הלכות ומנהגים

זכויות יוצרים- שאלות

  • כ"ג תמוז התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום רב...אני סטודנטית וישנם קורסים חיצוניים (שלא קשורים למכללה) שניתן לרכוש אותם ולצפות בקורס מהבית. ויש לי כמה שאלות בנושא בבקשה. 1. יש לי חברה שרכשה את הקורס האם ניתן לי לצפות בו גם? 2. ישנה מחלקה שמסייעת ללקויי למידה במכללה והיא נותרת להם שוברים לקנות קורסים כאלה בהנחה, האם אני יכולה לקחת מחברה שלא ניצלה את שלה? 3. ישנו מאגר של מידע שמועבר אצל הסטודנטים ובינו כל מיני קורסים כאלה. ובו גם נמצא הקורס שאני רוצה לראות (ללא תשלום) האם מותר לי? 4. האם מותר לקנות במשותף קורס כזה עם חברה וכל אחת תצפה בו? תודה רבה ..

תשובה

לכבוד השואלת, 

אכתוב את הנראה לעניות דעתי.

1. את צריכה לברר ממוכרי הקורס או באתר שלהם אם יש להם זכות יוצרים על הקורס - ואם הם אומרים שהזכויות שמורות והם רק מקנים רשיון אחד לקונה, אז אסור. 

2. את צריכה לברר מן המחלקה  שמחלקת את השוברים אם זה משנה להם כספית (השימוש בשובר היתר) או מכיוון שכבר חילקו אינו משנה להם. ובאם משנה להם, אז אסור.

3. התשובה כנזכר לעיל מספר 1.

4. יש לברר אם יש להם רשיונות מיוחדות לקבוצות (וכגון לקבוצה של שתים). ואם אין להם, אז תבררי כנ"ל אם כונתם במכירה הוא רק לקונה אחד, או שכמה אנשים יוכלו להשתמש בו. ואם הוא למכור תוכנה אחת שעולה רק על מחשב אחד, אז הרי הם מוכרים רשיון  לפי המחשב, ואז שייך ששתיכן תוכלו לקנות ולהעלות את התוכנה על נייד אחד ולהשאיל את זה מאחת לשנייה.

בברכה,

רב  נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה