הלכות ומנהגים

הילד בן ה-12 שלי נודר נדרים. מה לעשות?

  • כ"ד טבת התשע"ה
אא

שאלה

לכבוד הרב בנימין שמואלי משחק משחקי מחשב ואם חושדים בו במשהו או שאם הוא הפסיד אז הוא אומר אני נודר לך באלוה י ם ואם אנחנו שואלים אותו משהו אז הוא אומר אני נודר שלא עשיתי את זה.. וכו. הוא בן 12 ובתחילת השנה שמנו אותו בבית ספר חרדי ב"ה. אני מנסה לחזק אותו כמה שאפשר אבל נושא הנדרים קשה מאוד. מה לעשות?

תשובה

שלום וברכה

 בעון מה בניו של אדם מתים ר"א אומר בעון נדרים שנאמר (קהלת ה) אל תתן את פיך לחטיא את בשרך וגו' וחבל את מעשה ידיך
 
הנה עוד 
רבי נתן אומר בעון נדרים מתה אשה של אדם שנאמר אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך רבי אומר בעון נדרים בנים מתים כשהן קטנים שנאמר אל תתן את פיך לחטיא את בשרך ואל תאמר לפני המלאך כי שגגה היא למה יקצף האלהים על קולך וחבל את מעשה ידיך איזה הן מעשה ידיו של אדם הוי אומר בניו ובנותיו של אדם
ראשית חכמה
 ואגב נעתיק חומר עון הנדרים מה שנתבאר לעיל מזה בפסוק טוב אשר לא תדור, זה לשונו, אמר רב הונא מעשה באחד שנדר ולא שלם ופירש בים הגדול וטבעה ספינתו בים ומת, אמר רבי שמואל כל מי שהוא נודר ואינו משלם גורם לעצמו שתמות אשתו, דכתיב (בראשית מח, ז) ואני בבואי מפדן מתה עלי רחל. וכן פירש בזוהר (פרשת וישלח דף קעה ע"א) ואיתענש יעקב על נדרא דלא שלים ודא קשיא ליה ליעקב מכל עאקו דעברו עליה, ומנא לן דבגיניה דיעקב הוה, דכתיב מתה עלי רחל, עלי ודאי על דאחרתי נדרי עד כאן לשונו. עוד שם במדרש אמר רב שמואל בר רב יצחק כל הנודר ואינו משלם גורם לבא לידי עבירה ע"א גילוי עריות ושפיכות דמים, וכלם למדים מיעקב, ע"א דכתיב (בראשית לה, א) הסירו את אלהי הנכר אשר בתוככם. גילוי עריות דכתיב (שם לד, ה) כי טמא את דינה אחותם. שפיכות דמים דכתיב (שם לה, כה) ויקחו שני בני יעקב וגו', ולשון הרע דכתיב (שם לא, א) וישמע את דברי בני לבן. אמר רבי מנא כל הנודר ואינו משלם גורם מיתה לעצמו, שנאמר (דברים כג, לב) כי דרוש ידרשנו ה' אלהיך מעמך, ואמר רבי אמי אין מיתה בלא חטא ואין יסורין בלא עון, אין מיתה בלא חטא שנאמר הנפש החטאת היא תמות, ואין יסורין בלא עון, שנאמר (תהלים) ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם. אל תתן את פיך לחטיא את בשריך, רבי יהושע בן לוי פתר קרייה בפוסקי צדקה ברבים ואינם נותנים, ואל תאמר לפני המלאך זה החזן כי שגגה היא תהא אנא בי למה יקצוף האלהים על קולך על אותו הקול שאמרת וחבל את מעשה ידיך מיעוט מצות שביד אותו האיש הקדוש ברוך הוא מכניס בהם מארה ומאבדן ממנו, עד כאן לשונו:

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נדריםחיזוק ילד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה