שנה חדשה - דף חדש באמת?

  • י"ט אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב לפני שאתחיל רציתי להגיד תודה על המענה והזריזות. התשובות עוזרות ומכוונות אותי, תודה רבה! שאלה: בראש השנה ויום כיפור אנחנו מבקשים מהקב"ה מחילה על כל השנה, והציפייה היא שאכן הם ימחלו. האם בעולם הבא, כשנגיע לבית דין של מעלה - לא יזכרו לנו את שאר השנים שעברו אלא רק את אותה שנה שבה עלינו לעולם הבא? ובקשר לעבירות שעברנו ולא זוכרים או יודעים שעברנו, האם גם עליהם? בנוסף, יש את התרת נדרים. בכל שנה אנחנו מבקשים להתיר את הנדרים, ומוזכר על נדרים של שנים קודמות. האם ההתרת נדרים של שנה שעברה כבר לא התירה את הנדרים של שנים קודמות? מדוע בתפילה יש צורך להתיר את הנדרים שכבר הותרו? מקווה שהשאלה שלי הוסברה טוב. בשורות טובות, חיה.

 

תשובה

שלום וברכה

התשובה המושלמת מוחקת את כל העוונות, והם לא יזכרו כלל בעולם הבא בזמן הדין, על כן אם אכן שבים בתשובה שלימה על העוונות, הרי שבית דין של מעלה לא ידונו את האדם על חטאים אלו. להיפך - בתשובה שלמה מאהבה הזדונות נעשות כזכויות - כל העוונות יזכרו כמצוות ומעשים טובים.

אנו מבקשים סליחה בתפילת יום הכפורים על כל העוונות שאינם זכורים לנו, מי שמנסה לחיות בחשבון נפש רוחני כל עת ושוכח מחטא מסויים - הרי שבקשת הסליחה שלו תועיל לכפר אף על עוונות ששכח אותם.

עוון נדרים הוא חמור עד למאוד. על כן אף שכבר הודענו מראש שאנו לא רוצים שהנדרים יחולו, אנו חוששים שמא היה נדר שבשעת הנדר חשבנו שבכל זאת אנו רוצים שהנדר יחול למרות המודעה שלפני ראש השנה וכן אנו חוששים לפוסקים שהמודעה לא מועילה לגמרי, על כן אנו עושים התרת נדרים נוספת.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה