האם איתיופים הם יהודים לפני הלכה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

תוכן השאלה: שלום רב. קוראים לי יוסף אני איתיופי, רציתי לדעת האם איתיופי הם יהודים? מה הביא אותי לשאול את השאלה הזאת, כמה דברים. אחד מהם כל רב שאתה שואל הוא עונה משהו אחר. ב. אני היותי כמה פעמים בבית כנסת והיו שם תשע אנשים ואני עשירי ולא ספרו אותי למניין ג. היות בבני ברק ואנשים חרדים אמרו לי כושי לך הבית תחזור לאפריקה. (חס וחלילה לא כולם) ד. אנשים שואלים אותי, האחים הקטנים שואלים אותי, אנשים מהעדה שלי שהתרחקו מהיהדות שואלים אותי, ואני לא יודע איך לענות לאמירות שאני בוגר ישיבת הסדר. אם יש תשובה אחת לגבי העדה אשמח מאוד לשמוע, כי במצב הזה אהי חושב שאני לא אחזיק מעמד יותר, כי אני לא יודע אם אני יהודי או לא, איך אני נחשב לפי ההלכה. האם אני צריך להמשך לשמור שבת או לא? האם אני צריך לאכול כשר או לא? האם אני צריך להתחתן אם יהודיה או לא? אני נכד של קס גדול (רב גדול בעדה), ואני לא יודע מה לעשות, האם להמשך לשמור מצוות או לא? פשוט המצב הזה אני לא יודע מה לעשות? כי אני לא יודע סופית מה פסקו הרבנים לגבי העדה שלנו, האם אנחנו יהודים או לא? אני מצטער שהשאלה ארוכה אבל זה מה שהיה לי בתוך הבטן. תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה,

מרן רבינו עובדיה יוסף שליט"א, פסק בספרו שאלות ותשובות יביע אומר (ח"ח אבן העזר סימן יא), בצורה חד משמעית, שהאתיופים הינם יהודים לכל דבר, והביא בשם הרדב"ז שהם בני שבט דן. לכן עליך לשמור תורה ומצוות, ככל היהודים הכשרים. וחלילה לעבור על שום מצווה. (על בני הפלאשמורה לעבור גיור, כמו שפסק הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, הרה"ג שלמה משה עמאר שליט"א).

כמו בהרבה דברים בהלכה, גם בנושא הזה ישנה מחלוקת. וישנם רבנים הסבורים שהאתיופים אינם יהודים. בוודאי שאני מבין את כאבך, כאשר חלק אומרים לך שאינך יהודי. בתור עצה, כדאי לך ללכת ולהתפלל, וגם לחיות בקהילה, שהולכים על פי פסקי הרב עובדיה יוסף.

אחינו אתה,
מנשה בן פורת



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה