יהדות אתיופיה ע"פ המקורות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. אני אתחיל בלהודות על השירות הנפלא שלכם. תודה. פחות ממה שאולי צפוי אני לא מעוניינת לדבר על החברה הישראלית ועל הספקנות שקיימת בה לגביי ביתא ישראל - יהדות אתיופיה. אני מאמינה שזוהי טובתנו בעולם הזה להיות יהודים שחורים שגלו מארץ מוצאם לארץ אליה הם מרגישים שייכים. יהדות אתיופיה והאיזכורים בתנ"ך. מה שמסקרן אותי היא היהדות הקדומה אולי היהדות שההורים שלנו לא יודעים לספר לנו עליה. באתיופיה היהודים נחשבו כנחותים והיה אסור להם לפתח את יהדותם וללמוד עברית ולהקים בתי ספר. הם חייו בדיכוי. כינויים אז בפי האתיופים המקומיים היה ה"פלאשה" (הזרים), לכן אני גם מבינה מאיפה החסך בידע של הורינו נובע. אני מבינה ולומדת שלאתיופיה יש היסטוריה עצומה לעומת מה שהכלל חושב שזו ארץ שיבטית ופרמיטיבית. אתיופיה היא ארץ שלא נכבשה מעולם עם היסטוריה ומקומות מלפני אלפי שנים. הייתי רוצה שתלמדו אותי ואת שאר בני העדה שלי ואולי גם את החברה ההישראלית מה מקורה של יהדות אתיופיה. יש כתבים קדומים שידי ודעתי לא משיגות ואולי אנשי דת יוכלו להאיר את עיני בהם. יש לי תחושה שהיהדות הופכת להיות יותר ויותר רחוקה ממה שהלב שלי רוצה להכיר ולדעת אז אני אומרת לפחות אני אאחז בשורשים שלי. ביהדות שקרובה לליבי. אשמח לכל התייחסות.

תשובה

שלום,

יהדות אתיופיה היא בעלת שורשים היסטוריים עתיקים, >
חשוב לדעת כי כל הקהילות היהודיות סבלו בארצות פזוריהם, גם אשכנזים, ספרדים ותימנים. ואספר לך משהו נוסף, לא רק שהאתיופים סבלו מיחס מתנכר, אלא כיום ידוע שהם סבלו גם במהלך השואה, וחלק ממנהיגי יהדות אתיופיה אף הוצאו להורג. ראי חומר על כך בויקיפדיה, בערך: "יהודים מחוץ לאירופה תחת כיבוש נאצי".

כיום, לאחר שזכינו לעלות לא"י, אנו מנסים לחזק את האחדות בקרב כל הקהילות היהודיות, וליצור חיבור חזק של אמונה וזהות יהודית.

באופן אישי זכיתי להכיר לא מעט מבני הקהילה האתיופית בחיי, ומדובר באנשים טובים, עם אהבה ליהדות ולמסורת, ושאיפה להשתלב בחברה ולתרום את תרומתם. אין ספק מדובר בשאיפה מבורכת, והלוואי שנזכה לראות אחדות ואהבת ישראל בקרב כל שדרות העם, כי כולנו עם אחד, ולכולנו תורה אחת.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה