הלכות ומנהגים

האם מותר לקנות עציצים מנכרים בשנת השמיטה

  • כ"ג תשרי התשע"ה
אא

שאלה

האם מותר לקנות עציצים מוכנים ממשתלה של נוכרים?

תשובה

לכבוד השואל, 

ידוע שיטת הבית יוסף הנהוג עד היום ביישוב הישן שבארץ ישראל, שאין קדושת שביעית בפירות הגדלים בקרקע של נכרים. ולפ"ז אין במה שגדל בעציץ במשתלה של נוכרים משום קדושת שביעית.

אמנם, מטעם אחר אין לקנותו. והיינו, משום שמבואר בפוסקים, שדין מה שגדל בעציץ נקוב הוי כמו שגדל בקרקע מפני שיונק דרך החורים שבעציץ מן הקרקע שתחתיו, ואפילו כשנושאים אותו [וכן הרבה סוגים של עציצים שאינם נקובים, כאשר נעשו מחרס או מפלסטיק,  גם נכנסים לספק זו לדעת הפוסקים].

והטעם לזה, משום שהיה ברור לחז"ל שדרך החורים השתילה יונקת מהקרקע, ואע"פ שיש הפסק אויר. וכן מובא בהלכה, שאין להזיז בשבת עציץ נקוב שהיה מונח על יתידות למעלה מן הקרקע, על שולחן שמפסיק בינו לבין הקרקע, לפי שבזה נחשב שמפסיק את יניקתו ומבחינת מה כאלו שקוצרו באמצע שבת. 

אם כן, אחרי הקניה כשמזיז את העציץ ומביאו מן המשתלה שהיה קרקע של גוים ומעבירו אח"כ על קרקעו (או על קרקע של ישראל) שהיא קרקע יהודית, אז אם יניח את העציץ על קרקעו או אפילו אם יאריך בזמן העברת העציץ לפרק הזמן שלוקח לצמח לצמוח צמיחה מינימלית, כבר יעבור על איסורי שביעית; כי יחשב בזה כמי שמביא צמח חדש על הקרקע ושותל אותו ומצמיחו בשביעית.

ובכל זאת ראיתי פוסקים שאומרים שעציצים אפילו נקובים, מותר להעבירם ממקום למקום ואפילו מעל גבי הקרקע -  ובלבד שלא יניחם. 

ויש מחמירים להעבירם על גבי משטח מנתק, כגון בתוך שקית ניילון. וגם אח"כ כשמביאם הביתה, כמובן שאין להניחם (לאורך כל שנת השמיטה) על הקרקע או דבר שנחשב כקרקע , מבלי דבר המפסיק ומנתק מתחתיהם.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה