חינוך ילדים

חרדה על ילדים

  • א' כסלו התשע"ה
אא

שאלה

שלום, אני בת 26 נשואה ואמא לשני ילדים. לפני כחצי שנה התחלתי להיות בחרדות תמידיות לגבי בריאותם של הילדים, אני מפחדת שיקרה להם משהו/ שיחלו , אני לא רוצה להביא ילדים נוספים לעולם שמא מפלס החרדה שלי יעלה ואצטרך לדאוג לילדים נוספים. כל סיפור על ילד שחולה מפיל אותו ואינני מסוגלת להתמודד עוד. אני צריכה חיזוק אמוני למצבי .תודה

תשובה

לכבוד השואלת, 

קשה לשמוע על מצבך. 

אני לא יודע אם אוכל לעזור במצב הזה דרך מכתב, ואעפ"כ לא אמנע מלכתוב משהוא שלמדתי על ענין החרדות, ואולי זה יהיה לך לתועלת. 

~~~

הקב"ה ברוב חכמתו וברחמיו על כל מעשיו הטביע באדם "מערכת אזעקה" כזו, אשר תפקידה להזהיר את האדם מבעוד מועד אם יש איזו סכנה העומדת לבוא עליו. 

המשל בזה, אם יראה אדם איזה אש גדולה מרחוק בוער בשדה שיכולה להתפשט, מתעורר בו ה"מערכת אזעקה" של פחד, וזה גורם לו לפעול כהוגן כגון לקרוא למכבי אש מבעוד מועד, כדי שהאש לא יתקרב לביתו. ואילו לא היה האדם מרגיש פחד, אז היה שוקל רק בדרך שכלו אם נראה לו שהאש אמור להגיע לכיוון שלו, ואם נראה לו שלא, אז היה מניחו והולך לו; ואם אז היתה מגיע רק רוח קטנה שיוליך את אותו האש לכיוונו, הרי היה כבר נכנס לסכנה. 

נמצא ש"מערכת האזעקה" של פחד היא טובה וחסד לאדם, שזה מה שדוחף אותו להתכונן ולהתגונן כאשר רואה דבר סכנה ממשי מול עיניו. 

אמנם, יש לפעמים והמערכת הזאת נפעלת שלא בזמנו, כלומר, מתחיל האדם להרגיש פחד בצורה חזקה המעוררת אותו להתגונן, כאשר אין שום סכנה ממשי ממול עיניו. וכמו שכאשר יש סכנה מוחשית מול העינים, חוזק הרגשת הפחד עשוי להשתיק את שאר מערכי האדם מלפעול כרגיל, בכדי לרכזו על ההתגוננות הדרושה, כך גם אצל האדם שמתעורר בו המערכת כאשר אין סכנה מוחשית מול עיניו, חוזק הרגשת הפחד עשוי להשתיק את שאר מערכי האדם מלפעול ומלתפקד כרגיל.

וכן הפעלת המערכת הזאת גורם שמוח האדם יכנס ללחץ כדי לפתור את הבעייה מה הוא אמור לעשות כדי שינצל מן הסכנה, וכתוצאה מכך המח צריך ליותר חמצן. ואז  המוח משדר אות מצוקה לגוף כדי שיוכל לקבל יותר חמצן, והגוף משתף פעולה ע"י דפיקות לב חזקות, נשימת יתר אויר בנשימות יותר תכיפות, רעד או זיעה בגוף וכו'.

וכאשר המערכת נפעלת שלא בזמנו, דומה הדבר למי ששלח קריאה בשביל מספר מסעיות של מכבי אש שכולם יגיעו מידי למקומו, וכאשר כולם הגיעו, ראו בשטח שאין שם כלום. 

~~~

ולכן אם מצב כזו באמת קיים אצל האדם, ו"מערכת האזעקה" משדרת לו הרגשות ותחושות כאלו גם כאשר אין שום סכנה ממשית המתקרבת, צריכים לתכנן איזשהו תכנית כדי למנוע מה שיותר את התוצאות של שידור זה, בכדי שלא להפריע לתפקוד הנורמלי והיום יומי  של האדם, לשיוכל להמשיך לתפקד כרגיל בחייו היום יומיים. 

דוגמא לתכנית כזו, הוא מה שהנהיגו בהרבה עיירות: שמי ששולח קריאה לעזרה למכבי אש, עובר קריאתו מקודם דרך עמדה טלפונית אשר תפקידם לבכר מקודם אם נראה שהקריאה אמיתית: אם היא אמיתית, ישלחו למקום את המסעיות של מכבי אש; אבל אם אינו ברור להם שהיא אמיתית, אז לא שולחים עזרה כלל, ולא מתיחסים לאותה קריאה כלל. 

~~~

השכל שבנו הוא ג"כ עמדה מבקרת העומד למעלה מן רגשות הפחד שבנו. כל זמן שהפחד משדר  לנו שיש להתערך ולהתכונן  כדי לינצל מסכנה, השכל יכול לבקר אם אכן יש לאשר את הקריאה הזו לעזרה , או שיש לדחותו ולהתעלם ממנו כאלו לא היה, כי זה היה רק תגובת גוף כזה הדומה לקבוצת נערים שהפעילו את מערכת האזעקה שלא בזמנו. 

והדרך שהשכל יכול להבחין בזה היינו, שאם אכן השכל רואה שיש  סכנה מוחשית מול העניים שרוב בני אדם הרואים אותו היו מודים שזהו סכנה, אז הוא יודע שרצון הבורא הוא לאשר את הקריאה ולתת לרגשי הפחד לפעול ולהתפשט בכל חלקי הגוף, כדי שהגוף תוכל להתרכז במה שיש עליו לעשות כדי להתגונן ולהציל את עצמו; 

אמנם אם השכל רואה שהסכנה הנשקפת אינה מוחשית מול העניים עד שרוב בני אדם הרואים אותו היו מודים שזהו סכנה, אז הוא יודע שרצון הבורא הוא שלא לאשר את הקריאה הזו ושיתעלם ממנה, וימשיך את חייו באופן של תפקוד היום יומי וכאילו שלא קרא כלום.

~~~

ואע"פ שיתכן שישנו איזו סכנה קיימת שאנחנו לא רואים אותו כלל, מכל מקום על זה לא חוייבנו מהבורא - שאנחנו נהיה נביאים ונדע מה שאין ביכולתינו להשיג.

ולכן הוא יתברך בודאי ובודאי יציל אותנו מלבוא עלינו אותה סכנה שאינה נשקפת באופן מוחשית, ונדע שזהו רצונו יתברך שלא נחוש לאותה סכנה הנסתרת כלל - כי אם הוא יתברך היה רוצה שנחוש אליה כדי להגן על עצמינו, אז הוא היה שולח לנו את אותה הסכנה באופן מוחשית מול העניים באופן שרוב בני אדם היו מכירים אותו כסכנה. והואיל ולא עשה כן, נדע בלי ספק שהוא לא עומד להביא דבר כזה עלינו בצורה פתאומית ובלי שום אזהרה - כי הוא בורא רחמני ולא אכזרי ח"ו.

~~~

ואסיים בברכה שהשם יתברך יעזור ותוכלי לשנן הדברים שוב ושוב עד שלאט לאט תרד החוזק של הרגשת החרדות, ושתזכי לרוות נחת מכל יוצאי חלציך ביחד עם בעלך, ושיהיו כולם בריאים וחזקים לאורך הרבה הרבה שנים טובים.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חרדההורות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה