הלכות ומנהגים

האם מותר לקרוא לחמיו וחמותו בשמם הפרטי?

  • י"ב אב התשע"ד 
אא

שאלה

האם מותר לקרוא להורים של בן/בת בזוג בשמם הפרטי או עדיף שלא? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אין לקרוא לחמיו וחמותו בשמם הפרטי.

מקורות: אף על פי שאדם לא חייב ב"מורא" חמיו וחמותו וכמו שכתב החיד"א זצ"ל בפירוש "ברית עולם" על ספר חסידים (סימן שמה), וכ"כ בעיקרי דינים (סימן כו אות ז), וכן הוא בשו"ת בצל החכמה חלק ג' (סימן צה) ובשו"ת יחוה דעת חלק ו' (סימן נא), והרי האיסור לקרוא לאביו ואמו בשמם הוא מכלל דיני "מורא" וכמבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רמ סעיף ב), ולפי זה צריך להיות מותר לקרוא לחמיו וחמותו בשמם, מכל מקום כתב בספר יושר הורי (סימן כ אות טז) שמנהג העולם ליזהר מלקרות לחם וחמות בשמם, ומאחר שכבר נהגו כן, אם יעבור ויקרא בשמם הרי זה זלזול בכבודם. וכן הובא בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק מ סעיף ד) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאף על פי שבחמיו יש רק דיני כבוד ואין דיני מורא, מכל מקום אסור לקרוא להם בשמם, משום ד"שלא לקרוא בשמם" הוא גם כבוד להם, ובכבודם הוא חייב.

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים