הלכות ומנהגים

השכבה לנפטר -חשוב!

שאלות בנושא יהדות ודת

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב ! לפני קצת יותר משנה אמי נפטרה בבית הכנסת עושים כל יום השכבה לנפטרים ואני מזכיר את שם אמי למרות שכבר עברה שנה מישהו אמר לי שלא טוב לעשות השכבה לנפטר שכבר עברה שנה מפטירתו אלא רק ביום היארצייט רציתי לשאול: (1)האם הדבר נכון? (2) כאשר אני קורא קדיש לאחר עליה לתורה בתור משלים בקורא בתורה עושה השכבה לאמי האם זה בסדר או עדיף שלא? (3)האם לאחר שיעורי תורה שאני נמצא בהם מותר לי לקרוא קדיש? (4)האם כאשר אין מי שיקרא קדיש בבית הכנסת מותר לי לקרוא קדיש? (5)האם כאשר אני עולה בתור משלים לתורה מותר לי לקרוא חצי קדיש? תודה מראש!

תשובה

שלום וברכה

1. אין כל צורך להזכירה כל יום אבל אין בזה פגם.

2. בסדר.

3. אם אין מישהו אחר מותר לך.

4. כן.

5. כן.

בברכה,

בנימין שמואלי

אמירת קדישלעילוי נשמת נפטר, מועילה מאוד לנשמתו. הרב שמעןן פרץ מספר כי אמו קיוותה תמיד שהוא יהיה סטנדאפיסט ושחקן. עם השנים התקרב שמעון פרץ ליהדות והחל לשמור תורה ומצוות. בשיחה לדודו כהן בתוכנית בכיוון אחר, תיאר הרב פרץ את רגעיה האחרונים של אמו שנפטרה. "אמא, אם הייתי שחקן לא הייתי אומר עלייך קדיש. כעת אני אומר עלייך קדיש". לשמיעת דבריו של הרב פרץ, לחצו כאן.

מאידך, חשוב לזכור כי כאשר נשאל הרב שטיינמן אם להתעקש על אמירת הקדיש, או לוותר למתפלל אחר, השיב הרב: "לא רק הקדיש הוא עילוי נשמה, אלא כל מצווה, כל דבר טוב שעושה הבן מעלה את נשמות הוריו". להרחבה, לחצו כאן.

חשוב לזכור שבכלל מצות כיבוד אב ואם, הוא החיוב לכבד את ההורים גם לאחר מותם. על כך ביארו בזוהר הקדוש, ש"כאשר הולך הבן בדרך טובה וישרה, ומעשיו מתוקנים, ודיבורו בנחת עם הבריות, והבריות שמחים בו, משבחים הבריות את אביו ואמו שזכו לבן כזה. וגם הקב"ה שמח במעשיו הטובים, ובזכותו חס על אביו ומושיבו בכסא כבודו. אבל אם הבן הולך בדרך לא טובה, ומשאו ומתנו אינו בנחת עם הבריות, הריהו מבזה את הוריו, וגורם להם צער".

הרבנית בתיה ברג, שגדלה כילדה ברוסיה הקומוניסטית, מספרת על בקשתו של אביה ממנה 4 ימים לפני מותו. "את יודעת, בתיה'לה, שהיו לי בנים מוצלחים ומוכשרים. לימדתי אותם תורה במסירות נפש, וחינכתי אותם לאמונה בה'", אמר האב לביתו היחידהש נותרה לו מכל ילדיו. "והנה ההשגחה העליונה רצתה אחרת. ונגזר עלי ללכת מהעולם הזה מבלי להשאיר אפילו מי שיגיד אחרי קדיש. לפיכך רצוני הוא, שאת תהיי הקדיש שלי והמצבה שלי! זהו רצוני האחרון, וזה מה שנשאר לי מכל תקוותי ושאיפותי בחיים!".

המשיכה בתיה ואמרה: "מה הכוונה שרצונך שאהיה המצבה שלך?", מספרת בתיה כי אביה השיב לה: "מצבה אין הכוונה לשורת האבנים ולוח השיש שעליהן. אלה הם רק סימן וציון לזהות את מקום הקבר. המצבה של האדם הם מעשיו ופעליו הטובים שעשה בחייו מיום היוולדו עד יום פטירתו. ואף המעשים הטובים שעושים צאצאיו אחריו והתנהגותם הישרה והמופתית הם חלק מהמצבה הנצחית של האדם. 

"אני מבקש ממך, שתשתדלי להתנהג בצורה כזאת, שכל מי שיפגוש בך בכל מקום שתבואי, יראה עליך באצבעו: 'הנה, זאת בתו של ר' יהודה לייב מייזליק'. זאת תהיה המצבה הנצחית שלי".

עוד הוסיף אביה של בתיה ואמר לבתו היחידה: "אני רוצה שתדעי, שאם הילדים סרו מדרך ה', גם אב צדיק לא יצילם ולא יפדם. אבל כי חז"ל: 'ברא מזכה אבא' - הבן מזכה את האב ומוציא אותו מגהינם. ואני סמוך ובטוח שבזכות התנהגותך המופתית ומעשיך הטובים אנצל מגהינם ואזכה להתענג בגן עדן. 

סיים האב את דברי: "אני מבקש ממך שלא תעשי דברים שבגינם יוציאו אותי מגן עדן. וככל שתשתדלי יותר להתנהג כראוי לבת ישראל כשרה, ולבתו של לייב מייזליק - תעלה נשמתי למדור יותר עליון ויותר קרוב לשכינה הקדושה". להמשך קריאה, לחצו כאן. 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השכבה לנפטרקדיש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה