הרשמה לאתר
ערוץ הידברות - שידור חי, סרטים, הרצאות ביהדות, זוגיות, תורה, חינוך, קבלה ועוד
          המלץ לחבר הוסף למועדפים הפוך לדף הבית צור קשר
הידברות שופס שאל את הרב הרב זמיר כהן אירועים ונופשים עולם הילדים המגזין ערוץ הידברות דף ראשי
אפליקציות דרושים מתנדבים בית הידברות שותפות בהידברות תנ"ך פרשת השבוע הידברות נשית הרב יצחק פנגר הידברות סופשבוע מוזיקה יהודית שידוכים
ראשי שאלות ותשובות חברה והשקפה
דעת הרב עובדיה על יום העצמאות ועל המדינה
מענה לשאלה

שלום וברכה

מרן הרב עובדיה יוסף שליט``א עצמו אינו אומר כלל הלל ביום העצמאות.

`בעבר` - כששירת הרב שליט``א בתפקידים ממלכתיים אמרו אצלו פרקי ההלל ללא ברכה אחרי עלינו לשבח בגמר התפילה [וזה השורש לשמועות הסותרות בדבר הנהגתו של מרן שליט``א לעניין הלל ביום העצמאות].

 דעת הרב על המדינה כתוב באופן ברור בספרו יביע אומר חלק ו וזה לשונו:

``רבים ועצומים מגדולי ישראל רואים בהקמת המדינה אתחלתא דגאולה, וכעין מה שכתוב בירושלמי (ריש ברכות), רבי חייא ורבי שמעון בן חלפתא הוו מהלכין וראו איילת השחר שהיה בוקע אורה. א``ל ר``ח לר``ש בן חלפתא ברבי כך היא גאולתן של ישראל בתחלה קימעא קימעא כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת, מ``ט, כי אשב בחשך ה` אור לי. ...והגר``מ כשר שליט``א בספרו התקופה הגדולה (עמודים שעד - שעח) הביא כרוז בשם דעת תורה, שחתומים עליו כמעט כל גדולי הדור, וקוראים את הקמת מדינת ישראל בשם אתחלתא דגאולה".

"מכל מקום הואיל ועדיין רב הדרך לפנינו כדי להגיע אל המנוחה ואל הנחלה, הן מבחינה מדינית וצבאית, והן מבחינה מוסרית ורוחנית, לפיכך אין לחייב לגמור ההלל בברכה. הרי מנהיגי צבאות ערב, למרות התבוסות והמפלות שנחלו, עודם מאיימים השכם והערב לצאת למלחמה נגדנו. ומנפנפים בחרבותיהם ובקשתותיהם, חרבם תבוא בלבם וקשתותם תשברנה, אני שלום וכי אדבר המה למלחמה. וכמה מדינות נאורות שהיו נחשבות כידידותיות לישראל, פנו עורף ולא פנים במלחמות שעברו עלינו, מלחמת הקוממיות, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, והאחרון הכביד מלחמת יום הכפורים, לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי ויבא רוגז. ועודנו תכלינה עינינו אל ישועת ישראל האמתית ע``י צור ישראל וגואלו השם נפשנו בחיים ולא נתן למוט רגלינו, לולא ה` שהיה לנו אזי חיים בלעונו".

"ומבחינה רוחנית, אשר ירוד ירדנו אלף מעלות אחורנית, ועדים אנו להתדרדרות מוסרית מדהימה, המתירנות גוברת וההתפרקות משתוללת בראש כל חוצות, חוסר צניעות, בגדי פריצות, ספרי פורנוגרפיה, וסרטי קולנוע מבישים, חילולי שבת בפרהסיא, פתיחת איטליזי טריפה בממדים מבהילים, ועוד כהנה וכהנה, ועל הכל שמאות אלפי ישראל, מתחנכים במוסדות חינוך לא - דתיים, ולומדים שם להתנכר לכל קדשי ישראל, ולפנות עורף לצור מחצבתם, ולהיות ככל הגוים בית ישראל, עזבו מקור מים חיים לחצוב להם בורות בורות נשברים אשר לא יכילו המים, ונתקיימה נבואת ישעיהו: ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד, וכדרשת חז``ל בחגיגה (יד) ובעקבות משיחא חוצפא ישגא, ועמא דארעא אזלא ומדלדלא, נערים פני זקנים ילבינו וכו` (סוטה מט:)".

הלזה צפינו וקוינו במשך כאלפיים שנות גלותינו??? והרי כתב הרמב``ם (בפ``ט מה` תשובה ה``ב): לא נתאוו ישראל לימות המשיח אלא כדי שינוחו ממלכיות שאינן מניחות להם לעסוק בתורה ובמצות כראוי, ובימי המשיח תרבה האמונה והדעה והחכמה והאמת, שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה` כמים לים מכסים, כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם".

"ומסיבות אלה הרבה משלומי אמוני ישראל אשר רואים שעדיין שכינתא בגלותא, נוהגים שלא לומר הלל בכלל ביום העצמאות, וטעמם ונימוקם עמם לרוב יגונם וצערם על מצבינו הרוחני אשר אנו נתונים בו כיום, ואין לזה כל דמיון לנס חנוכה שכל העם הכירו וידעו בהשגחת השי``ת עליהם, וכולם היו עובדי ה` באמת ובתמים".

"כיוצא בזה ראיתי בשו``ת ישכיל עבדי ח``ו (או``ח סי` י אות ז) שג``כ העלה שאין לגמור ההלל בתוך תפלת יום העצמאות אפי` בלא ברכה, מפני שעדיין אויבינו קמים עלינו לכלותינו, ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחבירו, ועונותינו הטו אלה, כי היצר הצורר בעוכרינו להסית את ישראל מדרכי ה` וכו`, ומכיון שאין כאן אלא אתחלתא דגאולה, ואינה גאולה שלמה לכל עם ישראל, לכן אין לתקן לומר הלל גמור בתוך התפלה אפי` בלי ברכה, ורק אפשר לומר מזמורי ההלל לאחר סיום התפלה, בלי ברכה, כי פשוט שאין לנו להכנס בספק ברכה לבטלה. עכ``ד".

"ולא אכחד, כי באמת עם כל הצללים הנ``ל, ישנם אורות גדולים שאין לנו להתעלם מהם, כי מדינת ישראל כיום היא מרכז התורה בעולם כולו, ורבבות בחורי חמד מטובי בנינו היקרים עוסקים בתורה יומם ולילה בישיבות הקדושות, והתורה מחזרת על אכסניא שלה, שאין לך תורה כתורת ארץ ישראל, ובירושלמי (פ``ו דנדרים סוף ה``ח), אמר הקב``ה, חביבה עלי כת קטנה שעוסקת בתורה בא``י, מסנהדרין גדולה שבחוץ לארץ. ורבבות משלומי אמוני ישראל מחנכים את בניהם ובנותיהם ע``פ תורתינו הקדושה, כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה`, וכאמור: כי לא תשכח מפי זרעו. ואף אצל המון העם אנו מוצאים אזן קשבת שוקקה וכמהה לשמוע תורה ודעת מפי גדולי ישראל, כחזונו הנפלא של עמוס: הנה ימים באים נאם ה` והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה`. (וע` שבת קלח:). ואנו תפלה שהשי``ת יערה עלינו רוח ממרום, וידעו תועי רוח ובינה, ונשוב כולנו בתשובה שלמה``.

עד כאן לשונו הנפלא וכולל כל מה שיש לדבר בעניין הזה.

בהצלחה - מנשה ישראל

 
השאלה

שלום וברכה!
ברצוני לשאול מה דעת הרב עובדיה יוסף שליט``א לגבי יום העצמאות קראתי לפני כמה ימים שש``ס חתמו בכנסת (עפ``י דעת הרב) שיום העצמאות נקרא ``חג``.אך הוסיפו ליד החתימה את המשפט: ``מאת ה` היתה זאת``. זה אומר שהרב מסכים עם זה שיום העצמאות נקרא חג מה דעת הרב כרגע לגבי ההלל אומרים

אשמח לקבל תשובה מהירה.
תודה ויישר כח לכל העוסקים
במלאכת קודש זו.

חזור לרשימה  |  שלח לחבר  |  הדפס  |  שליחת תגובה  |  צפיות: 3525

מאמרים מומלצים

שאלות מומלצות
נתקבלו 2 תגובות
מענה לשאלה

 
השאלה

בתשובתכם המפורסמת בנושא יום העצמאות, צריך לציין שהרב עובדיה יוסף שליט´א סיכם את דבריו במילים ´לפיכך אין לחייב לגמור ההלל בברכה´ - כלומר ניתן לומר הלל. הרבה אנשים אומרים בטעות תחנון! יש הבדל בין ´אין חיוב לומר הלל´ ללומר תחנון!

בכל אופן - אין כמו האתר שלכם וכל הכבוד לכם ואוהבים אתכם.


מענה לשאלה

שלום וברכה

הרב אומר שיש כאלו שאומרים שזה התחלה לגאולה אבל הרב עצמו אינו סבור בכך.

בברכה,

בנימין שמואלי

 
השאלה

אם הבנתי נכון מדברי הרב ביבי אומר הרב כותב שהקמת המדינה והתקופה שלנו זו אתחלתא דגאולה ושיש לומר פרקי הלל? האם הבנתי נכון את דבריו?


שבת
ישראל והעמים
מידע יהודי
חגים וזמנים
פרקי אבות
חינוך ילדים
יהדות ומדע
אמונה וביטחון
סיפורים אישיים
בריאות ומזון
פיתוח האישיות
נשים
רוחניות ומיסטיקה
תורת הקבלה
הצופן התנכי

סרטים מומלצים

 
ניו לוג'יק הקמת אתרים חברה לבניית אתרים
Video Streaming | שידורי וידאו באינטרנט