלכה של רבי ומורי – הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן. אני רואה ממש שליחות לקחת את כישרון הציור שלי ולרתום אותו לטובת ספרי קודש. אני רואה בציורים שלי כלי להמתקת התורה", הוא מציין.

רגע, ואתה כבר לא מצייר בספרי ילדים כמו של מנוחה פוקס וחיים ולדר?

"בעבר ציירתי, גם אצל הסופרים המפורסמים האלו וגם אצל סופרים נוספים ובבמות אחרות. אני לא מתחרט על כך. אבל רק כשהתחלתי לצייר עבור ספרי קודש הבנתי מהו הערך של ציור יהודי. קודם לכן, כשציירתי לפני שחזרתי בתשובה, הציורים שלי היו סתמיים. יכולתי לצייר תמונות נוף, או ילדים, או כל דבר אחר. אבל לא הרגשתי שום סיפוק במה שציירתי. אחר כך ציירתי ציורים לספרי ילדים במגזר החרדי וכבר הרגשתי שיש בהם יופי, ולפעמים אפילו רוחניות, אבל סיפוק כמו שאני מרגיש בזמן שאני מצייר לספרי קודש – זה דבר שיכול להגיע רק מציורים יהודיים. שלא לדבר על הרווח העצום שאני רואה מכך, כי זה עוזר לי בעצמי ללמוד, ומאז שהתחלתי בציורים האלו, הלימוד שלי הופך למוחשי יותר ונראה לגמרי אחרת".

כשהרב והצייר המפורסם יוני גרשטיין, הגיע למרן הרב שך זצ"ל, על מנת להיוועץ עמו בקשר לשאלה מסוימת ברפואה - הוא הופתע לגלות כי הרב מטה את השיחה לכיוון אחר לגמרי: הרב שך שאל אותו על עיסוקו ולמשמע התשובה - העניק לו עצה, שלדברי גרשטיין 'הצילה את חייו'. צפו

תגיות:יוני גרשטייןאומנותציורציורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה