חדשות יהדות

ברכת ה’חפץ חיים’ שהתקיימה במלואה: פרס נפטר באריכות ימים ובתאריך סמוך

שמעון פרס ז"ל בילדותו קיבל ברכה לאריכות ימים מאת מרן ה'חפץ חיים', וזכה לחזות את זיו פניו הקדושות כאשר הגיע עם סבו לביקור בראדין כשהיה בן 4

שמעון פרס ז"ל. זכה להתברך בילדותו מאת ה’חפץ חיים’ (צילום: פלאש 90)שמעון פרס ז"ל. זכה להתברך בילדותו מאת ה’חפץ חיים’ (צילום: פלאש 90)
אא

שמעון פרס ז"ל, הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, הלך הלילה (רביעי) לעולמו כשהוא בן 93. לפני כשבע שנים התבטא ואמר כי סוד אריכות הימים שלו הוא ברכתו של ה'חפץ חיים' זי"ע.

לפני כשבע שנים, בחג הסוכות תש"ע, ביקר הנשיא פרס בסוכתו של הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר. במהלך הביקור, אמר פרס: פרס "זכיתי לפגוש את החפץ חיים והוא בירך אותי שאעלה לגדולה ואאריך ימים".

מעניין לציין כי ה'חפץ חיים', רבן של כל ישראל, שהקפיד לשמור על דיבורו ונזהר ביותר מאיסורי דיבור, זכה שברכותיו שיצאו מפיו הקדוש יתקיימו. אכן, פרס נפטר בתאריך סמוך לפטירת ה'חפץ חיים' ובגיל סמוך. 

הביקור ההיסטורי של פרס אצל רבן של ישראל היה כאשר היה בן 4. אז סבו, הרב צבי הירש מלצר הי"ד, לקחו לראדין על מנת שיזכה לראות את זיו פניו של ה'חפץ חיים'. הסב, הרב מלצר, נרצח באכזריות על ידי הנאצים במלחמת העולם השניה. פרס, שגדל על ברכי סבו, הרבה להזכירו ונהג לשוחח בערגה על השנים בהם למד גמרא יחד עם סבו הגדול.

לפני יום השואה האחרון, סיפר הנשיא לשעבר בראיון לערוץ 2 על סבו, הרב צבי מלצר, אשר נרצח יחד עם 2,060 בני קהילתו בעיירה וישנייבה באוגוסט 1942 על-ידי הנאצים ועוזריהם בני המקום, "הנאצים ריכזו את תושבי העיירה בבית כנסת שהיה עשוי מעץ ורצחו אותם באכזריות בירי ובשריפה. סבי הלך בראש הקהילה עטוף בטליתו, ישר אל בית הכנסת שהוצת על-ידי הנאצים".

פרס סיפר על פרידתו מסבו. "נסענו לתחנת הרכבת לקראת העלייה לארץ ישראל בשנת 1934. זו הייתה התרגשות גדולה מאוד. סבי עמד לידי מכונס בעצמו כמעט ולא מוציא מילה, חיבק אותי וניגש אליי לפני שנפרד ממני ואומר לי 'בני, תהיה יהודי'. זו צוואה – אלה לא מילים – זו התנהגות. אני עדין שומע את המילים האלה בכל מקום שאני נמצא".

פרס סיפר כי כשביקש ממנו בן גוריון לנהל את המשא ומתן על שחרור תלמידי הישיבות מצה"ל, "לא יכולתי שלא לראות בכל אחד ואחד מתלמידי הישיבות את סבא שלי שהיה הרב של וישנייבה ונשרף בבית הכנסת עטוף בטלית על ידי הנאצים. ידעתי כי ייחוד העם היהודי הוא האמונה הנצחית, אנחנו לא איזה ארגון או מוסד. כמו שאנחנו צריכים לזכור בכאב עמוק את השואה, צריך לזכור בגאווה גדולה את התקומה של מדינת ישראל ושל הרוח שלנו".

פרס הוסיף "כי למרות השואה הנוראה עלינו לזכור בגאווה גדולה את התקומה. סבי שמר על תורת משה והגן עליה יחד עם אלפי יהודים בקידוש השם. בלי יהדות איזה תוכן יש לנו בחיים? היהדות אינה דת היא אמונה – היא לא מנגנון היא לא פולחן היא שכנוע עצמי עמוק שבתוכנו קיים מצפון".

כזכור, הסדר 'תורתו אומנותו', נזקף גם לזכותו של פרס. במכתב ששלח אל ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, כתב פרס: "על יסוד סעיף 12 בחוק שירות הביטחון שחררתי בחורי הישיבה מחובת השירות הסדיר, שחרור זה חל אך ורק על בחורי הישיבה העוסקים בפועל בלימוד תורה בישיבות, וכל עוד הם עוסקים בלימוד תורה בישיבות".

תגיות:החפץ חייםשמעון פרס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה