הלכות ומנהגים

הלוואות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב יש לי מכר ומכרה שהלוותי להם כספים ועברו כבר בערך שנתיים שלוש ועדיין לא קיבלתי את כספי במלואו בחזרה. למכרה אמרתי בזמנו שברגע שיהיה לה את הכסף שתתקשר אלי ואני אתן לה את החשבון בנק שלי שתפקיד בו את הכסף ומאז לא דיברתי איתה. בנוסף יש לי צ´קים שהיא בזמנו רשמה לי על סך 5000 ש"ח שחזרו בזמנו מהבנק. המכר שהוא חבר טוב חייב לי עדיין 3000 ש"ח מתוך 10,000 ש"ח שהלוויתי לו דאז. הוא מחזיר לי את הכסף אבל בהפרשי זמן גדולים במקום נגיד כל חודש להפריש לי משהו. אני באופן אישי לא מדבר איתו בכלל על הכסף, כלומר אני לא מזכיר לו לגבי זה אבל מאז שהלוויתי לו את הכסף אני מרגיש שהחברות בינינו נפגמה וגם זה מצער אותי שהוא עדיין לא החזיר לי את כל הכסף עדיין. לגבי המכרה אני בכלל לא יודע מה קורה איתה היום. ברוך ה´ הקב"ה שלח לי שפע ואני לא נמצא כרגע בחוסר תודה לאל ולגבי מצבם הכלכלי של המכר והמכרה אני לא כ"כ מודע אני רק יכול לנחש שהוא לא כ"כ טוב אך אני לא בטוח בכך. שאלתי כבוד הרב כיצד עלי לנהוג? לדרוש את הכסף? להמתין שהם יחזירו לי אותו מתי שהם יהיו מוכנים להחזיר לי את הכסף?להתחשב במצב הכלכלי שלהם או לא? אודה לכם על תשובה ברורה ועניינית, חג שמח.

תשובה

שלום וברכה

אם מצבך הכלכלי מאפשר זאת, הרי שבכל רגע שכספך נמצא אצל הלווים הינך מקיים מצוה מן התורה: "אם כסף תלוה את עמי - את העני עמך", וכפי שלמדו חז"ל שמדובר במצוה גמורה ולא באפשרות. ולכן כל עוד ומצבך הכלכלי מאפשר זאת, וככל הנראה הלווים ממך עדיין נזקקים להלוואה, הרי שראוי עדיין לייעד כסף זה לגמילות חסדים הנוכחי.

בפרט, אם ידוע שמצבם הכלכלי אינו מאפשר את החזרת הכסף כעת, הרי שיש איסור מן התורה לדרוש את הכסף, וככתוב: "לא תהיה לו כנושה", וחז"ל הקפידו שלא להלחיץ את הלווה והיו אף שהורו שראוי למלוה להשתמט מלהיראות לפני הלוה אם הוא יודע שהלוה ילחץ מלראות את המלוה מולו.

במקרה של ספק במצבו של הלוה אין איסור לדרוש את הכסף. אבל כאמור, כל עוד ומצבך מאפשר זאת, הכסף שלך הנמצא בידי הלווים נושא בשבילך רווחים בקיום מצוות הלוואה לעניים.

וה' יעזור שתזכה תמיד לשפע ועושר "ואושר".

פסח כשר ושמח - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה