הלכות ומנהגים

שמירת העיניים- וצניעות

  • ט"ז תמוז התשע"ד
אא

שאלה

א. פעם היה לי יותקל לשמור עיניים עכשיו אני עדיין משתדל לשמור וגם מצליח (נראה לי ע"פ רוב) אבל עכשיו זה נהיה יותר קשה פעם כמעט ולא הרגשתי יצר אפשר עצות? ב. איך אפשר לדבר עם אשה לא צנועה שפונה אליך בלי להעליב אותה וגם בלי להיות רשע שעה אחת לפני המקום?

תשובה

לכבוד השואל,

אשריך ואשרי חלקך אשר זכיתי להתקדם בתיקון ענין שמירת עיניים. וגדולים זכויותיך על כל התקדמות קטנה והתאפקות שאתה עושה, ובפרט בימים אלו שישנם נסיונות בתחום הזה במיוחד וכידוע.

 

א. מה שאתה צריך לדעת, שהמשיכה שלך היא דבר טבעית וכך ברא  אותנו הקב"ה. והצורך במשיכה הזאת היא לזמן הנישואין בעזרת השם. וככל שבן אדם משתמש במשיכה הזו לפני הנישואין, זה גורם לו אח"כ מחסום לכשיבוא הזמן וימצא את זיווגו.וככל שבן אדם מתאפק עכשיו  כך יזכה אח"כ להתקשר כראוי לזיווגו בשעת הנישואין.

א"כ עצה אחת: שתחשוב לעצמךבכל יום שאתה מתאפק, שבזכות זה ישלח לך הקב"ה את הזיווג הנכון שתכלול את כל המעלות שאתה צריך בעזרת השם.

ואם התאוה לראות נפסקה לך על פי רוב כעת, זהו סימן טוב.

עוד מובא בספרי קודש,  שאפילו אם פעם אחת מזדמן לאדם ראייה אסורה, אבל מיד הוא סוגר את עיניו או מסיח את דעתו לדבר אחר, אז תהיה אותה ראייה מצומצמת בהשפעתה עליו, ואין עיקר הנפילה נגרמת אלא ע"י הסתכלות הנמשכת ובהתבוננות.

וממילא יש לך עוד עצה מעשית שיכול לעזור לך האיך לינצל מכאן והלאה:  שאפילו אם יזדמן משהו באופן פתאומי, אל תמתין להתבונן בראייה אלא התרגל להסיח את עיניך ואת דעתך מיד לענין אחר. ובזה תשאר שמור מן המשיכה החזקה.

ב. ואיתא במדרש לספר שופטים: "אין היצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות".

ואם כן העצה שלא להיות רשע שעה אחת לפני המקום כאשר אתה מדבר לאשה שאינה צנועה, היינו להסתכל למטה - לא מוגזם - אלא בצורה של ענוה. ואין בזה משום לבייש את הזולת, כי היא ג"כ יודעת שהיא מלובשת שלא בצניעות, והיא ג"כ יודעת שישנם אנשים דתיים המקפידים על ענין הזה - ולכן לא נתפס הדבר אצלה כבושה, אלא שהיא מבינה שהיהודי הזה הוא ושהוא רוצה לשמור על עצמו, ואין כוונתו דוקא להלעיב אותה.

ואם גם זה קשה, יש שנוקטים שהעיקר שלא להסתכל בעניים. ולכן אם תתרכז מבטך על חלק אחר של הפנים, כגון על המצח או על הסנטר, אז גם היא לא תבחין  ולא תתבייש, ואתה את נפשך הצלתה.

וגם תתפלל בכל יום או בכל הזדמנות להקב"ה שהוא כל יכול, שיעזור לך להישמר ממצבי נסיון, וכמו שאנו אומרים בכל בוקר בברכות השחר - "ואל תבאיני לא לידי נסיון".

ואברך אותך שיתן לך הקב"ה את חיזוק הכוחות להמשיך בדרכך הטוב, ושתזכה לראות סיוע מלמעלה בענין הזה,

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה