הלכות ומנהגים

גזל למה ככ קשה

  • כ"ו אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום. 1. אם מישהו שעבדתי אצלו אמר לי " עבדת המון שעות ,אשתי תכעס שאני צריך לשלם לך כ"כ הרבה..." וויתרתי לו בעל כרחי על מספר שעות ולא קיבלתי כסף, האם הוא גזל ממני? הוא העמיד אותי במצב לא נעים בכלל ואפשר לומר כמעט בלי ברירה להגיד לו " טוב, נוריד שעות כי באמת יצא המון " אבל חשוב לי להדגיש שזה היה ממש בעל כרחי ובחוסר נעימות! 2. ידוע שנושא של גזל הוא קשה מאוד ואולי אפילו הכי קשה. ידוע שיש תשובה על גזל, אבל זה הנושא היחידי שמצריך יותר מתשובה.. חייב להחזיר את הגזלה. למה זה כל כך קשה? יש המון אנשים שגוזלים אפילו בלי לשים לב שהם גוזלים ואני אומרת את זה מתוך ניסיון שרק אחרי שלמדתי והבנתי מה זה גזל, גיליתי שאני חייבת המון לאנשים שלא התכוונתי בכלל לגזול מהם. מדוע הנושא כל כך מסובך ? ואם זה ככה, אז כמעט על כל העולם לחזור בגלגול כי אנשים פשוט לא מודעים לכך שהם גזלו! תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

א. הוא לא נהג כראוי אולם המחילה שלך תקפה ואין לך עליו אלא תרעומת בלבד. אם את לא מתכוונת לשוב ולתבוע אותו או לדבר איתו על כך, מצווה לנסות לסלוח לו.

ב. כבר אמרו חז"ל שרוב האנשים נכשלים בגזל ועל כן על האדם לשמור על עצמו מאוד ולדקדק במעשיו שלא יבוא לשום חשש של גזל. כמו יש להתנות שכל צדקה וכל דבר שאת נותנת לבית הכנסת וכדו' שישמש גם לפירעון החוב לאנשים שאולי לקחת מהם כסף שלא כדין.

ידוע שמרן החפץ חיים זצוק"ל מימן מכספו כריית באר בראדין שישמש חינם לבני העיר כדי לפרוע כל חשש של גזל שאולי נכשל בבני עירו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה